Tarcza 2.0 - cztery koła ratunkowe dla polskich pracodawców wg ZPPHiU

2020-04-08 | 12:00

ZPPHiU wskazuje cztery kluczowe rozwiązania w ramach Tarczy 2.0, stanowiące ratunek dla polskich przedsiębiorstw w obliczu katastrofy spowodowanej sytuacją epidemiologiczną w kraju. Gigantyczna luka gotówkowa branży modowej, nawet po uzyskaniu pomocy rządowej będzie się wahać od 11 do nawet 32 mld złotych. Niezbędne są kolejne kroki i konkretne decyzje. 

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza już 180 firm, w których zatrudnienie znajduje ponad 200 tysięcy pracowników. Ich los zależy od decyzji, które zapadną w najbliższych dniach. Dla wielu z nich brak pomocy systemowej oznacza upadłość lub ogromne redukcje. Setki tysięcy zatrudnionych w „polskiej modzie”, ich rodzin, współpracowników i parterów biznesowych odliczają dni do katastrofy. 

Cztery koła ratunkowe dla polskich pracodawców to:

1. Zwolnienie z czynszu do końca roku z obowiązkiem zapłaty opłat eksploatacyjnych (bez marketingu) od dnia otwarcia centrów handlowych. 

2. Zapewnienie wynajmującym prolongaty terminu opłat odsetek i rat kapitałowych oraz przedłużenie umów najmu o okres zwolnienia z czynszu. 

3. Zapewnienie finansowania koniecznego do utrzymania płynności najemców i wynajmujących. 

4. Przedłużenie co najmniej do końca roku obecnie obowiązujących regulacji dotyczących wsparcia wynagrodzeń w wypadku przestojów lub obniżenia czasu pracy.

We wszystkich przewidywanych scenariuszach gigantyczna wielomiliardowa luka gotówkowa spowoduje lawinę bankructw i zwolnień. Minimalizowanie deficytu wymaga teraz współpracy i zaangażowania wszystkich podmiotów mających wpływ na rynek. Apelujemy aby wszystkie grupy najemcy, wynajmujący, sektor finansowy spotkali się przy jednym stole

– stwierdza Zarząd ZPPHiU.

- W proponowanym pakiecie myślimy szeroko. Jest  tu też przewidziana osłona centrów handlowych bo oczywistym jest, że w wypadku zwolnienia z czynszu centra również wymagają wsparcia i o tym jest mowa w naszych postulatach. Najlepszą formułą są wspólne postulaty z centrami handlowymi i do tego usilnie dążymy - deklaruje Zarząd ZPPHiU.

Co roku polski sektor modowy wydaje na najem powierzchni handlowych 6,1 mld złotych. Zwolnienie z czynszów do końca roku pozwoliłoby relokować znaczne kwoty na ratowanie miejsc pracy

– dodaje Zarząd ZPPHiU.

Sektor modowy w Polsce generuje rocznie 70 mld złotych, z czego szeroko zdefiniowana „polska moda” to 73% tej kwoty. Polacy wydają w tym obszarze więcej niż na swoje zdrowie – statystycznie 1850 złotych rocznie, czyli ponad 7% swoich wydatków. Branża przynosi budżetowi państwa nawet do 16 mld złotych co roku.

W najnowszym raporcie PwC zatytułowanym: „Polski sektor modowy na krawędzi - wpływ COVID-19” Autorzy rozpatrują trzy prawdopodobne warianty rozwoju sytuacji w zależności od skuteczności przebiegu walki z epidemią koronawirusa w Polsce i czasu trwania izolacji. Każdy ze scenariuszy uwzględnia pakiet pomocowy deklarowany przez administrację publiczną w tzw. „tarczy antykryzysowej”, zgodnie z brzmieniem projektów i ustaw aktualnych na dzień 30 marca 2020 roku. Na załamanie sytuacji płynnościowej w poniższych wariantach składają się trzy efekty: załamanie sprzedaży, kapitał obrotowy (konieczność poniesienia kosztów towarów), redukcja cen. W scenariuszu umiarkowanym (izolacja do Wielkanocy 2020) luka gotówkowa w branży wyniesie 10,9 mld złotych. W scenariuszu średnim (izolacja do końca V 2020) luka wyniesie 16,1 mld złotych. Scenariusz dużego spadku (Izolacja trwa do połowy V 2020 oraz wznowiona jest X-XI 2020 i III-IV 2021) przewiduje, że luka osiągnie co najmniej 32,0 mld złotych.

Raport wskazuje, że załamanie branży modowej odbije się na rynku pracy. W ekosystemie spółek związanych z branżą pracuje obecnie ponad 300 tys. pracowników. To może też wpłynąć na straty w budżecie państwa ze względu na obniżone dochody z podatków, składek zdrowotnych i konieczność wypłacania świadczeń socjalnych dla bezrobotnych. Problemy branży modowej odbiją się również na obniżeniu wpływów z podatku VAT oraz opłat celnych.

Tagi: Koronawirus ZPPHiU
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: ZPPHiU

Tarcza 2.0 - cztery koła ratunkowe dla polskich pracodawców wg ZPPHiU

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.