Przychody ze sprzedaży Grupy Smyk wzrosły w III kwartale br. o 14% r/r do 283 mln zł, a na bazie porównywalnych sklepów wzrost wyniósł 5,4% r/r. Osiągnięty wynik został wypracowany głównie dzięki rozwojowi sieci sprzedaży w Polsce, Rosji i Turcji, jak również wysokiej dynamice sprzedaży na porównywalnej bazie sklepów w Polsce, gdzie odnotowano wzrost o 12,7% r/r.
W ciągu ostatnich trzech kwartałów br. w Grupie Smyk zostało otwartych łącznie 29 nowych sklepów, w tym w Polsce, Niemczech, Rosji, Turcji i na Ukrainie oraz pierwszy sklep w Czechach. Na koniec czerwca 2013 r. Grupa Smyk liczyła 189 sklepów.
W Grupie Smyk udział ubranek oraz bucików w strukturze sprzedaży wzrósł w III kwartale br. do poziomu 41,2% (37% w III kwartale 2012 r.). Zabawki stanowiły 33,6% sprzedaży w III kwartale br. (vs 36,2% w III kwartale 2012 r.).
Marża brutto Grupy Smyk w ujęciu wartościowym wzrosła o 10% r/r do 118 mln zł. Wzrost marży nastąpił we wszystkich krajach, poza Niemcami, głównie dzięki korzystniejszej strukturze produktowej sprzedaży, tzn. coraz większy udział mają marki własne (ubranka, buciki oraz zabawki), które charakteryzują się wyższą rentownością.
Zysk EBITDA Grupy Smyk spadł o 79% r/r do 3 mln zł w III kwartale 2013 r., pomimo iż spółki z Polski, Ukrainy oraz Rumuni zwiększyły zysk EBITDA w omawianym okresie, natomiast istotny spadek nastąpił w Niemczech, Rosji i Turcji.
Pogorszenie zysku w Niemczech wynika z remontów i czasowego zamknięcia 15 sklepów Spiele Max, a także z nasilenia walki konkurencyjnej, a tym samym obniżenia rentowności w segmencie zabawek oraz z coraz większej popularności sklepów internetowych. Znacząco wzrosły także koszty operacyjne sieci Spiele Max ze względu na te remonty oraz koszty uruchomienia sklepu internetowego SpieleMax.de, które nastąpiło w październiku br.
W Rosji oraz w Turcji sprzedaż oraz marże brutto sklepów Smyk wzrosły w III kwartale 2013 r. dzięki rozwojowi sieci oraz rozszerzeniu asortymentu ubranek. Niestety w obu krajach EBITDA w III kwartale br. była ujemna. W Rosji przeprowadzonych zostało szereg działań w celu poprawy wyników, m.in. selekcja i efektywna ekspozycja produktów, prezentacja oferty promocyjnej, poprawa obsługi klientów, itp. Efekty tych działań są już widoczne w poprawie wyników sklepów w Rosji w październiku br. W Turcji za słabe wyniki odpowiada niestabilna sytuacja polityczna w minionym kwartalne, a także fakt, iż większość sklepów została otwarta w ciągu ostatnich 12 miesięcy, są zatem na wczesnym etapie rozwoju. Sklepy te dopasowują się do realiów rynkowych i nie osiągnęły jeszcze docelowej rentowności sprzedaży.
Ze względu na dynamiczny rozwój sieci sprzedaży w Grupie Smyk w ostatnich 12 miesiącach - w III kwartale br. amortyzacja wzrosła o 6 mln zł do 14 mln zł. Obciążyło to wynik operacyjny i w rezultacie Grupa Smyk zakończyła III kwartał 2013 r. stratą na poziomie 15 mln zł.
Tagi: