Silesia City Center: Na zakupach jesteśmy eko-próżni?

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-08-13 | 11:05
Polacy są eko w domu, a coraz częściej także na zakupach. Klienci czytają metki, sprawdzają źródło pochodzenia produktów, na zakupy zabierają ze sobą własne torby, nie protestują także, kiedy trzeba dopłacić przy kasie za zrywkę lub papierową torbę. Co więcej, towar zapakowany w papierową torbę, uważają za bardziej wartościowy, niż ten opakowany w foliową torbę. W oczach Polaków zyskują także sklepy „eco-friendly”.
Papier kontra plastik
90 proc. Polaków deklaruje troskę o środowisko naturalne – wynika z raportu European Trusted Brands. Coraz częściej ta troska staje się częścią zakupów. Aż 62 proc. z naszapewnia, że na zakupy wybiera się z lnianą lub bawełnianą eko-torbą wielokrotnego użytku.
Chętniej także sięgamy po papierowe torby, niż po torebki foliowe. 53 proc. ankietowanych stojąc przed wyborem – tradycyjna reklamówka czy papierowa torba, wybrałoby tę z papieru.Nie mamy także nic przeciwko dopłacaniu do toreb. Pod warunkiem, że jej cena nie przekracza 40-50 groszy. 76 proc. Polaków pogodziło się już z polityką sieci handlowych i odzieżowych – wynika z sondy zakupowej przeprowadzonej przez centrum handlowe Silesia City Center.  
Coraz rzadziej także papierowe torby i reklamówki lądują od razu w koszu po rozpakowaniu zakupów. 89 proc. z nas zapewnia, że znajdują one późniejsze zastosowanie. Jakie? Najczęściej wykorzystujemy je, jako „worki” na śmieci (43 proc.) lub jako torby do przechowywania np. ubrań (27 proc.). Aż 92 proc. Polaków zachowuje torby papierowe, 41 proc. foliowe.
- Nie tylko bardziej świadomie kupujemy, ale także świadomiej pakujemy nasze zakupy. Sklepy dziś dają wybór swoim klientom, a ci korzystają z niego. Tak jest na przykład w popularnych sieciach odzieżowych, kosmetycznych czy spożywczych, gdzie pomimo możliwości otrzymania bezpłatnej torby foliowej, często dopłacamy za papierową. Jednym z powodów na pewno jest chęć bycia eko, drugim, równie częstym, prestiż zakupu – mówi Dominika Musialik, senior marketing manager Silesia City Center.
Dziś aż 31 proc. Polaków jest zdania, że towar opakowany w elegancką i papierową torbę jest bardziej luksusowy od tego wrzuconego do reklamówki.
Opakowanie ważne, ale nie tylko
Oczywiście nie tylko to, w co pakujemy interesuje Polaków, coraz częściej także to, co trafia do torby. 82 proc. Polaków gotowych jest płacić więcej za produkty oznaczone logo „Przyjazny dla środowiska”. 62 proc. z nas wierzy markom, które firmują się, jako dbające o środowisko – wynika z raportu European Trusted Brands.
A jak jest w praktyce? 34 proc. zapytanych przez Silesia City Center zwraca uwagę na eko oznaczenia na produktach, ale już tylko dla 20 proc. są one istotne przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Wyłącznie naturalne składniki, np. w kosmetykach lub ubraniach ważne są dla 35 proc. Polaków – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center. O tych grupach nie zapominają sklepy, zwłaszcza sieci kosmetyczne i firmy odzieżowe, które stają się coraz bardziej „zielone”.
- W iększość popularnych sieciówek ma odrębne linie np. z eko bawełny, materiałów z odzysku lub bardziej trwałych, także firmy kosmetyczne coraz częściej wprowadzają do swoich salonów lub same tworzą linie kosmetyków bazujące wyłącznie na naturalnych składnikach – mówi Musialik.
Ale od postawy do zakupu wciąż daleka droga. Wyłącznie eko produkty kupuje tylko 8 proc. osób biorących udział w sondzie Silesia City Center. 74 proc. jest zdania, że produkty ekologiczne dostępne dziś w sklepach są za drogie.
*Sondę zakupową Silesia City Center przeprowadzono w dniach 1-22 lipca 2013 na próbie 529 osób.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2013-10-04 do 2013-10-06

Zobacz także

Silesia City Center: Na zakupach jesteśmy eko-próżni?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.