Polski rynek odzieży i obuwia rośnie mimo kryzysu

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2010-08-25 | 12:06
Spowolnienie gospodarcze w 2009 roku, negatywnie odbiło się na dynamice rynku odzieży i obuwia w Polsce. Jednak wbrew wcześniejszym przewidywaniom nie doszło do całkowitego zahamowania konsumpcji, co potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego na potrzeby najnowszego raportu PMR.
Według deklaracji przedstawicieli sieci odzieżowych i obuwniczych, niemal połowa z nich zanotowała w ubiegłym roku wzrost sprzedaży, a przychody kolejnych 40% pozostały na niezmienionym poziomie. Ponadto, wzrost sprzedaży zanotował kanał hipermarketów oraz internetowy. Segmentem, który w największym stopniu przyczynił się do zahamowania dynamiki wzrostu były pojedyncze sklepy.
W konsekwencji według szacunków PMR dynamika rynku odzieży i obuwia była o wiele niższa niż w latach ubiegłych, jednak mimo wszystko pozytywna – na poziomie 1,1%. Wartość rynku odzieży i obuwia w 2009 roku wyniosła 26,8 mld zł.
Na bieżący rok oraz kolejne okresy prognozy PMR przewidują już nieco mocniejsze wzrosty – 3,8% w roku 2010 i 5,3% w roku 2011. Wraz z polepszającymi się danymi makroekonomicznymi poprawiać będą się również nastroje konsumenckie, co powinno przełożyć się na zwiększone zakupy ubrań i butów.
Mimo iż pierwsza połowa 2010 roku nie była dla branży udana, na co wpływ miały niesprzyjające warunki pogodowe (przedłużona zima i późne nadejście wiosny oraz deszczowy maj) oraz żałoba narodowa, to jednak według przewidywań PMR druga połowa roku przyniesie ogólne ożywienie w sprzedaży detalicznej.
Wzrostu sprzedaży w 2010 roku spodziewają się również firmy działające na tym rynku. Ponad połowa przebadanych przez PMR podmiotów szacuje, że w 2010 roku ich przychody wzrosną w stosunku do roku 2009. Przychody niemal 30% firm pozostaną na podobnym poziomie, a jedna na pięć firm spodziewa się spadku sprzedaży.

Przewidywania firm dotyczące ich sprzedaży są bardziej optymistyczne niż w przypadku oczekiwań co do ogólnej sytuacji rynkowej. W tym wypadku ponad połowa respondentów jest zdania, że sytuacja nie ulegnie zmianie. Poprawy sytuacji w sektorze spodziewa się z kolei 38% badanych. Tylko 7% respondentów spodziewa się natomiast pogorszenia sytuacji (spadek o 19 p.p. w porównaniu do odpowiedzi udzielonych w roku 2009 odnośnie sytuacji w najbliższym półroczu).
W uzasadnieniach respondentów, którzy uważają, że sytuacja na rynku odzieży i obuwia w drugiej połowie 2010 r. się poprawi, najczęściej pojawiają się opinie wskazujące, że generalnie druga połowa roku jest zawsze lepsza dla branży ze względu na święta, początek roku szkolnego oraz fakt, iż ubrania jesienne są dość uniwersalne. W zeszłym roku takie uzasadnienia w ogóle nie pojawiały się – nastroje były na tyle złe, że respondenci nie liczyli nawet na sezonowe wzrosty obrotów. Prawie jedna czwarta respondentów liczy na poprawę wyników sprzedaży, a jedna piąta – na ogólne poprawienie koniunktury i wychodzenie gospodarki z kryzysu oraz poprawę sytuacji finansowej klientów.
Nieliczni respondenci, którzy spodziewają się dalszego pogorszenia sytuacji w drugiej połowie 2010 r. to ci, którzy obawiają się drugiej fali kryzysu i utrzymania się jego skutków np. niekorzystnego i niestabilnego kursu walut.
Dane te pochodzą z najnowszego raportu PMR pt. „Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2010. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2010–2012”.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2010-08-08 do 2010-08-08

Zobacz także

Polski rynek odzieży i obuwia rośnie mimo kryzysu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.