Poczta Polska rozpoczęła publikowanie świątecznego barometru, jedynego w Polsce wskaźnika przedświątecznej gorączki zakupowej. Już pierwsze jego odczyty wskazują, że w tym roku na Święta Bożego Narodzenia możemy wydać więcej, niż w latach poprzednich.
Pierwszy odczyt barometru wyniósł 121,5%, co oznacza, że w przedostatnim tygodniu listopada Polacy wysłali o 21,5% więcej paczek, niż średnio w okresie od początku lutego do końca października. Odczyt jest także wyższy od analogicznego okresu roku ubiegłego – wtedy wysłano ich 9% więcej.
–
Liczba wysłanych paczek jest bezpośrednio związana z temperaturą świątecznej gorączki. Dziś prezenty coraz częściej kupujemy bowiem poprzez Internet - w roku 2012 Polacy kupili w ten sposób towary i usługi o wartości około 22 mld zł – mówi Paweł Majtkowski, analityk Poczty Polskiej. Zdaniem eksperta w najbliższych latach polski rynek e-commerce będzie jednym z najszybciej rosnących w Europie.
Barometr Poczty Polskiej powstał w oparciu o dane dotyczące przesyłek wysyłanych za pośrednictwem spółki. –
Jako partner obsługujący najwięcej e-sklepów posiadamy dane, które precyzyjnie mogą określić jak dużo kupujemy w Internecie oraz czy na prezenty wydajemy więcej, niż w latach ubiegłych – przekonuje Majtkowski. Poczta Polska jest obecnie najpopularniejszą firmą logistyczną wśród firm branży e-commerce. Jak wynika z "Raportu e-Commerce 2013” przygotowanego przez Internet Standard w 2012 r. z usług Poczty Polskiej skorzystało prawie 60% firm z tego segmentu.
Barometr świąteczny Poczty Polskiej to wyrażony w procentach stosunek liczby wszystkich paczek wysłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej w danym tygodniu do średniej przeciętnej liczby paczek wysłanych tygodniowo w okresie od 1 lutego do 31 października. Przykładowo: jeśli barometr pokazuje wartość 150%, to liczba wysłanych w tygodniu paczek przekracza średnią liczbę paczek wysłanych tygodniowo od 1 lutego do 31 października o 50%. Do barometru wliczane są wszystkie paczki pocztowe krajowe i zagraniczne, oraz przesyłki kurierskie Pocztex i EMS nadawane za pośrednictwem Poczty Polskiej S.A.
Tagi: