Payback Opinion Poll: Galeria handlowa najpopularniejszym miejscem świątecznych zakupów

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-12-04 | 18:30
Wyniki badań Payback Opinion Poll pokazują, że większość Polaków wyda na prezenty mikołajkowe i bożonarodzeniowe odpowiednio powyżej 100 zł i 201-500 zł. 62% badanych stara się oszczędzać na zakupach bożonarodzeniowych. Jednocześnie ponad 2/3 osób zamierza wspomóc najuboższych. Z kolei na jedzenie i alkohol na Sylwestra większość ankietowanych przeznaczy maksymalnie po 100 zł. W porównaniu z poprzednimi latami tegoroczne wydatki bożonarodzeniowe i sylwestrowe są stabilne.
Prezenty na Mikołaja na bogato
Z ankiety przeprowadzonej w ramach Payback Opinion Poll wynika, że zdecydowana większość Polaków (84%) obchodzi Dzień Św. Mikołaja, obdarowując bliskich prezentami. Najczęściej decydujemy się na zakup słodyczy, a także książek, filmów, płyt muzycznych lub gier komputerowych – takie odpowiedzi wskazało odpowiednio 25% i 19% badanych. Równie chętnie podarujemy zabawki oraz perfumy lub kosmetyki (po 17%).
Ponad połowa respondentów planuje wydać na prezenty mikołajkowe powyżej 100 zł. Po prezenty udamy się głównie do centrów handlowych (34%), zamówimy je także w sklepach online (23%) oraz super- i hipermarketach (21%).
W Święta z rodziną
98% ankietowanych spędzi tegoroczne Święta z rodziną – w tym 72% z najbliższymi jej członkami, a 26% w szerszym gronie. W związku z tym 55% Polaków zostanie na Święta u siebie w domu, a 44% uda się do domu bliskich. To, że czas spędzony z rodziną stanowi istotę Bożego Narodzenia, przyznaje 32% respondentów. Jest to jedna z najczęściej wskazywanych wartości – tuż obok tradycji (37%) i religijnego wymiaru Świąt (26%).
Ile wydamy i na co?
Jak przyznaje 72% badanych, w porównaniu z poprzednimi latami wysokość wydatków na organizację tegorocznych Świąt utrzyma się na takim samym poziomie. Stosunkowo najmniej pieniędzy wydamy na choinkę i ozdoby świąteczne: 54% respondentów przeznaczy na nie do 200 zł. Jednak aż ponad 1/3 nic nie wyda na drzewko czy bombki.
Za to zdecydowaną część świątecznego budżetu stanowią wydatki na prezenty zamierza je kupić 94% Polaków. 48% ankietowanych przeznaczy na nie od 201 do 500 zł. Do 200 zł wyda blisko co trzecia osoba, zaś powyżej 500 zł – 19% respondentów. Równie duży koszt będą stanowiły zakupy spożywcze. 52% badanych wyda na nie od 201 do 500 zł, a 14% od 501 zł do 1 000 zł. Około 1/3 badanych ograniczy wydatki do 200 zł.
Pieniądze na zakupy bożonarodzeniowe ponad połowa ankietowanych weźmie z bieżącego budżetu domowego. Mniej więcej co czwarty Polak ma oszczędności odłożone specjalnie na ten cel. 6% ankietowanych wykorzysta bony towarowe otrzymane od pracodawcy, a 5% zapłaci za zakupy kartą kredytową. Okazuje się, że Polacy nie chcą brać pożyczek na Święta.
Strategie oszczędzania
Nie tylko unikamy pożyczek w związku z organizacją Świąt, lecz będziemy także starać się oszczędzić. Próbując ograniczyć bożonarodzeniowe wydatki, 62% ankietowanych obierze jakąś strategię zakupową:
•    najpopularniejszym sposobem jest chodzenie na zakupy z wyprzedzeniem, by rozłożyć wydatki w czasie (23%). Ponad 1/3 Polaków nabędzie niektóre rzeczy już w listopadzie.
•    kolejną najczęściej wskazywaną przez badanych strategią jest kupowanie części rzeczy, głównie prezentów, na wyprzedażach lub w promocji (21%).
•    następnym sposobem na oszczędności jest robienie zakupów ściśle według sporządzonej listy (20%).
•    kolejny pomysł to wykorzystanie punktów zebranych w ramach programów lojalnościowych (14%).
•    część Polaków kupi tańsze produkty, np. rzeczy sprzedawane pod marką własną sklepu (8%).
•    równie popularną strategię jest kupowanie mniej rzeczy, za to markowych (7%).
•    niektórzy starają się też unikać miejsc i sytuacji, w których łatwiej zrobić nieprzemyślane zakupy (7%).
Gdzie na zakupy?
Po bożonarodzeniowe sprawunki zdecydowana większość Polaków uda się do supermarketów i centrów handlowych (58%). Kolejnym często wskazywanym miejscem zakupów spożywczych są osiedlowe sklepy oraz bazary (po 17%).
Z kolei świąteczne podarunki nabędziemy głównie w centrach handlowych (33%) i sklepach internetowych (25%). Kolejnym popularnym miejscem zakupów są super- i hipermarkety (21%), a także mniejsze sklepy, mające w ofercie bardziej wyspecjalizowany asortyment (18%).
Czego chcemy i co znajdziemy pod choinką?
Okazuje się, że pod choinkę chcielibyśmy dostać laptopa, notebooka, czytnik e-booków lub inne urządzenie elektroniczne – jak przyznało 23% ankietowanych. Niemal tyle samo osób wskazało na książkę, film, płytę muzyczną lub grę komputerową. Dla 19% najbardziej trafionym prezentem byłyby perfumy lub kosmetyki. Co 10 osoba wolałaby otrzymać pieniądze.
Tym, co w tym roku wręczymy bliskim, będą głównie perfumy i kosmetyki (20% ogółem) a także książki, filmy, płyty muzyczne i gry komputerowe (17%), słodycze (17%) i zabawki (15%). Innym popularnym pomysłem na prezent jest także odzież, obuwie albo dodatki do stroju (11%).
Respondenci zapytani, czym głównie kierują się podczas zakupu prezentów świątecznych, wskazywali przede wszystkim na ich praktyczny aspekt (43%) oraz potrzebę obdarowywanych (37%). Co dziesiąty ankietowany zwraca uwagę głównie na cenę prezentu, zaledwie 7% na jego markę.
Tłoczno przy wigilijnym stole
55% respondentów podkreśla, że przy ich stole wigilijnym zasiądzie ponad 6 osób. Świąteczny stół w domach połowy ankietowanych będzie zastawiony potrawami przyrządzonymi wspólnie z pozostałymi członkami rodziny. U co piątej osoby zajmie się tym inny członek rodziny, a 18% badanych osobiście przygotuje świąteczne dania.
Polacy pamiętają o ubogich
W okresie okołoświątecznym ponad 2/3 Polaków zamierza wesprzeć najuboższych. 33% z nich kupi produkty marek biorących udział w specjalnych akcjach charytatywnych, a 18% respondentów przygotuje paczki z żywnością. Niektórzy oddadzą punkty zebrane w programach lojalnościowych na organizacje lub akcje charytatywne, natomiast około co piąta osoba przekaże na ten cel datki pieniężne.
Nowy Rok w domu przed telewizorem
36% Polaków przywita Nowy Rok w towarzystwie przyjaciół, a 33% z członkami najbliższej rodziny. Co czwarta osoba spędzi ostatni dzień roku wyłącznie ze swoją partnerką albo swoim partnerem. 51% respondentów planuje świętować Sylwestra na tzw. domówce, a niemal co trzecia osoba – w domu przed telewizorem. Blisko co dziesiąta osoba wybierze się na imprezę zorganizowaną w klubie lub restauracji.
Tani Sylwester?
Okazuje się, że wydatki na tegorocznego Sylwestra nie będą wysokie. Do 100 zł na zabawę sylwestrową przeznaczy blisko co czwarta osoba. Ponad połowa respondentów nic nie wyda na ten cel. W sylwestrowym budżecie podobnie plasują się wydatki związane z kupnem stroju i fajerwerków. Zakup nowej kreacji sylwestrowej planuje 1/3 badanych – około co czwarta osoba wyda na nią do 100 zł. Sztuczne ognie zamierza kupić ok. 40% ankietowanych.
Znacznie istotniejsze wydają się być jedzenie i alkohol – to na nie przeznaczymy więcej pieniędzy. 51% respondentów wyda na produkty spożywcze lub gotowe posiłki do 100 zł, 32% ankietowanych do 200 zł więcej. Około co dziesiąta osoba nie wyda jednak nic. Z kolei na alkohol 62% badanych przeznaczy do 100 zł, 12% do 300 zł. Niemal co czwarty Polak przyznał, że nie wyda nic na napoje alkoholowe.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Payback Opinion Poll: Galeria handlowa najpopularniejszym miejscem świątecznych zakupów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.