W Polsce marnuje się 9 milionów ton żywności rocznie . Netto będzie wspierać każdą inicjatywę, której celem jest ograniczenie problemu wyrzucania jedzenia. Sieć przeprowadziła badania, aby poznać skalę i wymiar problemu na własnym podwórku.
Pierwsza część badania pokazała, że problem marnowania żywności w jednakowy sposób dotyka całą branżę spożywczą. Aż 75 proc. badanych wskazało, że występuje on również w sklepach konkurencji. Pomiędzy oceną występowania problemu marnowania żywności w sieci Netto, a innymi sieciami jest niewielka różnica. Wyrzucanie jedzenia jest problemem całej branży spożywczej.
Drugą, bardzo ważną częścią badania, były odpowiedzi pracowników, wskazujące główne powody marnowania się żywności w ich miejscu pracy, ale i proponowane rozwiązania. Pracownicy wskazali przecenę towaru, którego termin ważności zbliża się ku końcowi za dobre i skuteczne rozwiązanie. Na potwierdzenie tego, według poprzedniego badania, które przeprowadzono dla Netto – 71 proc. respondentów wskazało, że zdarza im się kupować żywność przecenioną w związku z krótkim terminem przydatności do spożycia.
Przecena produktów, których termin przydatności zbliża się ku końcowi, może na pewno zmniejszyć ilość marnowanej żywności. W naszej sieci stosujemy to rozwiązanie od ok. dwóch lat. W każdym sklepie można znaleźć oznakowane skrzynki z hasłem: „Stop marnowaniu żywności”. Zmiany należy zaczynać od siebie. My już pierwsze wprowadziliśmy i dokładamy wiele wysiłku, by ich przestrzegać. Pragniemy być przykładem i pokazać, jak można zminimalizować problem wyrzucania jedzenia
– komentuje Mariola Skolimowska, PR Manager Netto Polska.
Zdaniem 25 proc. badanych pracowników Netto, przemyślany sposób ułożenia produktów w sklepach, również może zniwelować problem marnowania żywności. Dotyczy to w szczególności rozmieszczenia produktów świeżych. W sklepach sieci Netto realizowany jest obecnie proces modernizacji, którego celem jest m.in. lepsza ekspozycja stoisk ze świeżymi owocami i warzywami. Dzięki temu klienci mają do nich lepszy i łatwiejszy dostęp, co przekłada się na mniejszą ilość wyrzucanych, niesprzedanych produktów.