Ministerstwo Sprawiedliwości znowelizuje Kodeks wykroczeń

2017-07-01 | 14:00

POHiD z satysfakcją odnotowuje przygotowane zmiany w prawie, które pozwolą skutecznie walczyć z „drobnymi” kradzieżami, przywłaszczeniami, paserstwem bądź zniszczeniem cudzej rzeczy. Aktualny projekt Ministerstwa Sprawiedliwości zmienia zasady, wedle których określa się, czy popełniona kradzież jest wykroczeniem, czy już przestępstwem. Kluczową zmianą jest wprowadzenie stałego progu w wysokości 400 zł rozgraniczającego wykroczenie od przestępstwa w miejsce dotychczasowej kwoty równej 1/4 płacy minimalnej tj. 500 zł. Obrót kradzionym towar znacznie wpływa na wzrost zysków szarej strefy, której wartość za rok 2016 wynosi 13,8% PKB według GUS i 19,7% PKB  według Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Zmiany zawarte w projekcie zmierzają w dobrym kierunku będąc odpowiedzią na postulaty podnoszone przez POHiD w przestrzeni publicznej na rzecz wprowadzenia rozwiązań prawnych skuteczniej chroniących handel przed kradzieżami dokonywanymi przez osoby żyjące z przestępstwa. Mamy nadzieję, że w trakcie konsultacji zostaną uwzględnione postulaty handlu i całej branży dotyczące obniżenia kwoty progu

- mówi Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.

Argumenty podnoszone przez POHiD oraz środowisko handlu na rzecz wprowadzenia stałej kwoty będącej progiem pomiędzy wykroczeniem a przestępstwem kradzieży:

1. Poczucie bezkarności wśród osób notorycznie popełniających wykroczenia:
Złodziej ujęty w czasie kradzieży otrzymuje od wezwanych na miejsce funkcjonariuszy Policji mandat karny w wysokości 500 zł, po czym ten sam złodziej odwołuje się do sądu a zazwyczaj Sąd orzeka obniżenie kwoty mandatu z 500 zł do 50 zł ze względu na niską społecznie szkodliwość czynu.

2. Nagminność kradzieży mienia i bezkarność złodziei doprowadza handlowców do podejmowania decyzji o zakończeniu funkcjonowania działalności gospodarczej:
Z punktu widzenia przeciętnego obywatela większość kradzieży obecnie w kraju jest traktowana według taryfy ulgowej. Trudno, bowiem zrozumieć, że kradzież lub zniszczenie mienia do wartości 500 zł jest „tylko” wykroczeniem. Dla większości osób 500 zł to znaczna kwota, która dotychczas podlegała corocznej waloryzacji jako 1/4 płacy minimalnej. Tak, więc kradzież roweru czy sprzętów elektronicznych o tej wartości (telefonu, notebooka, telewizora), traktowana jako wykroczenie, wzbudza poczucie niesprawiedliwości społecznej.

3. Inne podmioty/Instytucje publiczne
Poza branżą handlu pokrzywdzone są Samorządy Terytorialne, Państwowa Dyrekcja Dróg Publicznych, czy PKP, bo większość kradzieży/zniszczenia ich mienia (przystanki, tablice informacyjne, znaki drogowe, kradzieże urządzeń sygnalizacyjnych czy drutu miedzianego) jest traktowana jako wykroczenie. Naszym zdaniem wpływa to negatywnie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym czy na kolejach.

Dodatkowo projekt nowelizacji ustawy uwzględnił postulaty środowiska handlu oraz wymiaru sprawiedliwości w zakresie skutecznego ścigania osób „zawodowo” żyjących z kradzieży. Stąd projekt Ministerstwa Sprawiedliwości, który przewiduje również utworzenie rejestru sprawców wykroczeń przeciwko mieniu, osób podejrzanych o popełnienie tych wykroczeń, obwinionych i ukaranych. Rejestr służył będzie Policji, prokuraturze i sądom do tego, by sprytni złodzieje, popełniający drobne kradzieże w różnych miastach, nie odpowiadali za pojedyncze wykroczenia, lecz za zsumowane przestępstwo.

Tagi:
Oceń artykuł:

Fot: Fotolia Źródło: POHiD

Ministerstwo Sprawiedliwości znowelizuje Kodeks wykroczeń

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.