Popularność rowerów miejskich, Ubera, czy Netflixa świadczą o tym, że jesteśmy świadkami ciekawych transformacji w zachowaniach konsumenckich: od posiadania roweru czy samochodu do korzystania z usługi mobilności. Od kupowania płyt DVD do płacenia za dostępność filmów na dowolnym urządzeniu, w dowolnym czasie. Wykupienie usługi zamiast produktu daje pewność, że jego przydatność nie skończy się po upływie gwarancji. Zwalnia użytkownika z odpowiedzialności za sprawne działanie oraz eliminuje dodatkowe koszty. Te korzyści zauważyli również właściciele biznesów, w tym galerie handlowe.
Sprzedaż doświadczenia, nie produktu
Największe lotnisko w Holandii, Schiphol w Amsterdamie, pozbyło się problemu zaopatrzenia swoich terminali w oświetlenie poprzez nowatorską współpracę z firmą Philips polegająca na wykupieniu usługi światła. Światło jako usługa oznacza, że lotnisko płaci za użyte światło, podczas gdy Philips pozostaje właścicielem wszystkich urządzeń i instalacji. W podobny sposób można zapewnić swoim pomieszczeniom odpowiednią temperaturę decydując się na usługę klimatyzacji, bez posiadania i serwisowania urządzeń, a nawet dostarczyć swoim odwiedzającym doświadczenie zawsze miękkiego i czystego dywanu. O jego idealny wygląd zadba firma oferująca usługę leasingu dywanu.
Innowacyjne usługi w galeriach handlowych
Rozwiązanie wykupienia usługi zamiast posiadania urządzeń na własność doskonale sprawdza się w galeriach handlowych. Nie chodzi tylko o powszechne korzystanie z usług zewnętrznej firmy sprzątającej czy zlecanie organizacji imprez. Centra handlowe oferują swoim klientom coraz to nowe doznania i udogodnienia, właśnie dzięki współpracy z usługodawcami. Możliwość naprawy roweru, wydrukowania dokumentów na ogólnodostępnej drukarce, czy zakupu środków higienicznych w Helpomacie. Coraz bardziej popularny jest aromamarketing, czyli usługa rozpylania zapachów, które mają przyciągnąć klientów do sklepów i stworzyć przyjemną atmosferę.
Płacę za usługę, czyli za co?
Korzystanie z usług ma wiele zalet, chociaż nie zawsze są one widoczne na pierwszy rzut oka. Pozornie może się wydawać, że zamiast płacić zewnętrznej firmie lepiej posiadać klimatyzator, drukarkę, czy automat na własność. W większości przypadków same urządzenie nie wystarczy. Aby zapewnić klientom dostęp do środków higienicznych w toaletach i pokojach rodzinnych należy nie tylko powiesić odpowiedni dystrybutor, ale przede wszystkim zadbać o jego regularne uzupełnianie, zakup i magazynowanie zaopatrzenia, serwisowanie i rozwiązywanie ewentualnych problemów. Aby wyręczyć galerię, Helpomat przejmuje odpowiedzialność za jakość świadczonej usługi, odpowiedni dobór asortymentu, sprawność urządzeń, czy za rozliczenie podatkowe sprzedaży. W ten sposób galeria handlowa podnosi standard swoich usług, przy minimalnym zaangażowaniu kadrowym, czasowym i finansowym. W ostatecznym rozrachunku wykupienie usługi zamiast urządzenia stanowi dużą oszczędność.