Grupa AmRest 5 marca nabyła 100% udziałów w spółkach prowadzących sieć kawiarni Starbucks w dwóch krajach Europy Środkowo–Wschodniej: Rumunii i Bułgarii. Szacowana cena zakupu wyniesie ok. 16 mln euro, a jej ostateczna wysokość zostanie ustalona na dzień zakończenia transakcji.
Zakup sieci kawiarni Starbucks we wspomnianych krajach wpisuje się w strategię rozwoju Grupy AmRest. Transakcja pozwoli Spółce wejść na niezwykle perspektywiczny i dynamicznie rozwijający się rynek rumuński – drugi pod względem liczby ludności kraj Europy Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie przejęte kawiarnie w Bułgarii wzmocnią korzyści skali dzięki lepszemu wykorzystania istniejących w tym kraju struktur AmRest.
Obecność marki Starbucks w portfelu Grupy AmRest sięga 2007 roku, kiedy to otworzono pierwszą kawiarnię w Pradze. Na dzień zawarcia transakcji Spółka prowadziła 67 kawiarni w 3 krajach – Polsce, Czechach i na Węgrzech. Przejęcie 14 lokali w Rumunii oraz 5 w Bułgarii pozwoli na szersze wykorzystanie zdobytego dotychczas doświadczenia w zarządzaniu kawiarniami Starbucks.
Czynnikiem zwiększającym atrakcyjność transakcji jest również potencjał rozwoju sieci Starbucks, w szczególności w Rumunii. W 2014 roku otworzono tam 4 nowe kawiarnie, a na rok bieżący zaplanowano 7 nowych lokali, z czego cześć już została otwarta. W ocenie spółki realne jest potrojenie liczby lokali na tym rynku w ciągu najbliższych lat.
Zakup sieci Starbucks w Rumunii i Bułgarii pozwoli Grupie AmRest wzmocnić pozycję na rynku restauracyjnym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wpłynie na generowane marże.
Tagi: