Karty podarunkowe w Polsce zyskują popularność

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2010-12-10 | 08:00
Branża kart podarunkowych w Polsce sukcesywnie się rozwija. Coraz większa liczba Polaków korzysta z tej wygodnej formy obdarowywania bliskich. Katy podarunkowe chętnie wykorzystywane są również przez firmy, które premiują nimi swoich pracowników.
Portal Galeriehandlowe.pl zapytał firmy Intersport, Media Saturn (do której należą dwie marki sprzedaży detalicznej Media Markt i Saturn) oraz firmy Smyk, Pizza Hut, C&A i Empik o to, czy karty podarunkowe  będące do nabycia w salonach ich sieci cieszą się popularnością wśród konsumentów oraz o to, jak wygląda ich sprzedaż.
- Karta podarunkowa Intersport cieszy się wśród klientów dużą popularnością. Są nią zainteresowani zarówno klienci indywidualni, jak również duże firmy, które chcą w ten sposób premiować swoich pracowników - mówi Iwona Książek, Kierownik Działu Komunikacji i Relacji Inwestorskich Intersport Polska SA.
- Karta podarunkowa jako środek płatniczy miała inaugurację w marcu 2008 roku. Jej wprowadzenie miało na celu pomoc w tych sytuacjach kiedy klienci mieli kłopot i radzili się naszych pracowników w doborze prezentu, szczególnie w okresie przedświątecznym lub w związku z urodzinami lub innymi rocznicami czy specjalnymi okazjami, które miały wydarzyć się w niedalekiej perspektywie. Wszystkim niezdecydowanym, zamiast kolejnego wiecznego pióra, sweterka, zastawy stołowej lub nieśmiertelnej bombonierki, śmiało polecaliśmy kartę podarunkową. Dlaczego? Ponieważ jest to znakomity prezent zawsze wtedy, gdy nie jesteśmy pewni, co sprawi największą radość. Kolejny robot kuchenny, żelazko czy suszarka do włosów? Jeśli płyta z muzyką, to raczej Chopin czy Doda? Karta podarunkowa okazuje się w takiej sytuacji strzałem w dziesiątkę za każdym razem! - tłumaczy Zbigniew Tunkiewicz Kierownik Działu Organizacji Media Saturn Holding Polska Sp. z o.o.
Karty podarunkowe Intersport

Firmy, z którymi kontaktował się portal Galeriehandlowe.pl chętnie przyznają, że wprowadzenie do sprzedaży kart podarunkowych okazało się bardzo dobrym rozwiązaniem i trafiło w gusta rzeszy klientów, szukających najlepszego podarunku czy prezentu dla swoich bliskich.  
- Możemy powiedzieć, że wprowadzenie kart do naszej oferty na wiosnę b.r. było bardzo dobrym posunięciem – mówi Marek Łebek, PR & Marketing Manager Smyk.
- Goście chętnie kupują karty podarunkowe, w szczególności przy okazji świąt i innych okazji, gdy chcą kogoś obdarować lub sprawić oryginalną niespodziankę swoim najbliższym – mówi Anna Aftowicz, Brand Manager Pizza Hut.
- Kilka lat temy funkcjonowały u nas bony towarowe. Wraz ze wzrostem zainteresowania kartami ze strony naszych klientów postanowiliśmy wprowadzić bardziej funkcjonalne karty podarunkowe – mówi Zbigniew Klepacki, District Manager Coordinator  z firmy C&A Polska Sp. z o.o..
Kartami podarunkowymi zainteresowani są nie tylko klienci indywidualni. - Znaczny udział w sprzedaży kart podarunkowych ma segment B2B a także B2B2C. Nasi partnerzy handlowi oferują karty jako narzędzie do motywacji i nagradzania własnych pracowników i kooperantów. Karty funkcjonują także jako nagrody w kilku programach lojalnościowych w branży paliwowej, kosmetycznej i budowlanej – dodaje  Zbigniew Tunkiewicz z Media Saturn.
- Karty prezentowe wprowadziliśmy na rynek w drugiej połowie listopada 2007 roku. Były one nowością w Polsce. Można powiedzieć, że Empik był pionierem w tej dziedzinie, dlatego też początkowo obawialiśmy się jaki będzie odzew ze strony klientów. Okazało się, że nasi odbiorcy, otwarci na różne nowości, szybko „zaprzyjaźnili” się z nowym formatem dotychczasowych bonów/talonów i sprzedaż kart ruszyła lawinowo. Dziś nasze karty cieszą się ogromną popularnością (sprzedaż rośnie w dwóch kanałach sprzedaży: zarówno do klientów indywidualnych w salonach Empik oraz w kanale B2B) – odpowiada Monika Marianowicz PR&Events Manager, Empik Sp. z o.o.

Karta prezentowa Empik

Wygląd karty podarunkowej
Karta podarunkowa oferowana przez daną sieć na jej produkty, powinna przede wszystkim skupić na sobie wzrok klienta i wzbudzić zainteresowanie zakupem. Zazwyczaj jest wielkości karty bankomatowej czy kredytowej, z tyłu posiada specjalny kod. Jej wygląd w dużej mierze opiera się na grafice, kolorach i logotypie jaki posiada sama sieć. Rozmówcy portalu Galeriehandlowe.pl podkreślają, że karta podarunkowa ma być elegancka oraz wzbudzać poczucie prestiżu.
- Staramy się, aby karta podarunkowa sieci Intersport była elegancka, a jednocześnie nawiązująca do naszej wizualizacji. Dlatego wybraliśmy srebrne tło z małymi elementami graficznymi podkreślającymi fakt, że jest ona podarunkiem dla drugiej osoby – wyjaśnia Iwona Książek.
- Karta podarunkowa to elegancka karta płatnicza przedpłacona wielkości karty kredytowej, wykonana z plastiku. Ze względu na wygodę i bezpieczeństwo naszych klientów, karta podarunkowa wystawiana jest na okaziciela – informuje  Zbigniew Tunkiewicz.
- Na odwrocie karty podarunkowej znajduje się unikatowy kod kreskowy. Dzięki niemu w dowolnej chwili możemy sprawdzić, jaka kwota pozostała do dyspozycji, a także przejrzeć wykonane kartą operacje: aktywacji, płatności, zasilenia. Stan konta karty w sposób najprostszy możemy sprawdzić przy każdym stanowisku kasowym sklepu Media Markt oraz w Internecie na stronie www.mediamarkt.pl (wpisując ręcznie kod) – dodaje  Zbigniew Tunkiewicz. - Korzystanie z karty podarunkowej zapewnia duży komfort podczas zakupów. Do jednej transakcji można bowiem wykorzystać dowolną ilość kart, a także łączyć je z innymi środkami płatniczymi: gotówką, kartami płatniczymi, bonami towarowymi, talonami Media Markt.

Karta podarunkowa Media Markt

Layouty kart podarunkowych są spójne ze standardami komunikacyjnymi sieci handlowych, czasem różnią się w zależności od okazji w jakiej mogą być wręczane lub pory roku. Dodatkowe motywy na kartach pojawiają się w okresie przedświątecznym. - Karta wygląda jak karta płatnicza a layout nawiązuje do obowiązujących w naszych sklepach standardów komunikacyjnych – informuje Marek Łebek, PR & Marketing Manager Smyk.
- Wygląd karty podarunkowej Pizza Hut nawiązuje do wystroju naszych restauracji. Karty są plastikowe, mają brązowy kolor i są ozdobione delikatnymi motywami roślinnymi. Jedyne elementy na karcie to logo Pizza Hut, informacja o nominale (20 lub 50 zł) oraz motto „Nie odkładaj do jutra przyjemności, którą możesz mieć dzisiaj”. Dzięki swej prostocie, mają bardzo elegancki wygląd, który pasuje do bardzo wielu okazji - mówi Anna Aftowicz, Brand Manager Pizza Hut.
- W naszej ofercie posiadamy do wyboru 5 motywów kart podarunkowych. Projekty graficzne awersu kart nawiązują do okazji w jakiej mogą być wręczane, są kolorowe, estetyczne i wyróżniają się na tle innych kart - mówi Zbigniew Klepacki, District Manager Coordinator C&A.
- Layout karty zmieniamy dwa razy do roku: w okresie wiosenno-letnim oraz przed Świętami Bożego Narodzenia (szata graficzna nawiązująca do kreacji obecnej w komunikacji w salonach i na Empik.com) – mówi Monika Marianowicz PR&Events Manager, Empik Sp. z o.o.

Karta podarunkowa Smyk
Aktywuj i korzystaj
Karta podarunkowa  może być wydawana na określoną kwotę, ustaloną przez sieć. W innej wersji klient może sam określić wysokość doładowania.
- Aby aktywować kartę podarunkową, wystarczy w kasie sklepu zeskanować kod kreskowy zapisany na odwrocie i zasilić kartę dowolną kwotą, do górnej granicy 500 złotych. Aktywowana karta od razu jest gotowa do wykorzystania we wszystkich sklepach sieci Media Markt - informuje  Zbigniew Tunkiewicz.
- Aktywacji każdej karty podarunkowej towarzyszy utworzenie indywidualnego wirtualnego konta. Na nim, w trybie on-line, rejestrowane są wszystkie transakcje. Konto karty jest aktywne przez 5 lat od daty dokonania ostatniej operacji, o ile znajdują się na nim środki. Jeśli klient dokonał płatności i wykorzystał całą kwotę ma 60 dni, aby ponownie doładować konto karty. Jeśli tego nie uczyni w podanym czasie, karta podarunkowa w sposób automatyczny zostanie dezaktywowana – dodaje. - Karta podarunkowa wystawiana jest na okaziciela, a jej zgubienie wiąże się z utratą tylko niewykorzystanych środków z karty. Dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić limit 500 złotych. Aby podarować kwotę większą od 500 zł, klient musi aktywować kolejną kartę podarunkową. Zdarzały się doładowania kart  jednemu klientowi na kwotę kilku tysięcy złotych.
- Klient sam decyduje o wartości doładowania w przedziale od 50 do 500 złotych. Limit doładowania to 500 zł – mówi Marek Łebek, PR & Marketing Manager Smyk.
- Karty podarunkowe Pizza Hut mają określone nominały – 20 lub 50 zł – odpowiada Anna Aftowicz, Brand Manager Pizza Hut.
Siecią odzieżową, która nie wprowadziła limitu doładowania kart podarunkowych jest np. C&A.  - Karty podarunkowe dostępne są w dowolnym nominale. Klient sam decyduje o jej wartości jednak nie mniejszej niż 10 zł przy pierwszym doładowaniu. Nie ma limitu środków na karcie. Nie ograniczamy wyobraźni naszych klientów. Indywidualni klienci preferują niższe doładowania a klienci instytucjonalni wykorzystują wyższe doładowania. Ostatnio cieszy się to dużym zainteresowaniem, ponieważ firmy zakupują je dla swoich pracowników w ramach systemu motywacyjnego - mówi Zbigniew Klepacki, District Manager Coordinator C&A.
- Empik oferuje karty prezentowe w trzech nominałach: 25, 50 i 100 zł oraz kartę bez nominału na dowolne doładowanie wedle potrzeb klienta kwotą od min 20 do max 500 zł - mówi Monika Marianowicz PR&Events Manager, Empik Sp. z o.o.
Bon upominkowy Pizza Hut

Karty z trójwymiarową animacją
Przy kasach dużych sklepów sieciowych zlokalizowanych w galeriach handlowych oraz w miejscach przeznaczonych na sprzedaż impulsową, coraz częściej można zobaczyć karty podarunkowe. Wzmożone zainteresowanie nimi obserwuje się w okresie przedświątecznym, będącym dla wielu konsumentów czasem gorączkowego poszukiwania prezentów dla najbliższych. Portal Galeriehandlowe.pl zapytał o wydawanie kart okazjonalnych np.: z okazji urodzin lub zbliżających się świąt.
- Nie wydajemy kart okazjonalnych. Nasze karty podarunkowe są dostępne przez cały rok w takiej samej formie graficznej. Ich przeznaczenie (okazja prezentu) zależy tylko i wyłącznie od osoby obdarowującej – informuje Iwona Książek z Intersport.
Inaczej jest w salonach Media Markt, gdzie w najbliższym czasie asortyment kart podarunkowych zostanie nieco poszerzony. - W okresie przed Świętami Bożego Narodzenia premierę będą miały karty podarunkowe z trójwymiarową animacją. Mam nadzieję, że zostaną ciepło przyjęte przez naszych klientów, szczególnie jako prezent dla tych najmłodszych. Poza tym zamierzamy wprowadzić krótsze serie kart podarunkowych z motywami związanymi ze specjalnymi okazjami, a także karty kolekcjonerskie.
Smyk nie wydaje kart okazjonalnych - Ale zdarza się, że oferujemy atrakcyjne promocje (np. doładowanie dodatkowej kwoty przy zakupie karty) – mówi Marek Łebek, PR & Marketing Manager Smyk.
- W Pizza Hut nie ma kart okazjonalnych, jednakże wygląd naszych kart upominkowych jest tak elegancki, że pasuje do wielu różnych okazji – zarówno do Świąt Bożego Narodzenia, jak i do Walentynek czy dnia urodzin kogoś bliskiego - mówi Anna Aftowicz, Brand Manager Pizza Hut. - Oprócz kart upominkowych, które można nabyć w restauracjach Pizza Hut, posiadamy także karty zniżkowe, które otrzymują w prezencie nasi stali klienci – dodaje.
- Nie widzimy potrzeby aby wydawać karty w zależności od okazji - mówi Zbigniew Klepacki, District Manager Coordinator C&A.
W Empiku na karty okazjonalne trzeba będzie jeszcze poczekać. - Karty okazjonalne mamy w planach na 2011 r. - mówi Monika Marianowicz PR&Events Manager, Empik Sp. z o.o.

Karta podarunkowa Media Markt

Coraz więcej osób korzysta z kart podarunkowych
Karta podarunkowa to także możliwość wyboru dla drugiej osoby. Obdarowany może sam zadecydować i spośród całego asortymentu sklepowego wybrać dla siebie najlepszą opcję.
- Zauważamy stały wzrost zainteresowania kartami podarunkowymi Intersport, gdyż jest to wygodna forma prezentu dla drugiej osoby. Klienci mają pewność, że sprawią komuś radość. Dają w ten sposób drugiej osobie swobodę wyboru koloru i modelu sprzętu sportowego lub odzieży.  Coraz więcej osób korzysta z kart podarunkowych podczas zakupów świątecznych i okazjonalnych np. komunii – mówi Iwona Książek.
- Od dnia premiery w naszych marketach zostało doładowanych kilkaset tys. kart. - podaje Zbigniew Tunkiewicz.
- Karty cieszą się coraz większym zainteresowaniem (są np. nagrodami dla uczestników niektórych programów lojalnościowych) - mówi Marek Łebek, PR & Marketing Manager Smyk.
- Bony podarunkowe Pizza Hut rzeczywiście cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Przewidujemy, że zainteresowanie to będzie coraz większe, ponieważ na rynku polskim można zauważyć trend wzrostu popularności całej kategorii tego rodzaju kart - mówi Anna Aftowicz, Brand Manager Pizza Hut.
Podobnego zdania jest również Zbigniew Klepacki z C&A. - Z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie kartami podarunkowymi w naszej sieci, szczególnie w okresie przedświątecznym.
Bardziej szczegółowy jest Empik. Firma podaje, że dynamika sprzedaży kart podarunkowych w sieci salonów multimedialnych w latach  2009/2008 wyniosła 131%. Natomiast planowany wzrost sprzedaży całorocznej 2010/2009 to 153%
Przyszłość kart podarunkowych jest optymistyczna
O przyszłości kart podarunkowych w Polsce mówi Krzysztof Gorzkowski, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Emitentów Kart Podarunkowych.
- Mimo, że rynek kart podarunkowych w Polsce jest dość młody, w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi, których obroty z tytułu sprzedaży kart przewyższają rocznie 80 miliardów dolarów, lub bliższą nam Wielką Brytania gdzie prognozy na 2010 r. mówią o 4 miliardach funtów; to w polskich sklepach, galeriach handlowych, multipleksach, czy restauracjach można zauważyć kolorowe karty podarunkowe, oferowane przez sieci na jej produkty bądź usługi. Badania przeprowadzone przez PBG DGA pokazują, że i w Polsce ta forma prezentu zaczyna się przyjmować. 40% z badanych Polaków deklaruje, że zetknęło się z kartami podarunkowymi, a 52%  z nich uważa je za zdecydowanie dobry prezent dla bliskich, przyjaciół i znajomych. To dobra prognoza dla rynku kart podarunkowych.
- Dziś, aby uniknąć sytuacji gdy prezent zamiast stać się przyjemnością czy nagrodą wywołuje bardziej zmieszanie niż radość, rozwiązaniem prostym i szybkim jest właśnie karta podarunkowa, mały lekki prezent, który jednocześnie oznacza: elastyczny wybór produktu, satysfakcję zarówno darczyńcy jak i obdarowanego, oszczędność czasu poświęconego na zakup prezentu. Doświadczenia polskich emitentów takich jak na przykład sieć Empik, gdzie ponad milion złotych przychodu pochodzi ze sprzedaży kart podarunkowych pokazuje, że to obiecujące rozwiązanie, którego popularność cały czas rośnie. Przyszłość kart podarunkowych jest optymistyczna – dodaje  Krzysztof Gorzkowski.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2010-11-15 do 2010-11-15

Zobacz także

Karty podarunkowe w Polsce zyskują popularność

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.