JLL: Wrocław to najdynamiczniej rozwijające się miasto w obszarze usług dla biznesu

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-11-29 | 10:57
Wykształcone kadry, rozwinięta infrastruktura transportowa i biurowa, mocna gospodarka lokalna oraz miejskie instytucje otwarte na współpracę z biznesem to największe atuty Wrocławia. Na stolicę Dolnego Śląska stawiają inwestorzy z sektora SSC/BPO, branża logistyczna oraz deweloperzy, wynika z raportu Jones Lang LaSalle.
Jones Lang LaSalle, przy wsparciu merytorycznym Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Hays Poland oraz REAS opublikował raport „Wrocławski rynek nieruchomości”. Według Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), Wrocław to najdynamiczniej rozwijające się miasto w obszarze usług dla biznesu w latach 2008-2010. To również wiodący ośrodek dla projektów z obszaru R&D (Research&Development – badań i rozwoju) w Polsce oraz inwestycji typu Knowledge Process Outsourcing obejmujących tzw. usługi oparte na wiedzy czyli m.in. zaawansowane analizy biznesowe, usługi prawne i szeroko pojęty konsulting.
Kluczowym atutem Wrocławia jako lokalizacji dla inwestycji zagranicznych z sektora usług dla biznesu są dobrze wykształceni pracownicy, płynnie posługujący się językiem angielskim i niemieckim, zaangażowani, ambitni, elastyczni. Wrocław jest jednym z największych ośrodków akademickich w kraju. Na 30 tutejszych uczelniach kształci się prawie 150 000 osób, a rocznie kończy je 30 000 absolwentów, z czego 4 600 to absolwenci kierunków związanych z finansami, a 2 200 z IT.
Kolejną mocną stroną stolicy Dolnego Śląska jest jej strategiczna lokalizacja - pomiędzy Pragą, Warszawą i Berlinem oraz dobrze rozwinięta infrastruktura transportowa, w tym sieć międzynarodowych połączeń lotniczych, bezpośredni dostęp do autostrady A4 i A18 (Niemcy i Ukraina), Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8 oraz droga ekspresowa S8 (do Warszawy, jeszcze w budowie). Kolejnym elementem sieci transportowej dolnośląskiej metropolii będzie Wschodnia Obwodnica Wrocławia (pierwszy jej odcinek ma być gotowy na początku 2013 roku).
Warto również wspomnieć o panującym we Wrocławiu przyjaznym klimacie inwestycyjnym oraz o rozwiniętym systemie wsparcia ze strony władz miasta oraz instytucji lokalnych, w tym Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, ale także uczelniach wyższych otwartych na współpracę z międzynarodowym biznesem m.in. przy tworzeniu programów nauczania czy organizowaniu szkoleń i kursów. Szczególnie istotne jest to, że inwestor może liczyć na wsparcie ze strony władz miasta nie tylko na etapie wyboru lokalizacji i uruchomienia projektu, ale również w późniejszym okresie - w ramach opieki poinwestycyjnej. Firmy, które zainwestowały we Wrocławiu wskazują ponadto na atmosferę miasta i wysoką jakość życia jako czynniki mające znaczenie w procesie decyzyjnym.
Julita Spychalska , dyrektor, Dział Reprezentacji Najemców, Jones Lang LaSalle, podsumowuje: - Kombinacja atutów takich jak dostęp do wysoko wykwalifikowanych kadr, posługujących się większością języków europejskich, lokalizacja, infrastruktura czy system wsparcia dla projektów znalazły uznanie takich marek jak HP, IBM, Credit Suisse, Google czy Nokia Siemens Network, które właśnie we Wrocławiu otworzyły swoje centra usług. Co więcej, silna gospodarka lokalna i wysoki poziom siły nabywczej stanowią magnes również dla firm zajmujących się handlem detalicznym, branży logistycznej oraz deweloperów.
W pierwszych trzech kwartałach 2012r. we Wrocławiu firmy wynajęły rekordowe 63 000 mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej (ponad 17 000 mkw. więcej niż w całym 2011 r.). Największymi kontraktami podpisanymi w tym roku we Wrocławiu były umowy przednajmu zawarte przez firmę z branży IT w kompleksie Green Towers (14 400 mkw.) oraz firmę z sektora finansowego w biurowcu Green Day (10 500 mkw.). W III kw. 2012 r. pięć z dziesięciu największych umów najmu poza Warszawą przypadło na Wrocław. Popyt jest generowany głównie przez firmy już działające i rozwijające się w mieście (np. UPS, Tieto, Capgemini), jak również przez nowe podmioty dopiero wchodzące na wrocławski rynek (BD Europe czy Qatar Airways European Contact Centre).
Najwyższe czynsze transakcyjne we Wrocławiu (rejestrowane w centrum miasta) na koniec III kw. 2012 roku oscylowały na poziomie 14,50-15,50 euro za mkw. miesięcznie dla średniej wielkości umów.Rynek nowoczesnych obiektów handlowych w aglomeracji wrocławskiej jest dobrze rozwinięty. Obecnie całkowita podaż wynosi 640 000 mkw. GLA, na co składa się 15 centrów handlowych i handlowo-rozrywkowych (68% całkowitej powierzchni najmu), cztery parki handlowe (18%), siedem wolnostojących magazynów handlowych (13%) oraz jedno centrum wyprzedażowe.
Podaż 434 000 mkw. powierzchni najmu w samych centrach handlowych (nie wliczając innych formatów działających na rynku) przekłada się na wskaźnik nasycenia 563 mkw./1 000 mieszkańców (najwyższy spośród ośmiu głównych aglomeracji kraju). Czynnikiem stymulującym rozwój sektora jest wysoka siła nabywcza, wynosząca średnio 7 647 euro na mieszkańca rocznie (33% powyżej średniej dla kraju).
W segmencie centrów handlowych zdecydowana większość powierzchni (88%) znajduje się w obiektach z dominującą rolą galerii handlowej. Pozostałe 12% przypada na obiekty typowo hipermarketowe, które były budowane w początkowym etapie rozwoju rynku. Dwa obiekty starego typu mają zostać rozbudowane i odnowione – galeria handlowa Tesco (część Parku Handlowego Bielany) oraz Auchan na Bielanach. Wraz z realizacją tych projektów, udział kompleksów z galerią jako wiodącym elementem wzrośnie do 95% rynku. Na terenie aglomeracji działają także parki handlowe, centra typu „convenience” oraz centrum wyprzedażowe. Szczególnie silny rejon na zakupowej mapie miasta to dzielnica Bielany. Handel wzdłuż głównych ulic handlowych koncentruje się w rejonie Starego Miasta.
Współczynnik powierzchni niewynajętej w centrach handlowych Wrocławia wyniósł w I poł. 2012 r. 3% i był wyższy od wartości zaobserwowanej na koniec 2011 r. (1,5%). Na jego wzrost silny wpływ miało otwarcie Galerii Sky Tower. Obecnie tzw. „czynsze prime”, które dotyczą lokali o powierzchni ok. 100 mkw. przeznaczonych dla branży „moda i akcesoria” w wiodących centrach handlowych, kształtują się na poziomie ok. 47-53 euro za mkw. miesięcznie.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2012-09-22 do 2012-09-22

Zobacz także

JLL: Wrocław to najdynamiczniej rozwijające się miasto w obszarze usług dla biznesu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.