JLL: Trójmiejski rynek przyciąga inwestorów

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-09-19 | 19:00
Jones Lang LaSalle publikuje raport pt. "Trójmiejski Rynek Nieruchomości. Wrzesień 2012", prezentujący kompleksowy obraz rynku biurowego, handlowego, magazynowego i mieszkaniowego oraz analizujący zasoby, rynek pracy i potencjał gospodarczy Trójmiasta. Materiał powstał przy wsparciu merytorycznym Invest in Pomerania oraz firm Hays Poland i REAS.
Potencjał kadrowy i gospodarczy Trójmiasta a napływ inwestycji
Patricia Lannoije, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, Jones Lang LaSalle, analizuje: Trójmiejska aglomeracja, zamieszkiwana obecnie przez około 1,2 mln osób, to wiodący ośrodek gospodarczy na północy kraju, który w ostatnich latach stał się również jedną z czołowych lokalizacji dla centrów usług w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem centrów IT oraz finansowo - księgowych. Międzynarodowe korporacje dostrzegają zarówno potencjał gospodarczy i kadrowy, otwartość władz na współpracę z inwestorami, jak i wysoki standard życia w aglomeracji, lokując tu kluczowe projekty z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Z kolei napływ zagranicznych inwestorów i rosnąca renoma Trójmiasta napędza rozwój aglomeracji również w innych obszarach.
Tylko w 2012 roku swoje centra w Trójmieście otworzyło pięć zagranicznych korporacji (Bayer AG, WNS, Metsä Group, Misys oraz OIE Support). Na terenie aglomeracji działają również takie firmy, jak: Thomson Reuters, IBM, Sony Pictures Entertainment, Lufthansa Systems Poland, Intel Technology, Arla Foods, Acxiom, Geoban, Nordea, First Data, Zensar Technologies, Jeppesen, Fineos Investment oraz Kainos.
Dla dalszego rozwoju sektora opartego na wiedzy szczególnie istotny jest stały napływ na rynek pracy absolwentów z kierunków IT oraz finansowych, czyli z tych obszarów będących wiodącymi specjalizacjami Trójmiasta. Według danych GUS-u, na 28 działających w aglomeracji uczelniach wyższych studiuje 95 000 osób, a roczną liczbę absolwentów szacuje się na 23 000. Taka liczba specjalistów działa jak magnes dla projektów Knowledge Process Outsourcing, czyli usług opartych na wiedzy. Warto wspomnieć, że trójmiejscy specjaliści posługują się łącznie ponad 20 językami obcymi, również tymi rzadziej spotykanymi jak języki skandynawskie, co stanowi dodatkowy atut dla inwestorów zagranicznych.
Rynek handlowy – wysoka siła nabywcza napędza rozwój
Łączna powierzchnia najmu 486 tys. mkw. w centrach handlowych, daje Trójmiastu pozycję trzeciego największego pod tym względem rynku w Polsce (po aglomeracji Warszawy i Katowic). Z kolei wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową w aglomeracji wynosi obecnie 486 mkw. na 1 000 mieszkańców, ustępując jedynie parametrom notowanym we Wrocławiu oraz Poznaniu. Czynnikiem silnie wpływającym na rozwój tego sektora jest relatywnie wysoka siła nabywcza czyli średnio 7 073 Euro na mieszkańca w skali roku, wyższa o 23% od średniej krajowej. Współczynnik powierzchni niewynajętej w centrach handlowych na terenie Trójmiasta, w I poł. 2012 r. wyniósł prawie 5%, między innymi w rezultacie oddania do użytku Galerii Szperk.
Obecnie w budowie znajduje się tylko jeden obiekt – nowa część Centrum Wzgórze, realizowanego przez Mayland Real Estate (kolejne 45,5 tys. mkw. powierzchni i 210 sklepów). Znaczącym projektem planowanym w Trójmieście jest Forum Radunia, które będzie realizowane jako joint venture Miasta Gdańska i Multi Development. Poza częścią handlową, w skład projektu wejdą biura, muzeum oraz część rozrywkowa. Forum Radunia, z planowaną częścią handlową o powierzchni 52,5 tys. mkw. będzie największym centrum w Gdańsku.
- W dłuższej perspektywie możliwa jest realizacja kilku kolejnych projektów handlowych takich jak rozbudowa Galerii Bałtyckiej o dodatkowe 15 tys. mkw. powierzchni najmu, rozbudowa gdańskiego Auchan czy budowa nowego hipermarketu w Gdyni. Warto również wspomnieć o prowadzonych przez władze Gdańska poszukiwaniach inwestora dla kluczowego terenu Wyspy Spichrzów, a także o realizowanych obecnie inwestycjach w poprawę infrastruktury, które w przyszłości mogą zwiększyć dostępność już istniejących obiektów oraz stworzyć nowe, potencjalne lokalizacje dla handlu wielkopowierzchniowego – informuje Patricia Lannoije.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2012-07-06 do 2012-07-31

Zobacz także

JLL: Trójmiejski rynek przyciąga inwestorów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.