JLL: Modernizacja ok. 100 obiektów handlowych do 2014 r.

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-09-06 | 13:31
Najnowszy raport Jones Lang LaSalle pt. „Odnowa, przebudowa, rozbudowa. Kierunki rozwoju polskich centrów handlowych”, poświęcony został mechanizmom strategicznego zarządzania centrami handlowymi w Polsce. Według szacunków Jones Lang LaSalle, jedna trzecia centrów handlowych istniejących na polskim rynku poddana została procesowi modernizacji, a kolejne obiekty czekają na przebudowę czy rozbudowę; do końca 2014 r. zmodernizowanych będzie około 100 nieruchomości handlowych.
Edyta Potera, dyrektor w dziale najmu nieruchomości handlowych, Jones Lang LaSalle podsumowuje wyniki raportu: - Spośród istniejących na terenie kraju nieruchomości handlowych, aż 50% powstało przed rokiem 2002, a więc ma dzisiaj ponad 10 lat. Blisko połowa z tych obiektów przeszła już różnego rodzaju modernizację, w tym rozbudowę, mającą na celu dostosowanie obiektu do zmian w jego otoczeniu oraz w samym centrum handlowym. Zmianami tymi są na przykład: wzrost konkurencji rynkowej, popyt na jedynie wysokiej jakości powierzchnię ze strony wchodzących do Polski sieci handlowych czy inne zwyczaje zakupowe klientów, w tym rosnąca rola e-commerce jako kanału sprzedaży.
Zmienia się również funkcja centrów handlowych: ich atrakcyjność związana jest przede wszystkim z szeroką ofertą galerii handlowej, a nie sklepu spożywczego – jeszcze w 2000 r. udział obiektów, w których głównym magnesem była galeria handlowa, wynosił 50%, dziś jest to już 74%, a w 2014 r. wzrośnie do 78%.
Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, Jones Lang LaSalle, komentuje: - Trend ten jest szczególnie widoczny biorąc pod uwagę ostatnio obserwowany wzrost liczby inwestorów starających się kupić centra handlowe okazyjnie lub z pomysłem na powiększenie ich wartości poprzez stworzenie nowych źródeł dochodu. Ponadto, wielu inwestorów zainteresowanych do tej pory wyłącznie najlepiej prosperującymi obiektami, zmienia strategię wyboru produktów inwestycyjnych na korzyść nieruchomości oferujących potencjał do kreacji dodatkowego dochodu. Obecnie, w odniesieniu do wielu projektów handlowych, zyski generowane są przede wszystkim właśnie poprzez kreację dodatkowego dochodu z nieruchomości dzięki strategicznemu zarządzaniu obiektem, a w dalszej kolejności dzięki kompresji stóp kapitalizacji. Z drugiej strony, niektóre nieruchomości handlowe mogą wymagać zbyt wielu nakładów związanych z ich strategicznym zarządzaniem jedynie w celu podtrzymania status quo, nie wspominając o zwiększaniu wartości. Dlatego kluczem do sukcesu jest nabycie centrum handlowego we właściwym punkcie cyklu jego życia, czyli w takim, w którym oferuje ono wiele możliwości podniesienia wartości obiektu, a co istotne, zakup powinien opierać się na szczegółowym biznes planie, który zostanie wdrożony po przejęciu danego projektu.
Virginie de-Baere, Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami w Europie Środkowo-Wschodniej, Jones Lang LaSalle mówi: - Proces przebudowy poprzez wygospodarowanie dodatkowej powierzchni i uatrakcyjnienie zestawienia najemców oraz oferty handlowej obiektu, ma za zadanie powiększenie udziału danej nieruchomości w rynku i, co się z tym wiąże, kreację dodatkowego dochodu. W odniesieniu do starszych obiektów, których głównym magnesem jest operator spożywczy, przebudowa często skutkuje wzmocnieniem wielkości i oferty galerii handlowej oraz stworzeniem dodatkowej przestrzeni handlowej dla strategicznych najemców odzieżowych i mniejszych, ważnych sieci handlowych. W porównaniu z budową nowego obiektu, przebudowa istniejącej tkanki obiektu jest obarczona mniejszym ryzykiem administracyjnym i mniej kosztowna. Ponadto, w obecnych warunkach rynkowych, łatwiej jest przyciągnąć uwagę najemców do istniejących centrów handlowych, które obecne są już w świadomości sieci handlowych oraz, co ważne, klientów.
Przykładami zrealizowanej modernizacji w postaci przebudowy obiektu i przearanżowania zestawienia najemców są m.in. Blue City i Klif w Warszawie, Galeria Pomorska w Bydgoszczy, Molo w Szczecinie, Pasaż Łódzki w Łodzi czy Galeria Gniezno w Gnieźnie.
- Biorąc pod uwagę ostatnie dwa lata, a także prognozy na rok 2013 i 2014, możemy stwierdzić, że spora liczba centrów handlowych w Polsce jest rozbudowywana – średnio można przyjąć, iż rozbudowy działających już obiektów stanowią co roku jedną piątą nowej podaży wchodzącej na rynek. Wśród ostatnich przykładów znajdują się Galeria Echo w Kielcach, Silesia City Center w Katowicach, Jantar w Słupsku, Magnolia Park we Wrocławiu, a także warszawskie obiekty takie jak Galeria Mokotów czy Promenada. Taka forma strategicznego zarządzania centrum handlowym dotyczy przede wszystkim projektów stosunkowo młodych, o ugruntowanej pozycji rynkowej i niskim wskaźniku powierzchni niewynajętej, których właściciele oczekują zwiększenia udziału w rynku poprzez dobudowanie dodatkowej powierzchni z przeznaczeniem na nowe, silne marki - wyjaśnia Beatrice Mouton.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

JLL: Modernizacja ok. 100 obiektów handlowych do 2014 r.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.