JLL: Londyn najatrakcyjniejszym miastem dla najemców

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-11-28 | 10:57
Jak poinformowała w swoim raporcie firma Jones Lang LaSalle, liderem rankingu najatrakcyjniejszych dla najemców powierzchni handlowych miast europejskich okazał się Londyn. Na drugim miejscu uplasował się Paryż, natomiast na trzecim - Moskwa.
Londyn jest najatrakcyjniejszą z 57 europejskich lokalizacji dla międzynarodowych najemców powierzchni handlowej, według rankingu przygotowanego przez Jones Lang LaSalle. Indeks, opublikowany jako część raportu „Destination Europe 2013”, analizuje dane dotyczące ekspansji i obecności na 57 rynkach 250 globalnych najemców powierzchni handlowej.
Pierwsza dwudziestka najatrakcyjniejszych miast dla sieci handlowych to (od najmocniejszego): Londyn, Moskwa, Paryż, Mediolan, Madryt, Rzym, Monachium, Sankt Petersburg, Praga, Barcelona, Stanbuł, Berlin, Hamburg, Wiedeń, Amsterdam, Frankfurt, Ateny, Antwerpia, Warszawa i Lizbona.
- Londyn stanowi punkt wyjścia dla najemców planujących międzynarodową ekspansję. Wiele amerykańskich, a od pewnego czasu także chińskich marek, rozpoczyna swoją obecność na rynkach europejskich właśnie od stolicy Wielkiej Brytanii. Trend ten będzie się nasilał po części za sprawą sukcesu nowo otwartych centrów handlowych Westfield, niesłabnącego popytu na powierzchnię handlową na Bond Street, Oxford Street, Regent Street i w Covent Garden, ale także nadal szerokich możliwości dalszego rozwoju - wysokiego poziomu ruchu turystycznego po Igrzyskach Olimpijskich, stabilnej sytuacji politycznej i transparentnego rynku nieruchomości - zaznacza James Dolphin, Head of EMEA Retail Agency, Jones Lang LaSalle.
Rośnie rola rynków Europy Środkowo - Wschodniej
W związku z wyhamowaniem wzrostu gospodarczego w Europie Zachodniej i Południowej najemcy analizują możliwości rozwoju na rynkach wschodnich. Szczególnym zainteresowaniem sieci cieszy się Europa Środkowo – Wschodnia.
- Rynki wschodzące oferują atrakcyjne możliwości rozwoju. Stawki czynszów są w ich wypadku na ogół niższe niż na bardziej dojrzałych rynkach, a perspektywy wzrostu sprzedaży detalicznej bardziej obiecujące. W tym kontekście wysoką ocenę otrzymały takie miasta jak Sankt Petersburg (miejsce 8.), Praga (miejsce 9.), Stambuł (miejsce 11.), Warszawa (miejsce 19.) i Kijów (miejsce 23.). W rankingu trzydziestu najatrakcyjniejszych lokalizacji dla najemców powierzchni handlowych, znajduje się więcej rynków Europy Środkowo-Wschodniej, niż Europy Południowej. Dla dojrzałych najemców, którzy prowadzą rozwiniętą działalność na głównych rynkach europejskich, Europa Wschodnia oferuje zarówno możliwości wzrostu jak i dywersyfikacji - wyjaśnia James Brown, Head of EMEA Retail Consulting and Research, Jones Lang LaSalle.
Z kolei Edyta Potera, dyrektor w dziale najmu nieruchomości handlowych Jones Lang LaSalle, komentuje: - Warszawa zajmuje 19. miejsce pod względem atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych, wyprzedzając m.in. Brukselę, Zurych, Sztokholm, Lyon czy Kopenhagę. Stołeczny rynek odzwierciedla preferencje konsumentów i jest zdominowany przez nowoczesne centra handlowe. Ulice handlowe, popularne w innych europejskich stolicach, dopiero zyskują na znaczeniu i powoli, ale konsekwentnie rozwijają swoją ofertę. Na szczególną uwagę zasługuje w tym przypadku ulica Marszałkowska, wraz z odnowionymi Domami Towarowymi Wars, Sawa i Junior. Potencjał Warszawy wynika ponadto z relatywnie wysokiej siły nabywczej oraz względnie niskiego nasycenia powierzchnią nowoczesnych centrów handlowych. Międzynarodowe sieci handlowe poszukujące w stolicy możliwości rozwoju powinny zatem skorzystać z oferty nowo powstających lub planowanych na lata 2014-2015 ciekawych projektów.
Jedynymi krajami, którym udało się umieścić w pierwszej dziesiątce aż dwa miasta są: Rosja (Moskwa i Petersburg), Hiszpania (Madryt, Barcelona), Włochy (Mediolan, Rzym). W pierwszej dwudziestce znalazło się pięć niemieckich miast (Monachium, Berlin, Hamburg, Frankfurt i Dusseldorf).
Ekspansja najemców
Zara jest jedyną marką dostępną na wszystkich analizowanych głównych rynkach europejskich – to niekwestionowany lider w kategorii obecności rynkowej. H&M, obecny na 96% rynków zajmuje drugą pozycję. The Body Shop, Benetton, Mango, Lush, Tommy Hilfiger, Timberland i Foot Locker uzupełniają listę najemców obecnych na ponad 80% rynków. Pierwsza dwudziestka najemców w kategorii obecności rynkowej jest zdominowana przez 12 marek ze średniej półki cenowej, obejmuje również sześć marek premium, z których amerykańskie sieci Tommy Hilfiger i Timberland, obecne na ponad 80% kluczowych rynków europejskich, zajmują najwyższą pozycję (obie na miejscu 7).
Włoskie marki najszerzej obecne na rynku europejskim
Włochy są liderem pod względem eksportu marek – sieci pochodzące z tego kraju stanowią 17% wszystkich najemców obecnych na rynku. Drugie miejsce zajmują Stany Zjednoczone, z 16% obecności rynkowej, a trzecie Wielka Brytania z 13%. Z analiz Jones wynika, że Stany Zjednoczone wyprzedzą Włochy w 2013 r.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

JLL: Londyn najatrakcyjniejszym miastem dla najemców

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.