Z badań przeprowadzonych przez międzynarodową firmę doradczą CBRE wynika, że czystość i bezpieczeństwo, obok ceny i wygody, należą do najważniejszych czynników wpływających na zadowolenie klientów z zakupów w galeriach handlowych i sklepach wielkopowierzchniowych. Dostrzegając to zapotrzebowanie, Grupa Impel zdecydowała się na specjalistyczną obsługę w ramach określonych segmentów. Powołana została spółka Impel System specjalizująca się w obsłudze obiektów handlowych, zarówno galerii, jak i sieci sklepów detalicznych. Takie skupienie na określonych sektorach pozwala połączyć kilka usług u jednego dostawcy, tworząc wspólne środowisko, w którym panują te same zasady. Dążymy do tego, by tworzyć efektywne modele synergii dla zarządzającego centrum handlowym.
O korzyściach, jakie płyną z kompleksowej oferty firmy usługowej, rozmawiamy z Anną Michałowską, Dyrektorem Segmentu Rynku Centra i Sieci Handlowe oraz Tomaszem Kozłowskim, Dyrektorem Operacyjnym Segmentu.
Impel to nie tylko usługi ochrony czy sprzątania, to również szeroko pojęte usługi technicznego utrzymania obiektu, oznakowania obiektów, zapewnienie pracowników tymczasowych, usługi ekonomiczno-finansowe oraz usługi IT. Jakie główne korzyści płyną dla potencjalnych klientów ze współpracy z Państwa firmą?
Anna Michałowska: Współpraca z Grupą Impel to przede wszystkim kompleksowość obsługi i indywidualne podejście. Zaczynamy od precyzyjnej analizy, która pozwala nam zrozumieć wymagania branżowe. Jednocześnie – co bardzo istotne – jesteśmy wsparciem na etapie projektowania obiektów, kiedy to potencjalny inwestor może poznać rozwiązania dające w późniejszym okresie wymierne korzyści finansowe i zadbać o estetykę.
Nowoczesne technologie opanowały już właściwie każdą dziedzinę naszego życia. W jaki sposób są wykorzystywane w obszarze utrzymania czystości?
Anna Michałowska: Grupa Impel, realizując usługi dla centrów i sieci handlowych, wdraża rozwiązania, które bezpośrednio ograniczają negatywny wpływ na środowisko naturalne i jednocześnie ograniczają koszt usługi. Dla przykładu, w usługach porządkowych duże znaczenie ma wykorzystanie metod eliminujących nadmiar chemii, np. czyszczenie parą, mycie przeszkleń wodą demineralizowaną itp. Śledzimy aktualne trendy, sami szukamy innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą nam świadczyć usługę na najwyższym poziomie. Zależy nam, aby przekonać do naszych rozwiązań nowych Klientów, a dotychczasowym udowodnić, że wybrali właściwie. Stale rozwijamy nasze usługi w oparciu o własny dział technologii i pracujących tam doświadczonych praktyków. Możemy i chcemy współpracować z najbardziej wymagającymi Klientami.
A w jaki sposób nowoczesne technologie pomagają zapewnić bezpieczeństwo w centrum handlowym?
Tomasz Kozłowski: Rola nowoczesnych technologii i ich udział w systemie bezpieczeństwa centrum handlowego jest coraz większa. Obecne trendy na rynku ochrony zakładają sukcesywne zastępowanie pracy ludzkiej rozwiązaniami technicznymi. Obserwujemy ten trend szczególnie w obiektach wielkopowierzchniowych o złożonej topografii. Oprócz coraz bardziej nowoczesnych systemów telewizji przemysłowej czy systemów łączności będących najważniejszymi narzędziami, którymi dysponuje ochrona, rośnie znaczenie aplikacji wspierających. Elektroniczne Książki Przebiegu Służby pozwalające rejestrować i raportować zdarzenia, które miały miejsce, to już powoli standard. Firma zapewniająca bezpieczeństwo może również dostarczyć zarządcy centrum handlowego np. system zarządzania awizacjami dostaw do najemców czy zarządzania awizacjami i kontrolowaniem awizowanych prac remontowych wykonywanych w budynku. Kluczową kwestią jednak jest to, aby personel ochrony był systematycznie szkolony i w pełni mógł wykorzystywać nowoczesną technologię w codziennej pracy. To jest główne zadanie firmy dbającej o bezpieczeństwo centrum handlowego.
Sporym wyzwaniem dla ekipy porządkowej jest strefa food court.
Anna Michałowska: Tu sprawdza się zastosowanie specjalistycznych środków do mycia i dezynfekcji powierzchni oraz odpowiednia organizacja pracy dostosowana do zróżnicowanego obłożenia tej strefy w poszczególnych dniach tygodnia. Ważne jest, aby już na etapie projektowania stworzyć obszar w pełni użytkowy i estetyczny zarówno w strefie dostępnej dla gości restauracji, jak i w części zaplecza. Niestety często powstają pomieszczenia, które choć świetnie wyglądają, są trudne w utrzymaniu czystości.
Firmy, których pracownicy mogą się wylegitymować wysokimi kompetencjami, dzisiaj wygrywają na rynku. Kompetentni pracownicy podnoszą jakość usługi.
Tomasz Kozłowski: Personel ochrony centrum handlowego musi posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz kompetencje niezbędne do pracy na takim obiekcie. Najważniejsze wymagania dotyczą pracowników funkcyjnych, czyli dowódców zmiany, strażaków czy operatorów monitoringu. W przypadku największych obiektów, gdzie mamy do czynienia z kilkudziesięcioosobowym składem, proces rekrutacji, wdrażania nowych pracowników i ich szkolenia są procesami ciągłymi. Głównym zadaniem firmy realizującej usługę bezpieczeństwa jest zapewnienie wszystkich kompetencji niezbędnych do realizacji usługi na oczekiwanym poziomie. W rozmowach z naszymi Klientami podkreślamy, że warunki finansowe kontraktów na ochronę obiektów handlowych powinny uwzględniać oprócz wyższych zarobków pracowników, również możliwość stworzenia systemów motywacyjnych, które pozytywnie wpłyną na jakość usługi. Taki dodatkowy aspekt finansowy pozwala lepiej motywować załogę i zmniejszać rotację pracowników oraz nagradzać tych, którzy mają największy wkład w bezpieczeństwo centrum handlowego.
Jakie inne korzyści płyną ze współpracy z Państwa firmą?
Anna Michałowska: Klienci poszukują dziś stałych partnerów do współpracy. Firm, na których mogą polegać i które są w stanie być elastyczne również w trudnych sytuacjach. Cała tajemnica polega na indywidualnym podejściu, doświadczeniu i zrozumieniu potrzeb drugiej strony. Te trzy elementy pozwalają na zaprojektowanie usługi „szytej na miarę”. Bardzo ważna jest także trójstronna współpraca między zarządcą galerii, najemcami i firmą usługową. Tylko takie podejście gwarantuje sukces.
Jak wyobrażają sobie Państwo funkcjonowanie obiektów handlowych w przyszłości, a także rozwój Państwa branży w perspektywie kolejnych 10 lat?
Anna Michałowska: Przyrost powierzchni centrów handlowych oznacza dla nas dynamiczny rozwój usług w sektorze retail, w których chcemy być liderem. Jest to możliwe dzięki wdrażaniu nowych technologii, indywidualnemu podejściu do zarządzania usługą, optymalizacji obszaru usługi. Rozbudowana sieć oddziałów gwarantuje realizację usług w obiektach rozproszonych w całym kraju. Wprowadzenie niedziel niehandlowych wpływa na ten sektor gospodarki w bardzo znaczący sposób i mamy tego świadomość. Rozszerza się sprzedaż internetowa i coraz więcej sieci czy sklepów znanych z galerii handlowych przenosi część swojej działalności do przestrzeni wirtualnej, realizując sprzedaż internetową. Już dziś obiekty handlowe, takie jak galerie, nie są tylko miejscem zakupów, ale miejscem spędzania czasu w strefie rozrywki czy wspólnych posiłków w restauracjach i strefie food-court. Dzisiaj idziemy do galerii, aby pograć w kręgle, obejrzeć film w kinie czy na sali zabaw świętować urodziny naszych pociech. Za kilka lat galeria jeszcze bardziej będzie kojarzyła się z miejscem wspólnego wypoczynku, rozrywki i relaksu. Z drugiej strony, Klienci galerii to osoby coraz bardziej wymagające, oczekujące szybkiej obsługi, komfortu zakupów, rozbudowanej strefy rozrywki. My jako usługodawcy dostosowujemy charakter naszej pracy do zmieniającego się otoczenia, zabezpieczając zakres usługi w wymaganym obszarze.
Od blisko 30 lat łączy nas ten sam cel. Sukces. Nasi partnerzy dostarczają nam wyzwań, my oferujemy im przewagę nad konkurencją. Mądrze doradzamy w dopasowaniu oferty do potrzeb każdego biznesu. Odpowiedzialnie współpracujemy, zapewniając nowoczesne rozwiązania w trzech obszarach: Facility Management, Industrial Services oraz Digital Services & BPO. Działamy skutecznie na terenie całej Polski.