I kwartał 2013 r. grupy EM&F

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-05-16 | 11:32
Grupa Empik Media & Fashion opublikowała wyniki finansowe grupy Empik Media & Fashion i podsumowanie realizacji planów w I kwartale 2013 r. Przychody ze sprzedaży grupy EM&F wzrosły w I kwartale 2013 r. o 8% r/r do 734 mln zł. Wzrost przychodów nastąpił we wszystkich segmentach operacyjnych.
Największą dynamikę wykazały sklepy z grupy Smyk (ze względu na rozwój sieci i pozytywne LFL) oraz segment Moda i Uroda (głównie ze względu na wyniki sklepów w Rosji). Struktura przychodów Grupy EM&F wg segmentów w I kwartale 2013 r. jest zbliżona do poprzedniego roku.
W I kwartale 2013 r. przychody ze sprzedaży LFL Grupy EM&F (na porównywalnej grupie punktów handlowo-usługowych, liczone po kursie stałym) wzrosły o 1,7% r/r. Do pozytywnego wyniku przyczyniły się przede wszystkim:
  • sklepy z grupy Smyk, w wyniku zwiększonych zakupów zabawek z okazji Świąt Wielkanocnych;
  • segment E-commerce, który odnotował wysoką dynamikę sprzedaży ze względu na bardzo dobre wyniki zimowych wyprzedaży, rozwój nowych kategorii oraz dalsze umacnianie pozycji rynkowej.

Sklepy detaliczne - zarówno salony Empik, jak i sklepy z segmentu Moda i Uroda zanotowały spadek sprzedaży na porównywalnej grupie sklepów, ze względu na wyjątkowo długą i mroźną zimę, co przełożyło się na spadek liczby klientów.
W I kwartale 2013 r. rentowność brutto na sprzedaży Grupy EM&F w ujęciu wartościowym wzrosła o 7% r/r do 312 mln zł. Największą dynamikę wzrostu marży brutto wykazała grupa Smyk, w mniejszym stopniu do wzrostu marży w grupie przyczyniły się również grupa Empik oraz Szkoły Językowe.  Ponadto rentowność brutto na sprzedaży Grupy EM&F w ujęciu procentowym pozostała na podobnym poziomie jak w roku poprzednim, czyli 42,5%. Jednak warto wskazać, iż poprawa rentowności nastąpiła w Grupie Empik (wzrost marży w salonach na artykułach pozawydawniczych, książkach, muzyce i grach) oraz w segmencie Szkoły Językowe. Z drugiej strony Grupa Moda i Uroda zanotowała spadek marży brutto, ze względu na duże wyprzedaże w sezonie zimowym, szczególnie w sklepach zamykanych marek, jak np. Wallis czy Mexx.
Wynik Ebitda z działalności podstawowej Grupy EM&F w I kwartale 2013 r. wzrósł o 222% r/r do 54 mln zł:
  • w salonach Empik zysk wzrósł mimo spadku sprzedaży LFL, ze względu na osiągnięcie wyższej rentowności sprzedaży w kategoriach: książka, muzyka, film i artykuły pozawydawnicze;
  • w segmencie E-commerce wzrost Ebitda był możliwy dzięki rozwojowi biznesu, przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów operacyjnych na podobnym poziomie, jak w roku poprzednim oraz dynamicznemu wzrostowi przychodów;
  • w Grupie Smyk zysk Ebitda wzrósł o 25% r/r, gł. dzięki sklepom w Niemczech i Polsce, ze względu na dynamiczny rozwój sieci (przyrost powierzchni handlowej o 18% r/r) oraz zwiększony popyt związany ze Świętami Wielkanocnymi, które w tym roku były obchodzone w I kwartale roku;
  • w Grupie Moda i Uroda zysk Ebitda wzrósł o 32 mln zł w wyniku: (i) podwyższenia o 28 mln zł wyceny do wartości godziwej udziałów Grupy EM&F w jednostkach stowarzyszonych RI Fashion Sp. z o.o. (udziałowiec w j-v marki River Island) oraz Venetian Fashion Netherlands (udziałowiec w j-v marki OVS), oraz (ii) zakończenia restrukturyzacji segmentu modowego, co wiązało się ze znaczącą redukcją kosztów operacyjnych.  
 
Głównymi czynnikami, które miały wpływ na wynik netto grupy EM&F w I kwartale 2013 r., nie związanymi z podstawową działalnością były:
  • wycena opcji na akcje pracownicze (-3 mln zł);
  • amortyzacja (-32 mln zł);
  • odsetki od kredytów i obligacji (-13 mln zł);
  • strata z tytułu wyceny opcji put na wykup udziałów w spółkach zależnych (2 mln zł).

Na koniec I kwartału 2013 r. łączna powierzchnia handlowo-usługowa grupy EM&F wynosiła 348 tys. mkw. i liczyła 638 placówek, z wyłączeniem sklepów prowadzących działalność zaniechaną.
W ciągu minionego kwartału sieć handlowo-usługowa grupy EM&F powiększyła się o 7 placówek (netto, licząc zamknięcia):
  • największy rozwój sieci nastąpił w grupie Smyk - otwarto 8 sklepów w pięciu krajach: w Polsce, Niemczech, Rosji, Turcji oraz pierwszy sklep w Czechach (w CH Cerny Most w Pradze);
  • ponadto Grupa EM&F kontynuowała ekspansję międzynarodową w segmencie Szkół Językowych - otwarto 5 szkół języka angielskiego w Polsce, Rosji oraz Turcji.

W I kwartale 2013 r. zostało zamkniętych 16 sklepów marek, z którymi zostały rozwiązane umowy franczyzowe w ramach restrukturyzacji portfela marek w segmencie modowym. Do zamknięcia w najbliższych miesiącach pozostało jeszcze 10 sklepów.
Łączne wydatki inwestycyjne w I kwartale 2013 r. wyniosły 40 mln zł, co oznacza spadek o 27% r/r. Nakłady na nowe punkty sprzedaży zostały znacząco zredukowane ze względu na spodziewane pogorszenie się koniunktury gospodarczej. Zarząd zdecydował o przesunięciu części planowanych wydatków i otwarć na kolejne kwartały 2013 r. 
Sprzedaż w salonach Empik w I kwartale br. pozostała na podobnym poziomie, jak w I kwartale 2012 r., a na bazie LFL spadła o 3,5% r/r. Na słabszą sprzedaż LFL miały wpływ: spowolnienie gospodarcze (które przełożyło się na spadek sprzedaży detalicznej w Polsce) oraz przedłużająca się zima, która nie zachęcała do odwiedzania sklepów. Efektem tych czynników w I kwartale br. były spadek liczby klientów odwiedzających salony (-2,4% r/r) oraz spadek wartości pojedynczej transakcji (-2% r/r) oraz spadek przychodów ze sprzedaży LFL w kategoriach: książka, film, muzyka, prasa i multimedia.
Z kolei łącznie przychody ze sprzedaży LFL w kategorii pozawydawniczej wzrosły w I kwartale br. o 18% r/r, a rentowność brutto wzrosła do 48%, z 44% wypracowanych w I kwartale 2012 r. Udział tych produktów w całej sprzedaży salonów Empik wzrósł w I kwartale 2013 r. do 20%, z 16% w I kwartale 2012r. Dzięki licznym akcjom promocyjnym, rozszerzeniu oferty, poprawie obsługi i ekspozycji towaru - w salonach Empik zwiększyły się jednak wskaźniki konwersji oraz marża brutto na sprzedaży. W styczniu 2013 r. został przebudowany salon w CH Blue City w Warszawie wg nowego konceptu stref tematycznych, które łączą asortyment kilku kategorii: nauka & natura, kultura kuchni, świat zmysłów, dom&wnętrza, podróże & odkrycia, dziecko & rodzina - pozwoliło to na zwiększanie dynamiki sprzedaży produktów z kategorii pozawydawniczych, komplementarnych do tradycyjnego asortymentu Empiku (książka, gry, muzyka, film). Wyniki sprzedaży sklepu w nowej aranżacji są znacznie lepsze w porównaniu do innych sklepów w Warszawie. Wzrost przychodów do końca kwietnia 2013 r. wyniósł 2,7% r/r, a w kategorii artykułów pozawydawniczych wyniósł 48,1% r/r, przy tym średnia wartość paragonu wyniosła 44,4 zł.
W I kwartale 2013 r. Grupa EM&F osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe w tym segmencie, osiągając wzrost przychodów ze sprzedaży o 47% r/r do 36 mln zł, połączony ze wzrostem marży brutto. Wysokie przychody ze sprzedaży segmentu E-commerce były efektem rozwoju nowych kategorii, a także bardzo dobrych rezultatów zimowych wyprzedaży w sklepach empik.com i smyk.com.
Łącznie sklepy/serwisy wchodzące w skład segmentu E-commerce zajmują one 6. pozycję na polskim rynku e-commerce pod względem liczby użytkowników (dane z końca lutego br. na podstawie badań Gemius-Megapanel). Liczba wizyt w e-sklepach Grupy EM&F wzrosła w I kwartale 2013 r. o 30% r/r, a liczba transakcji o 34% r/r.
W I kwartale 2013 r. grupa Smyk osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe, zwiększając przychody ze sprzedaży oraz zysk Ebitda. Przychody ze sprzedaży wzrosły o 13% do 254 mln zł, a na bazie porównywalnych sklepów wzrost wyniósł 5% r/r. Poprawa sprzedaży nastąpiła we wszystkich sześciu krajach, gdzie grupa Smyk prowadzi działalność. Marża brutto Grupy Smyk wzrosła o 18% r/r do 113 mln zł, czyli o 2 p.p., dzięki korzystniejszej strukturze produktowej sprzedaży, tj. coraz większy udział mają marki własne, które charakteryzują się wyższą rentownością. Sklepy z grupy Smyk wprowadzają nowe marki własne (np. tańsze zabawki Value Toys, wózki, kosmetyki dla niemowląt), ale także rozszerzają ofertę istniejących marek (np. Cool Club - nowa linia Organic Collection).  Wysoki wzrost sprzedaży oraz rentowności brutto przełożył się na dynamiczny wzrost marży Ebitda o 25% r/r w I kwartale br. Ze względu na dynamiczny rozwój sieci sprzedaży w Grupie Smyk (28 sklepów w ciągu ostatnich czterech kwartałów) w I kwartale 2013 r. wzrosła także amortyzacja do 11,2 mln PLN. Obciążyło to wynik operacyjny i w rezultacie grupa zakończyła I kwartał 2013 r. stratą na poziomie 2 mln zł.
Lokomotywą wzrostu sprzedaży w sieci Smyk w Polsce były kategorie: zabawki (+16% r/r) oraz sprzęt i akcesoria (+28% r/r). Łącznie przychody ze sprzedaży w sieci sklepów Smyk w Polsce wzrosły o 17% r/r, a na bazie porównywalnych sklepów LFL o 9% r/r, na co złożyły się m.in. rozwój sieci sprzedaży (+8 sklepów w ostatnich czterech kwartałach; w marcu br. otwarto czwarty Smyk Megastore w Gliwicach i pierwszy outlet w Warszawie), intensywne wyprzedaże (do -50%), jak również wprowadzenie nowych kolekcji ubranek (wiosna/lato 2013). W I kwartale 2013 r. sklepy Smyk poprawiły wskaźniki konwersji do 31%, z 28% w analogicznym okresie 2012 r. Wzrosła także średnia liczba produktów kupowanych przez klientów (do 2,2 z 2,14). Zmniejszyła się jednak liczba
odwiedzających sklepy o 5,5% r/r, co było charakterystyczne
W Polsce przychody sklepów z konfekcją i obuwiem obniżyły się w I kwartale 2013 r. o 8% r/r na bazie porównywalnych sklepów LFL, w wyniku znaczącego spadku liczby odwiedzających sklepy (-17% r/r), co z kolei jest wynikiem wyjątkowo niekorzystnej, zimowej pogody, szczególnie w marcu br. Całkowite przychody ze sprzedaży spadły w Polsce o 19% r/r do 36 mln PLN, co wynika z decyzji o wycofaniu się z prowadzenia sieci sklepów kilku marek (m.in. Wallis, Mexx) i zamknięcie w związku z tym 20 sklepów w ciągu ostatnich czterech kwartałów. Istotnym wydarzeniem I kwartału 2013 r. było otwarcie w 21 marca br. trzeciego sklepu marki GAP we Wrocławiu w CH Renoma. Wyniki sprzedaży po niecałych dwóch miesiącach działalności są bardzo obiecujące - przychody są 20% wyższe od planowanych, sklep ma wysokie wskaźniki konwersji na poziome 14% oraz wskaźniki ilości sztuk na paragon (2 sztuki). Dla wyników marki River Island w I kwartale 2013 r. istotną rolę odegrała kampania reklamowa o ogólnoeuropejskim zasięgu z gwiazdą muzyki pop Rihanną, która zaprojektowała kolekcję ubrań dla tej marki. Dzięki remu przychody i liczba odwiedzin w sklepach River Island nie spadły tak znacząco, jak w innych markach, a wskaźniki konwersji i liczba transakcji wzrosły w porównaniu z rokiem ubiegłym. 
Zobacz salony Empik w centrach handlowych
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2013-05-25 do 2013-06-15

Zobacz także

I kwartał 2013 r. grupy EM&F

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.