Grupa Auchan: Wyniki za pierwsze półrocze 2013 r.

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-09-02 | 15:58
Pomimo trudnych warunków i wbrew znaczącym różnicom pomiędzy Europą Zachodnią a pozostałą częścią świata, Grupa Auchan odnotowała dobre wyniki.
Wzrost obrotów (23,1 miliarda euro, + 3,4 %) ...
W pierwszym półroczu bieżącego roku obroty netto Grupy Auchan wzrosły o 3,4 %, osiągając wartość 23,1 miliarda euro. Obroty brutto, z wyłączeniem paliwa i po stałych kursach wymiany, wzrosły o 4,0 % w związku z ekspansją Grupy (+ 4,4%). Sprzedaż w odniesieniu do porównywalnych sklepów jest dość stabilna (- 0,4 %), wpływ  paliwa wynosi - 0,8%, zaś wpływ kursu wymiany pozostaje na obojętnym poziomie (+ 0,1 %). Obroty brutto wszystkich marek Grupy wyniosły 29,8 miliarda euro, przy wzroście o 3,9 % w porównaniu z pierwszym półroczem 2012 roku. Ze względu na szczególnie niekorzystną sytuację gospodarczą w strefie euro, odnotowane wyniki są bardzo zróżnicowane: od spadku obrotów we Francji (- 0.9 %) i w Europie zachodniej z wyłączeniem Francji (- 2,9 %) po silny wzrost w Europie środkowo-wschodniej oraz w Azji (+ 14,0 %).
… i wartości Ebitda (1 miliard 151 milionów euro, + 4,4 %) pozytywnie wpłynęły na bieżący wynik działalności operacyjnej (+ 3,2 %) oraz na wartość przychodów netto (+ 31,6 %).
Wskaźnik Ebitda wzrósł o 4,4 % w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku, osiągając wartość 1 miliarda 151 milionów euro.  Grupa Auchan zawdzięcza to wzrostowi poziomu marży netto (z 22,7 % w czerwcu 2012 r. do 23,0 % w roku bieżącym) oraz kontroli wzrostu bieżących kosztów operacyjnych.
Bieżący wynik działalności operacyjnej, odzwierciedlający wydajność działań Grupy o charakterze powtarzalnym, wzrósł o 3,2 % - do 485 milionów euro. Przychody operacyjne wzrosły o 14,8 %, osiągając wartość 583 milionów euro, dzięki elementom o charakterze jednorazowym, zaistniałym w roku 2013 (w szczególności zysk kapitałowy w kwocie 119 milionów euro, związany ze sprzedażą przez Immochan 7 galerii handlowych i retail parks we Francji, a także odpis aktualizujący wartość aktywów na kwotę 21 milionów euro) i w roku 2012 (zysk kapitałowy w wysokości 60 milionów euro, wynikający z przeszacowania uprzednio posiadanych 51 % udziałów we włoskiej filii CGI, w związku z nabyciem 49 % udziałów od Simon Property Group, a także z odpisu aktualizującego wartość aktywów na kwotę 26 milionów euro).
Zysk netto z działalności kontynuowanej wzrósł więc o 31,6 %, osiągając wartość 356 milionów euro. Po odjęciu głównych elementów o charakterze jednorazowym, zaistniałych w roku 2012 i w roku 2013, odnotowany wzrost wynosi 3 %. Zysk netto - udział grupy wyniósł 317 milionów euro (+ 33,7 %).
Poziom inwestycji rośnie podobnie jak poziom zadłużenia (4 miliardy 849 milionów euro, + 21,0 %), co wynika z zakupu sklepów Real w Europie Wschodnie
Poziom inwestycji bieżących wzrósł o 5,8 % w porównaniu z 30 czerwca 2012 r., osiągając tym samym wartość 654 milionów euro. 38 % inwestycji przypada na Europę zachodnią (w tym 28 %, to jest 186 milionów euro, na Francję), a 62 % na kraje Europy środkowo-wschodniej i Azji. 410 milionów euro (t. j. 63 % ogółu inwestycji) zainwestowaliśmy w hipermarkety, zaś 140 milionów euro - w nieruchomości komercyjne. Wartość nabytych udziałów wyniosła w pierwszym półroczu 2013 roku 651 milionów euro, głównie w związku w nabyciem hipermarketów Real na Ukrainie i w Rosji.
Zadłużenie finansowe netto wyniosło 4 miliardy 849 milionów euro, co odpowiada 49,0 % kapitału własnego. W porównaniu z czerwcem 2012 r., wzrost zadłużenia wyniósł 21,0 %, co wynika niemal wyłącznie z zakupu hipermarketów Real na Ukrainie i w Rosji. Przepływy środków pieniężnych wyniosły 886 milionów euro, o 5,6 % więcej w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. W celu zabezpieczenia płynności finansowej, Grupa przeprowadziła, w pierwszym półroczu 2013 r., 3 nowe emisje obligacji: w lutym - 250 milionów euro, z terminem wykupu w 2018 r., w marcu – 500 milionów euro, z terminem wykupu w 2023 r. i w czerwcu – 200 milionów euro, z terminem wykupu w 2023 r. Rating Standard & Poor’s dla Grupy Auchan nie zmienił się i utrzymuje się na poziomie „A, z tendencją ujemną” w perspektywie długoterminowej oraz na poziomie „A1” w ujęciu krótkoterminowym.
Vianney Mulliez, prezes zarządu, tak skomentował wyniki Grupy : - W minionym półroczu przyszło nam działać w trudnych warunkach makroekonomicznych, odzwierciedlających się w spadku siły nabywczej gospodarstw domowych, głównie w Europie Zachodniej. Dzięki umiejętnościom naszych zespołów, udało nam się rozwinąć wszędzie tam, gdzie działamy, sprzedaż dyskontową wysokiej jakości, odpowiadającą potrzebom naszych klientów i zapewniającą im najlepszy stosunek jakości produktów do ceny. Grupa kontynuowała w tym półroczu politykę organicznego wzrostu w Europie Wschodniej i w Chinach, rozpoczynając jednocześnie proces przejęcia hipermarketów Real na Ukrainie i w Rosji. Działania, podjęte w zakresie polityki cenowej, poprawy oferty i wyników sprzedaży, a także kontrola kosztów, powinny pomóc nam stawić czoła sytuacji ogólnogospodarczej, która nie pozwala liczyć na rychłą poprawę.
W dniu 13 sierpnia 2013 roku podpisano aneks do umowy akcjonariuszy Sun Art Retail Group, wiążącej Grupę Auchan i Ruentex w Chinach. Pozwoli to Grupie Auchan na konsolidację w 100 % Sun Art od 01 stycznia 2014 roku. Aneks nie wprowadza zmian w zakresie podziału kapitału pomiędzy oboma partnerami.
 
Hipermarkety
709 zintegrowanych hipermarketów w 12 krajach; 38 hipermarketów działających na podstawie franczyzy lub powiązanych. 18,2 miliarda euro skonsolidowanych obrotów netto (+ 2,8 %). Skonsolidowane obroty netto hipermarketów wyniosły 18,2 miliarda euro, co oznacza wzrost o 2,8 %. Obroty te stanowią aż 78,5 % ogółu obrotów całej Grupy. Z wyłączeniem paliwa i przy stałych kursach wymiany, obroty wzrosły o 3,5 % w związku z ekspansją Grupy (+ 4,2 %), jednak lekko zmalały, o 0,7 %, w porównywalnym zakresie odniesienia.  Skonsolidowane obroty netto hipermarketów we Francji, stanowiące w pierwszym półroczu bieżącego roku 39 % ogólnych obrotów wszystkich hipermarketów (na koniec czerwca 2012 r. udział ten wyniósł 41,3 %), wyniosły 7,1 miliarda euro, co oznacza spadek o 2,9 % (- 2,6 % w porównywalnych sklepach i z wyłączeniem paliwa). Od pierwszego stycznia 2013 roku zasoby Grupy powiększyły się o 31 hipermarketów: poza włączeniem hipermarketów Real (2 na Ukrainie i 16 w Rosji), otworzyliśmy 2 nowe hipermarkety w Rosji i 11 RT Mart w Chinach. Ponadto we Francji uruchomiono w tym okresie 12 AuchanDrive. We Włoszech natomiast zamknięty został jeden hipermarket.
Supermarkety
786 zintegrowanych supermarketów w 5 krajach ; 1 735 supermarketów  działających na podstawie franczyzy lub powiązanych.3,9 miliarda euro skonsolidowanych obrotów netto (+4,3 %). Dobre wyniki supermarketów we Francji (+ 1,9 %, + 2,3 % w zestawieniu z porównywalnymi sklepami, z wyłączeniem paliwa) i w Europie wschodniej (+ 41,8 %) pozwoliły wyrównać spadek obrotów, odnotowany w Europie zachodniej poza Francją (- 2,1 %). Skonsolidowane obroty netto supermarketów wzrosły o 4,3 %, osiągając wartość 3,9 miliarda euro (+ 0,1 % w zestawieniu z porównywalnymi sklepami, z wyłączeniem paliwa i przy stałym kursie wymiany). W roku 2013 otwarto nowych 12 supermarketów (5 w Rosji, 4 we Włoszech, 2 we Francji – w tym jeden pod marką „A2Pas” - i 1 w Hiszpanii), zaś 12 innych sprzedano lub zamknięto w krajach Europy zachodniej.
Immochan
342 zarządzane przez Grupę centra handlowe (w tym 246 stanowiące własność Grupy, 65 wynajmowanych i 31 pod zarządem Grupy) w 12 krajach. 313  milionów euro skonsolidowanych obrotów netto (+5,8 %). Skonsolidowane obroty netto wzrosły tu o 5,8 % w pierwszym półroczu bieżącego roku, osiągając wartość 313 milionów euro. Wzrost ten Grupa zawdzięcza przede wszystkim rozwijaniu działalności za granicą. W ramach nowo przyjętej polityki dynamicznego zarządzania aktywami, Immochan sprzedał 7 galerii handlowych i retail parks we Francji i podpisał też umowę sprzedaży 1 galerii w Luksemburgu, zachowując jednakże 20 % udziałów w tych placówkach i ich zarządzanie. Wpływy z wyżej wymienionych sprzedaży zostaną zainwestowane w rozwój nowych centrów handlowych. Ponadto należy wspomnieć, że w pierwszym półroczu 2013 roku miała miejsce reorganizacja Dyrekcji Generalnej w 5 zakresach, mająca na celu dostosowanie do nowych wyznań, jakim firma musi dziś stawiać czoła.
Inne rodzaje działalności
E-commerce (Auchan.fr, Auchandirect, GrosBill, Mieux Vivre par Auchan), 25 Alinéa, 10 Little Extra, 62 Chronodrive ... 552 miliony euro skonsolidowanych obrotów netto (+ 16,1 %). Obroty wygenerowane przez pozostałe rodzaje działalności Grupy osiągnęły wartość 552 milionów euro, co oznacza wzrost o 16,1 %, w szczególności dzięki otwarciu nowych placówek w pierwszym półroczu 2013 roku (11 ChronoDrive – w sumie 62 placówki, 1 webstore GrosBill - w sumie 10 sklepów), dzięki znaczącemu wzrostowi sprzedaży produktów niespożywczych w Internecie, a wreszcie w efekcie ciągłego zacieśniania związków między sprzedażą elektroniczną a sklepami. Auchandirect umocnił swoją pozycję w pięciu aglomeracjach miejskich, obsługiwanych we Francji i rozwija się również w Polsce, zgodnie z wytyczonymi przez nas celami. Poszerzono też asortyment o produkty lokalne. Na początku roku ruszył portal „Mieux Vivre par Auchan” [„Lepsze życie dzięki Auchan” – tłum.]. Grossbil odnotował wzrost obrotów w pierwszym półroczu tego roku dzięki repozycjonowaniu marki, przeprowadzonemu w 2012 roku, a także dzięki otwarciu 10. sklepu. Również Alinéa, dzięki zasadniczym merytorycznym działaniom, zapoczątkowanym w ubiegłym roku, a także w związku z otwarciem w 2012 roku 3 sklepów, odnotowuje ogólny wzrost obrotów.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2013-10-26 do 2013-10-26

Zobacz także

Grupa Auchan: Wyniki za pierwsze półrocze 2013 r.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.