Wzrost obrotów (23,1 miliarda euro, + 3,4 %) ...
W pierwszym półroczu bieżącego roku obroty netto Grupy Auchan wzrosły o 3,4 %, osiągając wartość 23,1 miliarda euro. Obroty brutto, z wyłączeniem paliwa i po stałych kursach wymiany, wzrosły o 4,0 % w związku z ekspansją Grupy (+ 4,4%). Sprzedaż w odniesieniu do porównywalnych sklepów jest dość stabilna (- 0,4 %), wpływ paliwa wynosi - 0,8%, zaś wpływ kursu wymiany pozostaje na obojętnym poziomie (+ 0,1 %). Obroty brutto wszystkich marek Grupy wyniosły 29,8 miliarda euro, przy wzroście o 3,9 % w porównaniu z pierwszym półroczem 2012 roku. Ze względu na szczególnie niekorzystną sytuację gospodarczą w strefie euro, odnotowane wyniki są bardzo zróżnicowane: od spadku obrotów we Francji (- 0.9 %) i w Europie zachodniej z wyłączeniem Francji (- 2,9 %) po silny wzrost w Europie środkowo-wschodniej oraz w Azji (+ 14,0 %).
… i wartości Ebitda (1 miliard 151 milionów euro, + 4,4 %) pozytywnie wpłynęły na bieżący wynik działalności operacyjnej (+ 3,2 %) oraz na wartość przychodów netto (+ 31,6 %).
Wskaźnik Ebitda wzrósł o 4,4 % w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku, osiągając wartość 1 miliarda 151 milionów euro. Grupa Auchan zawdzięcza to wzrostowi poziomu marży netto (z 22,7 % w czerwcu 2012 r. do 23,0 % w roku bieżącym) oraz kontroli wzrostu bieżących kosztów operacyjnych.
Bieżący wynik działalności operacyjnej, odzwierciedlający wydajność działań Grupy o charakterze powtarzalnym, wzrósł o 3,2 % - do 485 milionów euro. Przychody operacyjne wzrosły o 14,8 %, osiągając wartość 583 milionów euro, dzięki elementom o charakterze jednorazowym, zaistniałym w roku 2013 (w szczególności zysk kapitałowy w kwocie 119 milionów euro, związany ze sprzedażą przez Immochan 7 galerii handlowych i retail parks we Francji, a także odpis aktualizujący wartość aktywów na kwotę 21 milionów euro) i w roku 2012 (zysk kapitałowy w wysokości 60 milionów euro, wynikający z przeszacowania uprzednio posiadanych 51 % udziałów we włoskiej filii CGI, w związku z nabyciem 49 % udziałów od Simon Property Group, a także z odpisu aktualizującego wartość aktywów na kwotę 26 milionów euro).
Zysk netto z działalności kontynuowanej wzrósł więc o 31,6 %, osiągając wartość 356 milionów euro. Po odjęciu głównych elementów o charakterze jednorazowym, zaistniałych w roku 2012 i w roku 2013, odnotowany wzrost wynosi 3 %. Zysk netto - udział grupy wyniósł 317 milionów euro (+ 33,7 %).
Poziom inwestycji rośnie podobnie jak poziom zadłużenia (4 miliardy 849 milionów euro, + 21,0
%), co wynika z zakupu sklepów Real w Europie Wschodnie
Poziom inwestycji bieżących wzrósł o 5,8 % w porównaniu z 30 czerwca 2012 r., osiągając tym samym wartość 654 milionów euro. 38 % inwestycji przypada na Europę zachodnią (w tym 28 %, to jest 186 milionów euro, na Francję), a 62 % na kraje Europy środkowo-wschodniej i Azji. 410 milionów euro (t. j. 63 % ogółu inwestycji) zainwestowaliśmy w hipermarkety, zaś 140 milionów euro - w nieruchomości komercyjne. Wartość nabytych udziałów wyniosła w pierwszym półroczu 2013 roku 651 milionów euro, głównie w związku w nabyciem hipermarketów Real na Ukrainie i w Rosji.
Zadłużenie finansowe netto wyniosło 4 miliardy 849 milionów euro, co odpowiada 49,0 % kapitału własnego. W porównaniu z czerwcem 2012 r., wzrost zadłużenia wyniósł 21,0 %, co wynika niemal wyłącznie z zakupu hipermarketów Real na Ukrainie i w Rosji. Przepływy środków pieniężnych wyniosły 886 milionów euro, o 5,6 % więcej w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. W celu zabezpieczenia płynności finansowej, Grupa przeprowadziła, w pierwszym półroczu 2013 r., 3 nowe emisje obligacji: w lutym - 250 milionów euro, z terminem wykupu w 2018 r., w marcu – 500 milionów euro, z terminem wykupu w 2023 r. i w czerwcu – 200 milionów euro, z terminem wykupu w 2023 r. Rating Standard & Poor’s dla Grupy Auchan nie zmienił się i utrzymuje się na poziomie „A, z tendencją ujemną” w perspektywie długoterminowej oraz na poziomie „A1” w ujęciu krótkoterminowym.
Vianney Mulliez, prezes zarządu, tak skomentował wyniki Grupy : -
W minionym półroczu przyszło nam działać w trudnych warunkach makroekonomicznych, odzwierciedlających się w spadku siły nabywczej gospodarstw domowych, głównie w Europie Zachodniej. Dzięki umiejętnościom naszych zespołów, udało nam się rozwinąć wszędzie tam, gdzie działamy, sprzedaż dyskontową wysokiej jakości, odpowiadającą potrzebom naszych klientów i zapewniającą im najlepszy stosunek jakości produktów do ceny. Grupa kontynuowała w tym półroczu politykę organicznego wzrostu w Europie Wschodniej i w Chinach, rozpoczynając jednocześnie proces przejęcia hipermarketów Real na Ukrainie i w Rosji. Działania, podjęte w zakresie polityki cenowej, poprawy oferty i wyników sprzedaży, a także kontrola kosztów, powinny pomóc nam stawić czoła sytuacji ogólnogospodarczej, która nie pozwala liczyć na rychłą poprawę.
W dniu 13 sierpnia 2013 roku podpisano aneks do umowy akcjonariuszy Sun Art Retail Group, wiążącej Grupę Auchan i Ruentex w Chinach. Pozwoli to Grupie Auchan na konsolidację w 100 % Sun Art od 01 stycznia 2014 roku. Aneks nie wprowadza zmian w zakresie podziału kapitału pomiędzy oboma partnerami.
Hipermarkety
709 zintegrowanych hipermarketów w 12 krajach; 38 hipermarketów działających na podstawie franczyzy lub powiązanych. 18,2 miliarda euro skonsolidowanych obrotów netto (+ 2,8 %). Skonsolidowane obroty netto hipermarketów wyniosły 18,2 miliarda euro, co oznacza wzrost o 2,8 %. Obroty te stanowią aż 78,5 % ogółu obrotów całej Grupy. Z wyłączeniem paliwa i przy stałych kursach wymiany, obroty wzrosły o 3,5 % w związku z ekspansją Grupy (+ 4,2 %), jednak lekko zmalały, o 0,7 %, w porównywalnym zakresie odniesienia. Skonsolidowane obroty netto hipermarketów we Francji, stanowiące w pierwszym półroczu bieżącego roku 39 % ogólnych obrotów wszystkich hipermarketów (na koniec czerwca 2012 r. udział ten wyniósł 41,3 %), wyniosły 7,1 miliarda euro, co oznacza spadek o 2,9 % (- 2,6 % w porównywalnych sklepach i z wyłączeniem paliwa). Od pierwszego stycznia 2013 roku zasoby Grupy powiększyły się o 31 hipermarketów: poza włączeniem hipermarketów Real (2 na Ukrainie i 16 w Rosji), otworzyliśmy 2 nowe hipermarkety w Rosji i 11 RT Mart w Chinach. Ponadto we Francji uruchomiono w tym okresie 12 AuchanDrive. We Włoszech natomiast zamknięty został jeden hipermarket.
Supermarkety
786 zintegrowanych supermarketów w 5 krajach ; 1 735 supermarketów działających na podstawie franczyzy lub powiązanych.3,9 miliarda euro skonsolidowanych obrotów netto (+4,3 %). Dobre wyniki supermarketów we Francji (+ 1,9 %, + 2,3 % w zestawieniu z porównywalnymi sklepami, z wyłączeniem paliwa) i w Europie wschodniej (+ 41,8 %) pozwoliły wyrównać spadek obrotów, odnotowany w Europie zachodniej poza Francją (- 2,1 %). Skonsolidowane obroty netto supermarketów wzrosły o 4,3 %, osiągając wartość 3,9 miliarda euro (+ 0,1 % w zestawieniu z porównywalnymi sklepami, z wyłączeniem paliwa i przy stałym kursie wymiany). W roku 2013 otwarto nowych 12 supermarketów (5 w Rosji, 4 we Włoszech, 2 we Francji – w tym jeden pod marką „A2Pas” - i 1 w Hiszpanii), zaś 12 innych sprzedano lub zamknięto w krajach Europy zachodniej.
Immochan
342 zarządzane przez Grupę centra handlowe (w tym 246 stanowiące własność Grupy, 65 wynajmowanych i 31 pod zarządem Grupy) w 12 krajach. 313 milionów euro skonsolidowanych obrotów netto (+5,8 %). Skonsolidowane obroty netto wzrosły tu o 5,8 % w pierwszym półroczu bieżącego roku, osiągając wartość 313 milionów euro. Wzrost ten Grupa zawdzięcza przede wszystkim rozwijaniu działalności za granicą. W ramach nowo przyjętej polityki dynamicznego zarządzania aktywami, Immochan sprzedał 7 galerii handlowych i retail parks we Francji i podpisał też umowę sprzedaży 1 galerii w Luksemburgu, zachowując jednakże 20 % udziałów w tych placówkach i ich zarządzanie. Wpływy z wyżej wymienionych sprzedaży zostaną zainwestowane w rozwój nowych centrów handlowych. Ponadto należy wspomnieć, że w pierwszym półroczu 2013 roku miała miejsce reorganizacja Dyrekcji Generalnej w 5 zakresach, mająca na celu dostosowanie do nowych wyznań, jakim firma musi dziś stawiać czoła.
Inne rodzaje działalności
E-commerce (Auchan.fr, Auchandirect, GrosBill, Mieux Vivre par Auchan), 25 Alinéa, 10 Little Extra, 62 Chronodrive ... 552 miliony euro skonsolidowanych obrotów netto (+ 16,1 %). Obroty wygenerowane przez pozostałe rodzaje działalności Grupy osiągnęły wartość 552 milionów euro, co oznacza wzrost o 16,1 %, w szczególności dzięki otwarciu nowych placówek w pierwszym półroczu 2013 roku (11 ChronoDrive – w sumie 62 placówki, 1 webstore GrosBill - w sumie 10 sklepów), dzięki znaczącemu wzrostowi sprzedaży produktów niespożywczych w Internecie, a wreszcie w efekcie ciągłego zacieśniania związków między sprzedażą elektroniczną a sklepami. Auchandirect umocnił swoją pozycję w pięciu aglomeracjach miejskich, obsługiwanych we Francji i rozwija się również w Polsce, zgodnie z wytyczonymi przez nas celami. Poszerzono też asortyment o produkty lokalne. Na początku roku ruszył portal „Mieux Vivre par Auchan” [„Lepsze życie dzięki Auchan” – tłum.]. Grossbil odnotował wzrost obrotów w pierwszym półroczu tego roku dzięki repozycjonowaniu marki, przeprowadzonemu w 2012 roku, a także dzięki otwarciu 10. sklepu. Również Alinéa, dzięki zasadniczym merytorycznym działaniom, zapoczątkowanym w ubiegłym roku, a także w związku z otwarciem w 2012 roku 3 sklepów, odnotowuje ogólny wzrost obrotów.
Tagi: