Grupa Auchan skutecznie walczy z kryzysem dzięki dźwigniom wzrostu

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-03-20 | 09:48
Solidny wzrost skonsolidowanych przychodów netto (o + 5,8%) oraz EBITDA (o + 6,9%), wyższy wkład ze strony krajów Europy Wschodniej i Azji, niewielki spadek wyniku operacyjnego z działalności bieżącej (o - 3,4%), wynik netto za rok 2012 wzrósł o + 6,8%, po wyeliminowaniu elementow nadzwyczajnych z lat 2011 i 2012 oraz wzrost poziomu inwestycji (o + 16%) i zadłużenia (o + 41,6%.) tak w wielkim skrócie podsumowuje rok 2012 Grupa Auchan.
Wzrost przychodów: 46,9 mld EUR (+ 5,8%)
W 2012 r. skonsolidowane przychody Grupy przed opodatkowaniem zwiększyły się o 5,8% do poziomu 46,9 mld EUR. Działalność międzynarodowa przyniosła 57% przychodów, zaś działalność we Francji 43% (w porównaniu do 45% w 2011 r.) . Wkład w wyniki ogółem krajów Zachodniej Europy bez Francji (Hiszpania, Włochy, Portugalia i Luksemburg) sięgnął 24%, podczas gdy krajów Europy Środkowej i Wschodniej (Polska, Węgry, Rumunia, Rosja i Ukraina) oraz Azji (Chiny i Tajwan) - 33%.
Przychody pozostawały stabilne w Europie Zachodniej bez Francji (spadek o - 0,7%), wzrosły natomiast o + 2,2% we Francji oraz o + 16,8% w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w Azji. Przychody ze sprzedaży brutto wzrosły o 4,7% w ujęciu bez paliw przy stałych kursach wymiany, przy czym 3,5% wzrostu wynikało z rozwoju i ekspansji grupy, zaś 1,2% z poprawy wyników dotychczasowych sklepów.
Przychody ze sprzedaży brutto całej sieci osiągnęły poziom 60,2 mld EUR, co stanowi wzrost o 7,1%.
Wzrost EBITDA: 2.540 mln EUR (wzrost o+ 6,9%)
Po spadku w 2011 r., EBITDA zwyżkował o + 6,9% do 2.540 mln EUR dzięki podtrzymaniu wysokiego poziomu zysku brutto a w szczególności dzięki utrzymaniu w ryzach skali wzrostu bieżących kosztów operacyjnych bez uwzględnienia amortyzacji, rezerw i trwałej utraty wartości.
Niewielki spadek wyniku operacyjnego z działalności bieżącej (o + 3,4%) oraz wyniku netto za rok (o + 16,1%) do 719 mln EUR
Wynik operacyjny z działalności bieżącej, odzwierciedlający wyniki Grupy ze zwykłej działalności, spadł o 3,4% do 1.291 mln EUR, głównie pod wpływem wzrostu kosztów amortyzacji, rezerw i trwałej utraty wartości.
Wynik operacyjny zniżkował o 14% do 1.245 mln EUR w związku z pozycjami o charakterze nadzwyczajnym. Należy zauważyć, że wynik operacyjny w 2011 r. obejmował wynik ksiegowy w wysokości 386 mln EUR wykazany w następstwie restrukturyzacji spółki w Chinach oraz pierwotnej oferty publicznej Sun Art Retail Group, premię z okazji 50-lecia firmy (wypłaconą pracownikom wszystkich głównych spółek we wszystkich krajach) opiewającą na 92 mln EUR oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów na kwotę 185 mln EUR. W 2012 r. pozycje nadzwyczajne zasadniczo obejmowały wynik ksiegowy w kwocie 60 mln EUR z aktualizacji wyceny 51% udziału wcześniej posiadanego we włoskiej spółce zależnej GCI po nabyciu pozostałych 49% udziałów, stanowiących własność Simon Property Group oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów sięgające 110 mln EUR.
Wynik netto z działalności bieżącej zamknął się sumą 719 mln EUR (spadek o 16,1%). Po przeszacowaniu głównych pozycji o charakterze nadzwyczajnym w latach 2011 i 2012, wzrósł o + 6.8%. Wynik netto za rok przysługujący właścicielom jednostki dominującej wyniósł 656 mln EUR w porównaniu do 810 mln EUR w 2011 r.
Wzrost inwestycji: 1.896 mln EUR (wzrost o 16%)
Poziom bieżących inwestycji zwiększył się o 16% w stosunku do 2011 r. i osiągnął pułap 1.896 mln EUR, przy czym 44% dotyczyło Europy Zachodniej (z czego 29% lub 545 mln EUR - Francji) i 56% krajów Europy Środkowej i Wschodniej oraz Azji.
Wzrost zadłużenia: 3.163 mln EUR (wzrost o 41,6%)
Zadłużenie finansowe netto osiągnęło poziom 3.163 mln EUR, co stanowi 32% kapitału własnego. Wzrosło o 41,6% w zestawieniu z 2011 r., w szczególności wskutek nabycia 49% udziałów w GCI we Włoszech. Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wyniosły 1.956 mln EUR, 12,9% więcej niż w 2011 r. Dla zabezpieczenia płynności finansowej Grupa przeprowadziła w trakcie roku dwie nowe emisje obligacji: pierwszą w czerwcu - opiewającą na kwotę 250 mln EUR z terminami zapadalności w latach 2019 i 2022, zaś drugą w grudniu - opiewającą na kwotę 750 mln EUR z terminem zapadalności w 2022 r. Długoterminowy i krótkoterminowy rating grupy Auchan przyznany przez Standard & Poor’s kształtuje się na poziomie odpowiednio „A z perspektywą negatywną” i „A1".
Komentując wyniki, Vianney Mulliez, Prezes Rady Nadzorczej Grupy, powiedział: - Pomimo nadal trwających zaburzeń gospodarczych w Europie w 2012 r. grupie Auchan udało się zanotować solidny wzrost przychodów, w szczególności dzięki sieci supermarketów, czynnikom wzrostu wykreowanym na rynkach Rosji i Chin oraz formatowi Drive. Wszystkie główne wskaźniki finansowe wykazywały dobre wyniki, przy wysokim poziomie inwestycji we Francji i za granicą. W przypadku Auchan France obciążenia podatkowe po raz kolejny wzrosły do prawie 67% zysku przed opodatkowaniem. Na poziomie Grupy zysk netto za rok reprezentował 1,5% przychodów, co stanowi 6,8% wzrost bez uwzględnienia elementów nadzwyczajnych. Nastąpił jednocześnie wzrost zadłużenia netto, spowodowany głównie przejęciami realizowanymi w 2012 r., jednak jego poziom pozostaje pod kontrolą i sięga 32% kapitału własnego i 1,24 rocznego EBITDA.
Zważywszy na panujące warunki, uważam, że wyniki wykazują dużą stabilność i można je z pewnością uznać za dobre. Pragnę szczerze podziękować gronu naszych 287.000 pracowników, których nieustające poczucie profesjonalizmu pozwoliło nam z sukcesem wypełniać rolę sklepów dyskontowych, wsłuchiwać się w naszych klientów, reagować na ich potrzeby oraz wreszcie przyczynić się do podniesienia ich siły nabywczej.
Wszystko wskazuje, że rok 2013 będzie kolejnym trudnym okresem. Przygotowujemy się na przyjęcie 20.000 pracowników z hipermarketów i centrów handlowych Real w Europie Wschodniej, kiedy tylko otrzymamy zielone światło ze strony odpowiednich organów ochrony konkurencji w każdym z 4 krajów. Każdy w Grupie będzie nieprzerwanie pracować nad jakością naszej oferty, nad polityką dyskontową, nad dalszymi innowacjami i ekspansją, zarówno bezpośrednio, jak i poprzez spółki i sieci franczyzowe, oraz nad poprawą wydajności i rentowności.
Hipermarkety
678 hipermarketów w 12 krajach i regionach objętych konsolidacją metodą pełną 37,3 mld EUR skonsolidowanych przychodów netto (wzrost o 5,4%), 34 hipermarkety stowarzyszone lub franczyzowe z konsolidowanymi przychodami netto sięgającymi 37,3 mld EUR, co stanowi wzrost o 5,4%, podstawowa działalność w zakresie hipermarketów przyniosła prawie 80% łącznych przychodów Grupy. Takie wyniki można przypisać ekspansji w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w Azji. W 2012 r. otwarto lub przejęto 63 sklepy: 2 w Europie Zachodniej, 18 w Europie Środkowej i Wschodniej (w szczególności wskutek przejęcia 7 hipermarketów Cora na Węgrzech) oraz 43 w Chinach.
We Francji, gdzie uruchomiono 21 punktów AuchanDrive (w sumie na koniec 2012 r. ich sieć liczyła 68 punktów), przychody segmentu hipermarketów sięgnęły 15,4 mld EUR, co stanowi wzrost o 1,1%, pozostając na stabilnym poziomie w ujęciu porównywalnym z poprzednim okresem bez uwzględnienia paliw (wzrost o 0,3%), przy czym wpływ paliw w analizowanym roku był bardzo niski (wzrost o 0,3%).
Supermarkety
786 supermarketów w 5 krajach objętych konsolidacją metodą pełną 7,6 mld EUR skonsolidowanych przychodów netto (wzrost o 5,3%), 1.686 supermarkety stowarzyszone lub franczyzowe. Skonsolidowane przychody netto wypracowane przez podstawowy segment supermarketów wzrosły o 5,3% do 7,6 mld EUR. Można je przypisać procesom konsolidacji sklepów i szybkiej ekspansji na obszarze Rumunii. W 2012 r. w Europie Zachodniej otwarto 13 supermarketów, a 23 zamknięto, sprzedano lub przeniesiono do sieci franczyzowej (Francja, Hiszpania i Włochy). 33 sklepy otwarto w Rosji, a 4 w Polsce. Sieć franczyzowa stanowiła również kluczowy obszar rozwoju w segmencie supermarketów, we Francji w ramach sieci małych supermarketów pod marką A2Pas, jak i w Hiszpanii oraz w krajach, w których Grupa dotychczas nie jest bezpośrednio obecna (umowa o współpracy wraz z udziałem w Société Magasin Général w Tunezji).
Immochan
340 centra handlowe w zarządzaniu (z czego 28 zarządzanych na zlecenie) w 12 krajach i regionach. 598 mln EUR przychodów przed opodatkowaniem (wzrost o 18,9%). Immochan uzyskał przychody na poziomie 598 mln EUR, o 18.9% wyższe niż rok wcześniej, dzięki autonomicznemu rozwojowi i ekspansji zewnętrznej (w tym nabyciu 49% udziału Simon Property Group w GCI we Włoszech oraz 7 centrów handlowych na Węgrzech) oraz wzrostowi czynszów w dotychczasowej sieci centrów handlowych, choć warto odnotować, że rynek nieruchomości pozostawał pod silną presją, szczególnie w Europie Południowej. Wskaźnik wolnych powierzchni wzrósł do 3,9% w zestawieniu z 2,5% na koniec 2011 r. (w ujęciu przy tej samej bazie porównawczej). W trakcie roku 12 centrów handlowych otwarto w Hiszpanii, Polsce, Rumunii i Chinach. Powstały nowe powierzchnie (177.000 mkw.), podwyższając łączną powierzchnię w zarządzaniu do poziomu 2,02 mln mkw.
Pozostała działalność
E-commerce (Auchandirect, GrosBill, Auchan.fr), 25 Alinéa, 10 Little Extra, 51 Chronodrive, itd. 1.014 mln EUR skonsolidowanych przychodów przed opodatkowaniem (wzrost o 21,1%). Pozostała działalność przyniosła przychody rzędu 1.014 mln EUR (wzrost o 21,1%). Poprawę można przypisać nowouruchomionym w 2012 r. przedsięwzięciom i projektom oraz efektywniejszym interakcjom między sklepami a ofertą formatów on-line. Strona internetowa Auchan.fr, która odnotowała mocny wzrost sprzedaży, stała się portalem koncentrującym działalność e-commerce marki, rozszerzając ofertę dostępną klientom i ułatwiając zakupy pod marką Auchan. W trakcie roku w ramach Chronodrive otwarto 11 nowych punktów, co zwiększa ich łączną liczbę do 51 w całej Francji. Auchandirect kontynuował ekspansję na terenie Francji, koncentrując się na centrach dużych aglomeracji miejskich, i zakończył swój pierwszy pełny rok działalności w Polsce. Marka Grosbill uległa repozycjonowaniu w celu jej ożywienia przy wykorzystaniu historycznej bazy klientów poszukujących specjalistycznej oferty high-tech. W listopadzie 2012 r. uruchomiono stronę internetową Mieux Vivre Par Auchan poświęconą zdrowej i naturalnej żywności oraz oferującą 2.000 organicznych pełnowartościowych produktów. Wreszcie, Alinéa odnotowała ogółem wzrost przychodów dzięki otwarciu w ciągu roku 3 nowych sklepów, co daje łączną liczbę 25 sklepów.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2013-03-09 do 2013-03-09

Zobacz także

Grupa Auchan skutecznie walczy z kryzysem dzięki dźwigniom wzrostu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.