Jednym z najnowszych trendów na polskim rynku nieruchomości komercyjnych jest rosnąca liczba obiektów zlokalizowanych w miastach do 100 tys. mieszkańców. Spółka Dekada SA podąża za tym nurtem już od ponad 6 lat.
- Rynek handlowy w Polsce dojrzewa i staje się coraz bardziej konkurencyjny. Wciąż jednak na mapie handlowej są regiony, które można zagospodarować. Nasze inwestycje prowadzimy na terenie całego kraju, jednak głównie w miastach do 100 tys. mieszkańców. To tam dostrzegamy potencjał, wynikający przede wszystkim z korzystnych wskaźników ekonomicznych, wysokiego popytu na nową powierzchnię handlową oraz mniejszej konkurencyjności niż w dużych aglomeracjach
– mówi Aleksander Walczak, Prezes Zarządu Dekada SA.
Pierwsze półrocze 2017 r. było umiarkowanie aktywne, jeśli chodzi o nowe otwarcia na rynku nieruchomości komercyjnych, jednak najintensywniejszy czas dopiero przed nami. Na koniec czerwca w budowie było bowiem 700 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego ponad 90% przypadało na format centrów handlowych. Według prognoz, w drugiej połowie roku do użytku zostanie oddane ok. 372 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej. Najbardziej nasycone są duże miasta, dlatego deweloperzy i właściciele sieci handlowych coraz częściej decydują się na inwestowanie w mniejszych ośrodkach, z liczbą mieszkańców poniżej 100 tys.
Dekada SA to doskonały przykład dewelopera, który postawił na potencjał mniejszych miejscowości. Spółka funkcjonuje na polskim rynku nieruchomości komercyjnych od 2007 roku. Pierwszy obiekt firma wybudowała w Myślenicach w 2011 roku. Potem były kolejne lokalizacje do 100 tys. mieszkańców, m. in.: w Skierniewicach, Sieradzu, Żyrardowie, Grójcu, Nowym Targu, Brodnicy, Malborku i Ciechanowie. W przygotowaniu są trzy kolejne inwestycje: Dekada Nysa, Mińsk Mazowiecki i Konin.
Miejscowości do 100 tys. mieszkańców stanowią ciekawą opcję dla rozwoju nowoczesnych obiektów handlowych. Jednak aby odnieść sukces trzeba pamiętać również o innowacyjnym formacie i dostosowanej do potrzeb konsumentów ofercie. W mniejszych miastach i rozwijających się dzielnicach dużych aglomeracji coraz częściej pojawiają się centra handlowe typu convenience, przeznaczone na codzienne, szybkie i wygodne zakupy.
- Zakupy spożywcze stanowią nieodłączny element życia codziennego i najpowszechniejszy rodzaj zachowań konsumenckich – komentuje Aleksander Walczak, Prezes Zarządu Dekada SA. - Najpopularniejszym sposobem zaopatrywania się w produkty spożywcze jest częste odwiedzanie sklepów, w zależności od potrzeby, bez kupowania na zapas. Taką formę wskazuje aż 38% konsumentów . Naszą odpowiedzią na te statystyki są centra handlowe typu convenience, w których klienci mogą dokonać szybkich zakupów podstawowych produktów, niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Wygodnie i funkcjonalnie będzie także w naszych najnowszych obiektach: w Nysie, Mińsku Mazowieckim i Koninie. Dodatkowo, Dekada Mińsk Mazowiecki i Dekada Konin, połączone z dworcem kolejowym zapewnią komfortowe i ekspresowe zakupy również przed lub po podróży – dodaje A. Walczak.
Jedenaście obiektów sieci pod wspólną nazwą Dekada działa już w Brodnicy, Grójcu, Krakowie, Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach, Żyrardowie, Malborku i Ciechanowie. Planowane są także inwestycje w Nysie oraz, we współpracy z PKP, centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim. Docelowo sieć ma liczyć co najmniej 20 obiektów w całej Polsce.