C&W: Wzrost czynszów w najdroższych lokalizacjach handlowych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-11-14 | 17:00
Z najnowszego raportu firmy Cushman & Wakefield Main Streets Across the World („Główne ulice handlowe na świecie”) wynika, że pomimo spowolnienia światowej gospodarki i utrzymującej się niepewności, szczególnie związanej z sytuacją w strefie euro, czynsze za najlepsze powierzchnie handlowe w skali globalnej wzrosły (w ciągu roku do czerwca), głównie w Azji oraz Ameryce Północnej i Południowej.Najdroższa ulica handlowa w Polsce, warszawski Nowy Świat, zajęła 43. miejsce z rocznym czynszem na poziomie 1020 EUR/mkw.
Wśród 326 głównych ulic handlowych w 62 krajach objętych badaniem czynsze wzrosły w 147 lokalizacjach i zmniejszyły się tylko w 49 (15%). Dla porównania w 2011 roku czynsze za najlepsze powierzchnie handlowe spadły w 19% badanych lokalizacji.
Dzięki silnemu wzrostowi popytu i aktywności na rynku najmu czynsze za powierzchnie handlowe w Causeway Bay w Hongkongu wzrosły o 34,9% do poziomu 22 307 EUR/mkw./rok. Causeway Bay jest obecnie najdroższą lokalizacją handlową świata, a nowojorska Piąta Aleja (21 204 EUR/mkw./rok) po raz pierwszy od 11 lat nie zajęła w rankingu pierwszej pozycji.  
Największy skok w rankingu w pierwszej dziesiątce (z piątego na trzecie miejsce) jest udziałem Pól Elizejskich w Paryżu, gdzie czynsze wzrosły do 9573 EUR/mkw./rok. Na czwartym miejscu znalazła się Ginza w Tokio ze stawkami czynszowymi na poziomie 8962 EUR/mkw./rok.
Sprzedaż towarów luksusowych nadal pobudza obroty i wzrost czynszów w najlepszych lokalizacjach na całym świecie. Handlowcy rywalizują o najbardziej atrakcyjne obiekty handlowe, co wywiera presję wzrostową na czynsze. Pomimo wolniejszego tempa wzrostu sprzedaży w ostatnim czasie sektor produktów luksusowych będzie w dalszym ciągu odgrywać istotną rolę w rozwoju najlepszych lokalizacji handlowych świata.
- Główne czynniki globalnego wzrostu raczej znacząco się nie zmienią przy rosnącym popycie w najatrakcyjniejszych lokalizacjach, globalizacji rynku i ekspansji sektora luksusowego w najważniejszych obiektach. Wielu międzynarodowych handlowców będzie nadal koncentrować się na krajach Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Południowej i wykorzystywać możliwości wynikające z nowej podaży nowoczesnej powierzchni oraz stopniowo dojrzewających rynków handlowych. Jednak nowa polityka, której celem jest pobudzanie handlu detalicznego między innymi w Indiach i Chinach, może zmienić dynamikę wzrostu - zaznacza Martin Mahmuti, analityk z europejskiego działu badań firmy Cushman & Wakefield.
Z kolei John Strachan, dyrektor globalnego działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield, podkreśla: - Hongkong i Nowy Jork jak zwykle rywalizowały o pierwsze miejsce w zestawieniu, ale obserwujemy także umacnianie się w rankingu pozycji najważniejszych miast świata, do czego przyczynia się mniejsza podaż i wzrost zainteresowania ze strony międzynarodowych marek.
Największe wzrosty czynszów za najlepsze powierzchnie handlowe spośród wszystkich regionów odnotowano w Ameryce Północnej i Południowej. W przypadku Ameryki Północnej największy w tym udział miały Stany Zjednoczone (16,3%) oraz Meksyk (11,5%), przy niewielkich wzrostach w Kanadzie. 
W skali roku w USA wzrosła sprzedaż detaliczna i aktywność na rynku najmu, przy czym najbardziej w najdroższym segmencie. Jednak dalszy spadek wskaźników pustostanów i ograniczona podaż nowych obiektów mogą spowodować wzrost czynszów w kolejnych 12 miesiącach – po raz pierwszy od 2008 r.
Największy wzrost czynszów w skali regionalnej odnotowano w Ameryce Południowej, gdzie wzrosły one o 11,6% w porównaniu z danymi za lata 2010-2011, głównie dzięki ożywieniu na rynkach wschodzących. Motorem wzrostu aktywności gospodarczej i czynszów za najlepsze powierzchnie handlowe była ponownie Brazylia, a wyjątkowo silnym wzrostem czynszów może się pochwalić Rio de Janeiro, gdzie w rejonie Garcia D’avila - najbardziej atrakcyjnej części dzielnicy Ipanema - wzrosły one aż o 64,7%.
W pierwszej dziesiątce najdroższych ulic handlowych Ameryki Północnej i Południowej ponownie dominowały miasta w Stanach Zjednoczonych, a liderem rankingu była Piąta Aleja w Nowym Jorku. Jednak w tegorocznym zestawieniu odnotowano szereg zmian - po raz pierwszy znalazł się w nim na drugim miejscu Times Square ze wzrostem czynszów o 55,6%, zaś na trzecim miejscu ex aequo uplasowały się Madison Avenue i East 57th Street.
Pomimo nieznacznego spowolnienia tempa wzrostu czynszów w krajach Azji i Pacyfiku do poziomu 8,6% w porównaniu do 12,2% w 2011 r. popyt wśród najemców w tym regionie utrzymuje się na silnym poziomie, a sieci handlowe są zainteresowane wykorzystaniem potencjału młodszej i coraz zamożniejszej klasy średniej. W pierwszej dziesiątce najdroższych ulic handlowych świata znalazło się pięć lokalizacji z regionu Azji i Pacyfiku, a operatorzy handlowi rywalizują o ograniczoną najlepszą powierzchnię w najbardziej pożądanych lokalizacjach Hongkongu i Korei Południowej.
Najbardziej spektakularny wzrost czynszów w tegorocznym badaniu odnotowano w Hongkongu (21,8%) ze względu na bardzo silny popyt ze strony zróżnicowanej grupy nowych międzynarodowych handlowców, plany ekspansji obecnych już marek oraz znikomą podaż. Pomimo spowolnienia gospodarczego sieci handlowe nadal postrzegają ten rynek jako idealną przystań do wejścia na rynek chiński.
W Indiach czynsze w najlepszych lokalizacjach wzrosły o 12,5% dzięki silnemu popytowi wśród najemców we wszystkich sektorach rynku handlowego. Jednak niektórzy handlowcy bardziej interesują się nieruchomościami przy głównych ulicach handlowych niż centrami handlowymi, o czym świadczy największy w skali światowej skok stawek czynszowych o 75% w Colaba Causeway w Mumbaju.
Causeway Bay w Hongkongu jest obecnie zdecydowanie najdroższą lokalizacją handlową w regionie Azji i Pacyfiku i zwiększyła dystans dzielący ją od drugiej w rankingu ulicy Central w Hongkongu.
Jeśli chodzi o region EMEA, obejmujący Europę, Bliski Wschód i Afrykę, w skali roku utrzymała się tam głęboka polaryzacja na rynku handlowym, przy silnym popycie na najlepsze lokalizacje ze strony międzynarodowych marek luksusowych w większości dużych miast. Natomiast drugorzędne lokalizacje, nawet w tych miastach, nie cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na rosnącą podaż obiektów handlowych i słabe nastroje konsumentów.
Czynsze w regionie EMEA wzrosły w ciągu roku do czerwca o 1,7%, do czego przyczynił się utrzymujący się popyt ze strony międzynarodowych marek odzieżowych i sektora towarów luksusowych. Najwyższe czynsze w 25 z 31 europejskich rynków objętych badaniem utrzymały się na stabilnym poziomie lub wzrosły, natomiast wyraźnie spadły w krajach dotkniętych działaniami oszczędnościowymi, np. w Grecji (-17,1%), Irlandii (-15,1%) i na Węgrzech (-13,3%), lub odnotowujących wzrost podaży, np. w Bułgarii (-7,7%).  
Wysoką dynamikę aktywności odnotowano w segmencie najlepszych powierzchni na głównych rynkach europejskich, o czym świadczy wzrost czynszów o 14,6% we Francji dzięki imponującym dwucyfrowym wzrostom głównie w lokalizacjach oferujących produkty luksusowe. Natomiast mniejszymi wzrostami czynszów mogą się pochwalić inne rynki europejskie, w tym Wielka Brytania (6,3%), Włochy (5,4%), Niemcy (4,7%), Holandia (4,5%) i Hiszpania (2,0%).
Najdroższą ulicą handlową w regionie EMEA ponownie zostały Pola Elizejskie w Paryżu, które dzięki wzrostowi czynszów w ciągu roku o 30% zwiększyły dystans dzielący je od New Bond Street w Londynie, drugiej najdroższej lokalizacji handlowej w Europie.
 - W ciągu ostatnich kilku miesięcy silny popyt ze strony międzynarodowych handlowców spowodował wzrost czynszów przy głównych ulicach handlowych Paryża. Pola Elizejskie, przy których w ubiegłym roku swoje sklepy otworzyły marki Marks & Spencer, Abercrombie & Fitch oraz Banana Republic, w 2012 r. pozostały w centrum uwagi - swoje lokale handlowe otworzyły tam Levi Strauss, Kusmi Tea, a Hugo Boss odnowił swój sklep flagowy. W następnych kilku latach oczekiwany jest wzrost liczby turystów odwiedzających Paryż, a także popyt na powierzchnie wśród sieci handlowych. Sklepy oferujące towary luksusowe będą nadal kluczowym czynnikiem rozwoju rynku nieruchomości handlowych, przy czym Pola Elizejskie będą odgrywać największą rolę, czego dowodem jest na przykład planowane otwarcie nowego sklepu flagowego Tiffaniego. Dobre wyniki sektora towarów luksusowych i rekordowa liczba turystów z krajów wschodzących sugerują, że trend ten utrzyma się w 2013 r., a czynsze mogą pozostać pod presją wzrostową ze względu na ograniczoną podaż - mówi Pierre Raynal, dyrektor działu powierzchni handlowych firmy C&W.
- Pomimo osłabienia koniunktury gospodarczej w Europie, główne ulice handlowe wciąż przyciągają najemców, pustostany należą do rzadkości, a poziom czynszów jest stabilny. Skład najemców przy głównych ulicach handlowych w Polsce jest jednak niejednorodny. Obserwujemy znaczną wymianę najemców, świadczącą o niedojrzałości tego segmentu rynku nieruchomości w naszym kraju. Główną grupą najemców zainteresowaną lokalizacjami przy głównych ulicach handlowych są firmy z sektora gastronomicznego (kawiarnie, restauracje), sektora „zdrowie i uroda” oraz sektora finansowego. Barierą ekspansji dla firm odzieżowych w tych lokalizacjach jest ograniczona ilość powierzchni odpowiedniej wielkości o dobrym standardzie - dodaje Katarzyna Michnikowska, Starszy konsultant z działu Wycen i Doradztwa firmy C&W w Warszawie.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

C&W: Wzrost czynszów w najdroższych lokalizacjach handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.