C&W i ICSC: Ożywienie na światowych rynkach centrów handlowych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-09-18 | 14:01
Z najnowszego raportu "Przegląd rynku centrów handlowych na świecie", opracowanego przez firmę Cushman & Wakefield i Międzynarodową Radę Centrów Handlowych (ICSC) wynika, że wzrost gospodarczy w Azji i Ameryce Łacińskiej przyczynił się do ożywienia aktywności na rynkach handlowych, a rosnące czynsze odzwierciedlają silny popyt przy ograniczonej podaży najlepszych obiektów w obu tych regionach.
Raport zaprezentowany na ICSC Retail Real Estate World Summit 2012 w Szanghaju zawiera informacje na temat globalnych sieci handlowych oraz trendów makroekonomicznych i konsumenckich, które wpływają na działalność centrów handlowych na całym świecie, a także dane dotyczące trendów w zakresie popytu i czynszów za najlepsze centra handlowe w krajach Azji i Pacyfiku, Europie oraz Ameryce Północnej i Południowej. Omawia również wpływ tych trendów na centra handlowe, a także plany ekspansji handlowców i właścicieli obiektów odzwierciedlające zmiany na światowych rynkach nieruchomości. 
Zmiany preferencji konsumentów i struktury wydatków oraz postęp technologiczny wpływają na właścicieli i sieci handlowe we wszystkich regionach. Właściciele najlepszych centrów handlowych na całym świecie dążą do zapewnienia klientom najlepszych warunków i klimatu do robienia zakupów. Wykorzystują nowoczesne technologie, w tym aplikacje na smartfony, wirtualne sklepy i media społecznościowe, w celu zwiększenia liczby odwiedzających centra handlowe.
Jednak pomimo szybkiego postępu technologicznego i zmian w przyzwyczajeniach konsumenckich oraz w postrzeganiu marek przez klientów - Tradycyjne centrum handlowe to nadal główne miejsce do robienia zakupów – powiedział Glenn Rufrano, prezes i dyrektor generalny Cushman & Wakefield. - Aby odnieść sukces, sieci handlowe i właściciele muszą współpracować i dokładnie ocenić możliwości zwiększania przychodów, rentowności i dalszej ekspansji.
Właściciele również dostosowują skład najemców w centrach handlowych do różnych grup klientów. Zwiększają liczbę sklepów luksusowych w rejonach, które mogą pochwalić się znacznym odsetkiem zamożnych klientów i turystów zagranicznych, oraz poszerzają ofertę międzynarodowych sieci handlowych wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Wiele marek otworzyło swoje sklepy flagowe przy głównych ulicach dzielnic handlowych, ale niektóre sieci do dalszej ekspansji wybierają centra handlowe, wskazując na ich zalety, takie jak lepszy skład branżowy najemców oraz nowocześniejsze udogodnienia i wyposażenie.
- Centra handlowe to bardzo dynamiczny sektor nieruchomości handlowych. Ekspansja właścicieli obiektów i handlowców na rynki zagraniczne będzie miała wpływ na dalszy rozwój i kształt sektora centrów handlowych – powiedział John Strachan, dyrektor działów powierzchni handlowych na świecie w firmie Cushman & Wakefield.
Globalizacja odgrywa kluczową rolę w zmianach zachodzących w sektorze centrów handlowych, ale modele zachowań konsumentów są bardzo zróżnicowane w poszczególnych krajach, co wyraźnie wpływa na kształt formatów centrów handlowych na świecie. W Stanach Zjednoczonych dominują starsze i bardziej dojrzałe ponadregionalne centra handlowe na przedmieściach. W Europie najlepsze centra handlowe znajdują się w centralnych lokalizacjach lub przy głównych arteriach. Natomiast ze względu na liczbę ludności w Azji pięć największych centrów handlowych na świecie znajduje się w Chinach, Malezji, Tajlandii i na Filipinach.
Azja i Pacyfik
Największy w skali światowej wzrost stawek czynszu w centrach handlowych (o 2,8%) odnotowano w minionym roku w krajach Azji i Pacyfiku. Rosnąca liczba konsumentów, nowa polityka gospodarcza ułatwiająca rozwój handlu i coraz większy międzynarodowy zasięg sieci handlowych przyczyniły się do dobrych wyników tego regionu i będą służyć jego dalszemu rozwojowi. Ze względu na dużą liczbę turystów z kontynentalnych Chin i niewystarczającą podaż powierzchni w najlepszych centrach handlowych Hongkong odnotowuje najwyższe stawki czynszu na świecie za powierzchnie w centrach handlowych (ponad 9,9 tys. USD za mkw. rocznie). Czynsze w Szanghaju i Pekinie, które są popularnymi lokalizacjami ekspansji wśród zagranicznych sieci handlowych, wzrosły odpowiednio do 4,3 tys. USD za mkw. i prawie 3,9 tys. USD za mkw. rocznie.
Optymistyczne prognozy dla rozwoju rynku handlowego w krajach Azji i Pacyfiku okazały się zachętą do nowych dużych inwestycji i w pierwszej połowie 2012 r. wolumen nowej powierzchni wyniósł ok. 27,9 mln mkw. W niektórych miastach istnieje ryzyko nadmiernych inwestycji deweloperskich, ale korzystne długoterminowe warunki ekonomiczne i demograficzne zapewnią mocne fundamenty wzrostu i absorpcji nowych centrów handlowych w całym regionie.
Europa
Rynek najlepszych centrów handlowych w Europie jest stabilny pomimo problemów związanych z kryzysem zadłużenia, które mocno ciążą na gospodarce Starego Kontynentu. Sytuacja w poszczególnych krajach jest zróżnicowana, a roczny wzrost stawek czynszu wyniósł od 0 do 0,5%. Do rynków o najwyższych stawkach czynszu zalicza się Moskwę (ponad 4 tys. USD za mkw. rocznie), Londyn (ponad 3 tys. USD za mkw.) i Zurych (blisko 2,7 tys. USD za mkw.).
Popyt wśród najemców na najlepsze centra handlowe w atrakcyjnych lokalizacjach jest nadal silny, a niektórzy handlowcy rezygnują z otwierania sklepów przy głównych ulicach na rzecz ekspansji poprzez centra handlowe. Podaż dużych lokali w najlepszych centrach handlowych jest wciąż ograniczona, a wskaźniki pustostanów w przypadku najlepszych obiektów utrzymują się na takim samym poziomie jak przy głównych ulicach handlowych lub niższym. W 2011 r. oddano do użytku tylko niecałe 6,5 mln mkw. nowej powierzchni. Ponad dwie trzecie nowych inwestycji jest realizowanych w Europie Środkowo-Wschodniej, przy czym istotnego wzrostu nowej podaży obok silnego wzrostu gospodarczego można oczekiwać w Rosji, Turcji i Polsce.
Ameryka Północna i Południowa
Rynek najlepszych centrów handlowych w Ameryce Północnej i Południowej rozwija się szybciej od innych segmentów rynku handlowego i rodzajów nieruchomości. Wzrost wydatków konsumpcyjnych i sprzedaży detalicznej zwiększył popyt handlowców na najlepsze powierzchnie handlowe w USA i Kanadzie. Wzrosły wskaźniki powierzchni wynajętej i stawki czynszu w luksusowych miejskich galeriach handlowych nastawionych na turystów w miastach z dużymi węzłami komunikacyjnymi, takimi jak Nowy Jork, Waszyngton, Miami, Los Angeles, San Francisco, Las Vegas, Toronto i Vancouver. Wyraźnie wzrósł popyt na towary luksusowe, natomiast handlowcy ze średniego segmentu muszą stawić czoła niskiemu wzrostowi lub spadkowi przychodów, ponieważ właściciele centrów handlowych w ich miejsce wprowadzają najemców z górnego segmentu.
Ameryka Łacińska wyróżnia się wśród krajów Półkuli Zachodniej, a na jej silną pozycję wpływają różne czynniki ekonomiczne, w tym rosnąca w siłę klasa średnia, która w połączeniu z klasą wyższą, dysponuje dużą siłą nabywczą i charakteryzuje się wysoką konsumpcją. Z tego względu duże sieci handlowe z USA, Europy i Azji rozwijają działalność w całej Ameryce Łacińskiej, gdzie stopy pustostanów w wielu najbardziej luksusowych centrach handlowych wynoszą 2-3%. Rynki z najwyższymi stawkami czynszu to między innymi: Argentyna (5,3 tys. USD za mkw. rocznie), Sao Paulo (prawie 3,3 tys. USD za mkw.) i Kolumbia (2,6 tys. USD za mkw.). 
Zobacz raport "Przegląd rynku centrów handlowych na świecie"
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

C&W i ICSC: Ożywienie na światowych rynkach centrów handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.