C&W: 2,4 mln mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych w 1 poł. 2012 r.

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-10-01 | 14:29
W 1 poł. 2012 r. zbudowano 2,4 mln mkw. powierzchni w centrach handlowych. Prawie 75% nowej podaży w tym okresie przypadło na Europę Środkowo-Wschodnią. Do końca roku planowane jest oddanie do użytku 4,5 mln mkw. powierzchni najmu brutto (GLA), w efekcie łączna podaż w 2012 r. powinna osiągnąć poziom 6,9 mln mkw. GLA (6,5 mln mkw. w 2011 r.).
Zapowiadane opóźnienia w realizacji projektów w niektórych regionach mogą spowodować obniżenie prognoz wzrostu podaży w 2013 r. przewiduje się oddanie do użytku 5,4 mln mkw. powierzchni w centrach handlowych w Europie. Choć prognozowana na bieżący rok podaż (6,9 mln mkw.) przewyższa poziom łącznego wolumenu nowej powierzchni z 2011 r., wśród najemców i deweloperów przeważają raczej ostrożne nastroje, szczególnie we Włoszech, Francji, Portugalii, Republice Czeskiej oraz Rumunii. W efekcie rzeczywista ilość powierzchni w centrach handlowych, która trafi na rynek może być niższa od przewidywanej - podaje najnowszy raport firmy Cushman & Wakefield, European Shopping Centre Development (Rozwój rynku centrów handlowych w Europie).
W pierwszej połowie 2012 r. w całej Europie otwarto 71 centrów handlowych, z czego 53 obiekty powstały w Europie Środkowo-Wschodniej, a 18 w Europie Zachodniej. Największym obiektem ukończonym w tym okresie było centrum handlowe Oz Mall w Krasnodarze, w Rosji (169 tys. mkw.). Największe obiekty otwarte w Europie Zachodniej to Boulevard Berlin w Berlinie (64 tys. mkw.), Gran Plaza 2 w Madrycie (60 tys. mkw.), Conca d’Oro w Palermo, we Włoszech (55 tys. mkw.) oraz Confluence w Lyonie, we Francji (52 tys. mkw.).
Rosja zajmuje pierwsze miejsce w Europie zarówno pod względem ilości powierzchni w przygotowaniu, jak i powierzchni ukończonych. W pierwszym półroczu oddano tam do użytku ok. 725 tys. mkw. (GLA), dzięki czemu łączne zasoby kraju wzrosły do 15,4 mln mkw. Na Rosję przypada ponad jedna piąta podaży w Europie. Zgodnie z prognozami kolejne 2,1 mln mkw. trafi na rosyjski rynek w drugiej połowie 2012 r. oraz w 2013 r., co oznacza wzrost zasobów tego kraju o 13%. Tym samym Rosja stała się drugim największym rynkiem centrów handlowym w Europie po Francji, wyprzedzając Wlk. Brytanię.
W 1 poł. 2012 r. w Turcji powstało ponad 250 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych (350 tys. mkw. uwzględniając nowe powierzchnie w centrach fabrycznych), a kolejne 1,6 mln mkw. znajduje się w budowie, co stanowi 16% łącznej podaży w Europie. Jeśli wszystkie projekty będące w budowie zostaną ukończone w terminie, podaż planowana na okres między 1 lipca 2012 r. a 31 grudnia 2013 r. wzrośnie o jedną czwartą. W samym Stambule do końca 2013 r. planowane jest oddanie do użytku ponad 800 tys. mkw. nowej powierzchni.
W Polsce w pierwszym półroczu zbudowano 235 tys. mkw. GLA powierzchni w centrach handlowych; powstało 9 nowych obiektów, a 5 zostało rozbudowane. W Warszawie nie otwarto żadnego nowego centrum handlowego, jednak w obszarze metropolitarnym stolicy oczekuje się wzrostu wolumenu podaży w latach 2012-2013.
Katarzyna Michnikowska, starszy konsultant w Dziale Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield, powiedziała: - W Polsce powstają nowe centra handlowe, a ich podaż ustabilizowała się na poziomie 400 tys.- 500 tys. mkw. GLA rocznie. W najbliższych latach obserwować będziemy także rozbudowy istniejących obiektów. Podaż powierzchni w centrach handlowych wzrastać będzie głównie w największych aglomeracjach, ale w obszarze aktywności deweloperskiej pozostawać będą również miasta małe, poniżej 50 tys. mieszkańców.
W Europie Zachodniej na czele rankingu państw o największej ilości planowanej powierzchni w centrach handlowych pozostają Francja i Włochy. Ponieważ w przypadku Włoch odnotowano opóźnienia i kilka projektów zostało przesuniętych na następny rok, zrewidowano prognozy dotyczące wielkości przewidywanej podaży z 400 tys. mkw. do poziomu 284 tys. mkw. W Hiszpanii niemal 30% planowanej powierzchni przypada na projekt Puerto Venecia w Saragossie. W Wlk. Brytanii spodziewany jest w tym roku rekordowo niski poziom podaży. W 2013 r. powinna nastąpić stopniowa poprawa sytuacji, m.in. dzięki takim planowanym projektom jak Trinity Leeds firmy Land Securities (75,9 tys. mkw.).
Justin Taylor, dyrektor ds. powierzchni handlowo-rozrywkowych w firmie Cushman & Wakefield w Wielkiej Brytanii, powiedział: - Biorąc pod uwagę wielkość istniejącej i planowanej podaży w Europie Środkowo-Wschodniej oraz aktywność Turcji, jednego z najbardziej aktywnych regionów w Europie, sytuacja na rynku centrów handlowych w Europie wygląda bardziej optymistycznie w porównaniu z ubiegłym rokiem. W warunkach utrudnionego dostępu do finansowania deweloperzy zachowują jednak ostrożność. Wśród najemców z kolei wiele wiodących marek kontynuuje plany ekspansji międzynarodowej, wybierając na lokalizacje najważniejsze miasta w Europie.
Aktywność inwestycyjna w 1 poł. 2012 r. spadła. Wolumen transakcji na rynku nieruchomości handlowych w Europie w pierwszej połowie 2012 r. wyniósł prawie 12 mld euro, w porównaniu do 19 mld euro w poprzednich sześciu miesiącach oraz 21 mld euro w pierwszym półroczu 2011 r. Udział nieruchomości handlowych w łącznym wolumenie transakcji inwestycyjnych wyniósł 21%, co stanowi spadek w stosunku do ubiegłego półrocza (28%) oraz tego samego okresu w 2011 r. (36%) . Największą aktywność inwestycyjną niezmiennie odnotowują Wlk. Brytania oraz Niemcy. Jednak tempo aktywności wyraźnie zwolniło na obu rynkach.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

C&W: 2,4 mln mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych w 1 poł. 2012 r.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.