Największy odsetek respondentów (41%) wskazał, jako źródło wiedzy o najbardziej pożądanym pracodawcy znajomych pracujących w danej firmie. Oznacza to wzrost znaczenia tego czynnika w stosunku do poprzednich edycji badania. Duża część badanych swój wybór poparła opiniami z internetu (37%). Dla co trzeciego respondenta źródłem wiedzy były publikacje o firmie w mediach. Co dziesiąty respondent za najbardziej pożądanego pracodawcę uznaje swoją obecną firmę.
-
Specjaliści i menedżerowie są grupą wyjątkową na rynku pracy. Bardzo świadomi, mają wiele doświadczeń zawodowych i co za tym idzie, szeroką wiedzę o firmach i pracodawcach. Najczęściej polegają na opiniach znajomych pracujących w ocenianej przez nich w firmie. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać, że ambasadorami organizacji są przede wszystkim sami pracownicy - niezależnie od zajmowanej pozycji. Odpowiednie zadbanie o ich satysfakcję z pracy, motywację i komunikację dotyczącą strategii sprawia, że będą budować dobrą opinię marki pracodawcy na rynku. Czyli kluczem jest polityka personalna spoczywająca na barkach dyrektorów ds. zarządzania zasobami ludzkimi - komentuje Artur Skiba, prezes Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
W tym roku na podium w każdej branży zaszły spore zmiany – do najbardziej pożądanych pracodawców dołączyło aż 29 nowych firm, czyli prawie połowa laureatów. Po raz pierwszy specjaliści i menedzerowie docenili m.in: BNP Paribas Bank, Tauron Polska Energia, Amazon, ABB, Cisco Systems Poland czy FM Logistics Polska. Dobrą pozycję utrzymały tradycyjnie firmy z tzw. Wielkiej Czwórki oraz potęgi IT: Google, IBM i Microsoft.
Kandydaci cenią duże i prestiżowe firmy, oferujące atrakcyjne wynagrodzenia. Warto zwrócić uwagę, że dla co trzeciego specjalisty istotna jest innowacyjność firmy – kandydaci chcą pracować w organizacjach, które wprowadzają nowe usługi, są liderami w nowej technologii.
-
Najlepsi kandydaci doceniają efektywne systemy premiowe i motywacyjne. Ważna dla nich jest wiedza o możliwościach awansu - nie tylko pionowego, ale i poziomego, nie tylko tej możliwości czekającej ich w najbliższej przyszłości, ale wiedza o pełnej ścieżce kariery w firmie. Niezwykle ważny jest styl zarządzania i kultura organizacyjna - w silny sposób przekładają się na poczucie identyfikacji z firmą. Sprawna polityka personalna wymaga wiele zaangażowania pracowników działu HR, ale także nowoczesnych oraz efektywnych narzędzi. Potrzebne są badania satysfakcji, ciągłe usprawnianie i dostosowanie systemów motywacyjnych, premiowych, analizowanie struktury i możliwości ruchów w jej obszarze, testów psychometrycznych, assessment centre i development centre pomagających ocenić motywację i zaangażowanie pracowników - zauważa Małgorzata Pukropek, HR projects leader w Antal International.
Badanie pozwoliło wskazać silne strony wyróżnionych firm, a także odpowiedzieć na pytanie, jakie są źródła pozyskiwania wiedzy o firmach, jako pracodawcach. Laureaci, odebrali wyróżnienia w swoich branżach podczas Międzynarodowego Kongresu Rekrutacji i HR.