W 2014 r. spółka AmRest otworzyła w sumie 84 nowych restauracji, a jej przychody wzrosły o 9,3% i ukształtowały się na poziomie 2 952 mln zł. Zysk netto zwiększył się aż o 10 mln zł (z 42 mln zł w 2013 r. do 52 mln zł w 2014 r.)
W ubiegłym roku AmRest uruchomił 84 nowych restauracji, co w połączeniu z silnymi trendami sprzedaży porównywalnej (LFL) wszystkich czterech dywizji przełożyło się na 9,3% wzrost przychodów w porównaniu z poprzednim rokiem. Dodatkowo koncentracja na dojrzałych markach i segmentach przyniosła solidną poprawę marż na większości rynków. Skonsolidowana EBITDA w 2014 roku wzrosła o 29,7% w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniosła 356 mln zł. Zysk netto przypadający akcjonariuszom AmRest wzrósł w tym czasie pięciokrotnie, osiągając w 2014 roku poziom 52 mln zł.
-
Miniony rok był bez wątpienia przełomowy. To okres rekordowych osiągnięć na wielu płaszczyznach funkcjonowania naszej firmy. W trzecim kwartale 2014 zysk EBITDA po raz pierwszy przekroczył 100 mln zł, a kwartał później wyznaczył kolejny rekord na poziomie 101 mln zł. Wiele spośród naszych marek osiągnęło historycznie wysokie marże, wliczając największe z nich: KFC i Pizza Hut w Europie Środkowo-Wschodniej oraz La Tagliatella w Hiszpanii. Warto tez wspomnieć o sieci Burger King, która począwszy od drugiego kwartału 2014 roku zaczęła generować zysk na poziomie EBITDA - mówi Henry McGovern, przewodniczący Rady Nadzorczej AmRest.
-
W zeszłym roku mogliśmy zaobserwować niezwykłą siłę i skuteczność struktur stworzonych w AmRest w ostatnich latach. W Rosji zdołaliśmy oprzeć się niekorzystnym uwarunkowaniom polityczno-ekonomicznym i utrzymać silne marże biznesu bazowego. W Hiszpanii, na bazie oznak wzrostu gospodarczego i solidnych trendów LFL, poprawiliśmy marżę EBITDA do ponad 21%. Jednocześnie nowo otwarte restauracje La Tagliatella osiągnęły na tym rynku ponadprzeciętne wyniki. W Chinach tempa nabrał rozwój sieci Blue Frog i Kabb. Otwarcie siedmiu nowych restauracji, wejście do trzech kolejnych miast, a także dwucyfrowe trendy LFL przyczyniły się do 43% wzrostu sprzedaży oraz znacznej poprawy marż tego segmentu. Sukces dotychczasowych otwarć oraz niezwykle duża popularność oferty Blue Frog wśród konsumentów utwierdzają nas w przekonaniu, że potencjał rozwoju tej sieci w Chinach jest ogromny - przyznaje Henry McGovern.
W dywizji Nowe Rynki spółce AmRest udało się znacząco zredukować straty sieci La Tagliatella International dzięki konsekwentnej realizacji planu oszczędnościowego oraz zamknięciu niedochodowych lokali. Rozwój tej marki ograniczono do rynku francuskiego, który w minionym roku osiągnął próg rentowności.
W minionym roku świętowano osiągnięcie dwóch kamieni milowych w rozwoju sieci AmRest: otwarcie 300. restauracji KFC w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) oraz 800. restauracji w portfelu całej grupy.
AmRest zamierza kontynuować dotychczasowe kierunki rozwoju, koncentrując się przede wszystkim na dojrzałych markach i rynkach, zgodnie z przyjętą strategią inwestycyjną 80/20. W 2015 roku tempo rozwoju sieci restauracji będzie zbliżone do minionego roku. W celu zapewnienia najwyższych zwrotów z inwestowanego kapitału, najwięcej restauracji otwartych zostanie na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Hiszpanii oraz Chin. Mimo istniejących możliwości ekspansji w Rosji, inwestycje na tym rynku zostaną znacznie ograniczone do czasu, aż sytuacja polityczna w regionie się ustabilizuje. Dodatkowo przejęcie w maju 2015 roku sieci kawiarni Starbucks w Rumunii i Bułgarii wzmocni pozycję AmRest jako lidera branży restauracyjnej w regionie CEE oraz przyczyni się do dalszej poprawy zyskowności tej dywizji.
Tagi: