AmRest (WSE: EAT), największa publicznie notowana spółka restauracyjna w Europie Środkowo - Wschodniej, ogłosiła dziś wyniki finansowe wypracowane w trzecim kwartale 2017 roku.
Wojciech Mroczyński, Członka Zarządu AmRest:
- Z przyjemnością prezentujemy wyniki trzeciego kwartału odzwierciedlające naszą długoterminową ambicję 20% wzrostu zyskowności na poziomie EBITDA. Osiągnięty wynik to zasługa przede wszystkim dalszego rozwoju biznesu bazowego (EBITDA +21%), wspartego pozytywnym wpływem dotychczasowych projektów M&A. W rezultacie skonsolidowany kwartalny zysk Grupy AmRest na poziomie EBITDA po raz pierwszy w historii osiągnął poziom 200 mln zł i był o 24,8% wyższy, niż w trzecim kwartale ubiegłego roku. Poprawa marż w biznesie bazowym w największym stopniu przyczyniła się do wzrostu marż całej Grupy. W Q3 2017 marża EBITDA wyniosła 14,8%, będąc o 0,9 pp wyższa niż przed rokiem. Marża EBITDA skorygowana o wpływ projektów akwizycyjnych była jeszcze wyższa i wyniosła 16,2%. W tym samym czasie sprzedaż Grupy AmRest wzrosła o 17,1%, napędzana rozwojem biznesu podstawowego (pozytywne trendy LFL na znacznej większości rynków, zwiększone tempo nowych otwarć) oraz w wyniku finalizacji projektów M&A. Wyłączając wpływ akwizycji,
przychody ze sprzedaży w Q3 2017 wzrosły o 15,7%.
W Europie Środkowo-Wschodniej osiągnęliśmy rekordowo wysoką marżę EBITDA w wysokości 16,6% (+1pp vs Q3 2016), częściowo dzięki historycznym wynikom w Czechach i na Węgrzech, gdzie marża EBITDA wyniosła odpowiednio 21% i 17,8%.
Warto również zaznaczyć dalszą poprawę marż w Hiszpanii (do poziomu 23,6%) oraz znaczny wzrost zyskowności w Rosji (wzrost zysku EBITDA o 36%, marża EBITDA na poziomie 15%).
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, konsekwentnie realizujemy plan 200 otwarć na 2017 rok. W ciągu ostatnich 12 miesięcy AmRest otworzył 172 nowe restauracje.
Jednocześnie tempo nowych otwarć znacznie przyspieszyło w ostatnich tygodniach, co upewnia nas w przekonaniu o wykonalności tego ambitnego planu. Mówiąc o nowychotwarciach, chciałbym zwrócić uwagę na kilka przełomowych wydarzeń w tym obszarze. Kilka tygodni temu weszliśmy na dwa nowe rynki, otwierając pierwszą restaurację La Tagliatella w Portugalii oraz nasze pierwsze KFC w Austrii. Dodatkowo, dwie pierwsze restauracje marki Blue Frog pojawiły się w Hiszpanii i Polsce, a w Czechach otworzyliśmy pierwszy lokal Pizza Hut Express. Jednocześnie, wzmacniając naszą platformę nowych technologii, udostępniliśmy ofertę wybranych naszych marek klientom portalu pizzaportal.pl.
W 2017 roku koncentrujemy się na strategii rozwoju sieci Pizza Hut i KFC na nowych rynkach i regionach Europy. W trzecim kwartale tego roku sfinalizowaliśmy kilka kolejnych projektów akwizycyjnych, tj. nabycie Pizza Hut w Niemczech oraz kilka mniejszych projektów w Niemczech i Hiszpanii (restauracje KFC). Tuż po zakończeniu trzeciego kwartału nabyliśmy również 21 restauracji KFC w Rosji, w rejonie Krasnodar. Wspomniane akwizycje przyczynią się do wzrostu skali działalności na tych rynkach oraz wzmocnią potencjał wzrostu wartości firmy w przyszłości. Nasza pozycja lidera powinna dodatkowo umocnić się w Polsce dzięki nabyciu 51% udziałów w pizzaportal.pl oraz podpisanym umowom o współpracy z Delivery Hero na wybranych rynkach CE. Aktywność w tych obszarach przybliża nas do realizacji wizji wiodącego operatora restauracyjnego w Europie.
Patrząc w przyszłość, mimo solidnych trendów w biznesie podstawowym, spodziewamy się, że w krótkim terminie skonsolidowane wyniki Grupy pozostaną pod presją kosztówzwiązanych z integracją M&A oraz wydatków związanych z otwarciami nowych restauracji. Dotyczy to nie tylko zakończonych już projektów akwizycyjnych, ale również tych w finalnej fazie, np. KFC we Francji. W rezultacie, spodziewamy się jednocyfrowej dynamiki wzrostu zysku EBITDA w czwartym kwartale tego roku.
W 2018 roku planujemy podtrzymać dynamiczne tempo rozwoju organicznego, otwierając 300+ nowych restauracji. Liczymy również na utrzymanie się dotychczasowych pozytywnych trendów LFL. Spodziewamy się mniejszej liczby potencjalnych projektów akwizycyjnych, skupiając się na integracji przejętych dotychczas biznesów oraz poprawie ich efektywności.
Obecne otoczenie rynkowe jest sprzyjające, co odzwierciedlają bardzo korzystne trendy w segmencie restauracyjnym obserwowane na rynkach Europy. Jednocześnie, w Polsce widzimy utrzymującą się niepewność związaną z potencjalnym wprowadzeniem zakazu handlu w niedziele, zmian w systemie ubezpieczeń społecznych oraz obowiązującymi przepisami podatkowymi. Z uwagi niejasność interpretacji w w/w obszarach, na chwilę obecną trudno jest nam ocenić ewentualny wpływ tych ryzyk na działalność Spółki.