W 2016 roku średnia wartość transakcji M&A na rynku dóbr luksusowych wynosiła prawie 450 mln dolarów

2017-09-27 | 15:03

Branża dóbr luksusowych cieszy nie tylko duży zainteresowaniem konsumentów, ale również inwestorów. W 2016 roku na tym rynku doszło do 211 transakcji fuzji i przejęć o średniej wartości 449 mln dolarów. Jak wynika z raportu „Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2017” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, inwestorzy z funduszy private equity przewidują, że w perspektywie kolejnych trzech lat branża mody i dóbr luksusowych będzie nadal rosła o 5-10 proc. rocznie. Największym zainteresowaniem cieszyć się będą odzież i akcesoria oraz kosmetyki i perfumy.

- W Polsce kondycja polskiego rynku dóbr luksusowych wygląda bardzo optymistycznie, zwiększa się liczba osób zamożnych a co za tym idzie rosną wydatki na te dobra, to z kolei powoduje dalszy wzrost znaczenia tego rynku. Zjawisku temu sprzyja coraz większa dostępność marek luksusowych w Polsce. Stąd też należy spodziewać się dalszych wzrostów w tym segmencie, zwłaszcza w obszarze: aut, odzieży, akcesoriów, kosmetyków oraz alkoholi

– mówi Katarzyna Sermanowicz-Giza, Dyrektor w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.

Raport analizuje transakcje M&A na rynku dóbr luksusowych, do których zalicza osobiste dobra luksusowe (odzież i akcesoria, kosmetyki i perfumy oraz biżuteria i zegarki), jak również meble, auta, prywatne odrzutowce, jachty, hotele, luksusowe rejsy oraz cyfrowe dobra luksusowe.

Liczba fuzji i przejęć rośnie
W 2016 roku branża dóbr luksusowych cechowała się wzmożoną aktywnością na rynku fuzji i przejęć. W tym czasie doszło do 211 transakcji, czyli o 70 więcej niż rok wcześniej. Liczba fuzji i przejęć w segmencie osobistych dóbr luksusowych systematycznie rosła (wzrost o 62 w porównaniu do 2015 r.), na co największy wpływ miała aktywność w na rynku odzieży i akcesoriów (33 proc. wszystkich transakcji, wzrost o 36 transakcje) oraz zegarków i biżuterii (18 proc. wszystkich transakcji, wzrost o 23).

W innych sektorach liczba transakcji M&A nie zmieniła się w sposób radykalny w porównaniu do poprzedniego roku (osiem nowych transakcji). – Sektor dóbr luksusowych cieszy się stałym zainteresowaniem inwestorów, zarówno branżowych, jak również funduszy private equity. Do tej branży przyciąga je możliwość osiągnięcia wysokich zwrotów z inwestycji, ponieważ wyceny spółek przy realizacji wyjścia z inwestycji są wyższe niż w innych branżach – mówi Katarzyna Sermanowicz-Giza. – Sektor ten cieszy się również zainteresowaniem ze względu na możliwość osiągnięcia wysokich stóp zwrotu z inwestycji, ponieważ wyceny spółek przy transakcjach wyjścia z projektu są wyższe niż w innych sektorach – dodaje.

W orbicie zainteresowań większe firmy
Pomimo zwiększenia liczby transakcji ich średnia wartość spadła o 23 proc. z 582 mln dolarów do 449 mln dolarów w 2016 r. Wzrost średniej wartości nastąpił wyłącznie w segmentach: odzież i akcesoria, zegarki i biżuteria oraz jachty (odpowiednio o 9,9 proc., 111,5 proc. i 11,1 proc.).

W 2016 r. liczba fuzji i przejęć wzrosła przede wszystkim w regionie Azji i Pacyfiku, a także w Ameryce Północnej (odpowiednio o 22 i 24 transakcje), głównie dzięki segmentowi odzież i akcesoria (odpowiednio: 8 i 11 nowych transakcji), a także zegarki i biżuteria (odpowiednio: 5 i 6 nowych transakcji). W Europie zawarto 14 nowych transakcji, przede wszystkim w segmencie osobistych dóbr luksusowych.

W 2016 r. największym zainteresowaniem inwestorów cieszyły się większe spółki (powyżej 250 mln dolarów), które były przedmiotem 28 proc. wszystkich przeprowadzonych transakcji w porównaniu do 21 proc. w roku poprzednim.

– W Polsce nie odnotowano transakcji w tym sektorze z wyjątkiem sprzedaży pięciogwiazdkowych hoteli (np. sprzedaż warszawskiego hotelu Westin do Al Sraiya czy też krakowskiego Sheratona do Quinn Group). Wynika, to przede wszystkim z ograniczonej podaży spółek na sprzedaż oferujących wysokowartościowe produkty oraz ciągle małego rynku dóbr luksusowych. Można przewidywać, że wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa jak i również rozwoju polskich firm oferujących produkty markowe, transakcji na rynku M&A w sektorze dóbr luksusowych w Polsce będzie więcej. Jak na razie rynek transakcyjny w Polsce jest zdominowany przez sektor dóbr szybko zbywalnych, finansowy oraz handel detaliczny – mówi Katarzyna Sermanowicz-Giza.

Tagi:
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay.com Źródło: Deloitte

W 2016 roku średnia wartość transakcji M&A na rynku dóbr luksusowych wynosiła prawie 450 mln dolarów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.