– Oprócz inwestycji w aplikacje mobilne oraz webowe widzimy kilka obszarów IT, którymi banki bardzo się interesują. Wraz z rosnącą liczbą danych elektronicznych widzimy ciągłe inwestycje w systemy ich przechowywania i archiwizacji. Również w pozostałych obszarach związanych z budową data center (sieci telekomunikacyjne), banki dostrzegły potrzebę wirtualizacji i automatyzacji procesu rozbudowy, co daje im gwarancje zachowania ciągłości działania i elastyczność budowy nowych usług – mówi przedstawiciel Atende. – Wszystkie inwestycje są spowodowane walką o klienta. Systemy mają poprawić jakość, szybkość obsługi oraz łatwość dostępu do banku. Żeby to osiągnąć, potrzebna jest technologia.
Wzrost popularności aplikacji mobilnych i bankowości internetowej sprawia jednak, że rośnie zagrożenie cyberatakami. Z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International wynika, że banki i instytucje finansowe na bezpieczeństwo IT wydają niemal 3-krotnie więcej niż firmy z innych sektorów. 64 proc. banków zapowiada dalsze inwestycje w ochronę IT.
– Polskie banki są świetnie zaopatrzone w platformy security w każdym możliwym obszarze. Należy się spodziewać jednak nowych inwestycji w systemy bezpieczeństwa, zwłaszcza przy zabezpieczeniach aplikacji mobilnych oraz webowych. Technologia w zakresie rozwiązań security zmienia się bardzo szybko, stąd też z rynku napływa wiele zapytań o modyfikacje czy nowe systemy. Widzimy też bardzo duże zainteresowanie usługami Anty-DDoS –przyznaje Marcin Germel.
Jak tłumaczy ekspert, wzmożone zainteresowanie rozwiązaniami IT zwiększającymi bezpieczeństwo ma związek również z przygotowywaniem się przez banki do nowego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych GDPR, które wejdzie w życie 25 maja 2018 roku. Polskie banki są do niej w większości dobrze przygotowane, zgodnie z zaleceniami KNF na bieżąco wdrażają systemy zwiększające bezpieczeństwo, a obecnie prowadzone audyty mają dostosować instytucje do wymogów rozporządzenia.
– Klienci banków cały czas odczuwają wprowadzane zmiany IT. Na przełomie ostatnich lat sami możemy ocenić łatwość dostępu do własnych pieniędzy, o ile zmniejszyła się liczba wizyt w bankach, ile spraw można załatwić przez telefon, internet czy za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie. Należy pamiętać, że wszystkie te możliwości daje nam właśnie IT – podkreśla Marcin Germel.