Nie tylko polskie?
Okazuje się jednak, że przypadku niektórych towarów bardziej od polskich cenimy sobie te wyprodukowane za granicą. Kiedy zatem polski rodowód pomaga, a kiedy przeszkadza producentom i handlowcom?
Przeszkadza na przykład urządzeniom z kategorii RTV i AGD, bo firmy z USA i Azji zazwyczaj kojarzymy z większym zaawansowaniem technologicznym. Zagraniczne leki zaś – z wyższą jakością. Dlatego na przykład Kruger&Matz, producent wysokiej jakości słuchawek, smartfonów i tabletów chce kojarzyć się globalnie, choć marka wywodzi się z Polski.
Czy Biedronka jest polska?
Dane zebrane przez Open Research pokazują, że badani nie zawsze potrafią poprawnie zidentyfikować polską markę. Co ciekawe, sieć handlowa Biedronka – mimo wyjątkowo polsko brzmiącej nazwy – została uznana za markę zagraniczną przez aż 74 proc. badanych. Jak zauważają eksperci, wpływ na to może mieć szeroki rozgłos wokół sieci
Konsument-patriota czyli kto?
W swoim raporcie agencja badawcza Open Research szczegółowo analizuje, jakie cechy sprawiają, że niektórzy kupujący są mniej lub bardziej wrażliwi na kraj pochodzenia danego produktu. Na podstawie zestawu unikalnych cech wyróżnić można kilka grup.
Wnioski z badania przeprowadzonego przez Open Research to bogate źródło wiedzy dla działów marketingu, firm produkcyjnych i handlowych, agencji reklamowych, a także dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą zrozumieć zjawisko patriotyzmu gospodarczego. Jego potencjał da się bowiem z powodzeniem wykorzystać w prowadzeniu biznesu.