Dla konsumentów ważniejszą informacją jest to, w jakim kraju został wyprodukowany dany produkt niż to, z jakiego kraju pochodzi marka.
Odsetek badanych, dla których kraj pochodzenia marki lub kraj wytwarzania produktu jest jednym z trzech najważniejszych kryteriów wyboru marek przy zakupie wybranych rodzajów produktów.
Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że polski konsument coraz częściej stawia na jakość. Świadczą o tym nie tylko bezpośrednie deklaracje, lecz również wskazywanie na kraj produkcji produktu jako ważniejszy niż pochodzenie marki. Polacy przyzwyczaili się do tego, że większość produktów obecnych w sprzedaży jest wytwarzana w krajach azjatyckich. Tym bardziej zdają się doceniać produkty wytworzone na przykład w Europie. Takie produkty uznawane są za lepsze gatunkowo. Oznaczenie „Made in China” czy ‘Made in Bangladesh”, nawet jeśli jest to produkt uznanej marki, która gwarantuje wysoką jakość, może budzić skojarzenia, że producent chciał zaoszczędzić na produkcji i być może odbije się to na jakości. Co ciekawe, wiele marek, które nie przeniosły produkcji do Azji, wykorzystuje to w swojej komunikacji marketingowej i podkreśla jako przewagę rynkową. – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Informacja o badaniu
Badanie przeprowadzono przy wykorzystaniu techniki ankietowej (ang. Web Panel Interview) w ramach panelu internetowego e-panel, należącego do agencji badawczej ARC Rynek i Opinia na próbie 1012 osób. Próba była reprezentatywna dla dorosłych internautów w Polsce. Termin przeprowadzenia badania: lipiec 2016.