Polska marka, zdaniem konsumentów, to przede wszystkim ta stworzona w Polsce. Produkty polskich marek są, zdaniem konsumentów, tańsze od zagranicznych i mają wyższą jakość. Zgodnie z deklaracjami respondentów, jakość jest najważniejszym wyznacznikiem przy wyborze takich produktów jak: obuwie, odzież oraz mleko i przetwory mleczne. Co ciekawe, istotniejszy jest dla konsumentów kraj produkcji niż samo pochodzenie marki – wynika z badania poświęconego postawom konsumentów wobec marek pochodzenia polskiego i zagranicznego, które zrealizował zespół pracowników Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przy współpracy instytutu ARC Rynek i Opinia.
Dla konsumentów polska marka to przede wszystkim tradycje narodowe, ekologiczność i praktyczność. Najmniej badanych kojarzyło marki pochodzące z Polski z prestiżem (5%) i niską jakością (7%). W porównaniu z markami zagranicznymi mocną stroną produktów polskich marek są jakość i cena, zaś słabszą: ograniczony asortyment i możliwości dystrybucji poza Polską.
Wyniki badania potwierdzają, że istnieją różnice w postawach konsumentów wobec marek pochodzenia polskiego i marek pochodzenia zagranicznego. Największe różnice odnotowane w tej części badania dotyczyły: możliwości sprzedaży na rynkach zagranicznych, poziomu cen, szerokości asortymentu, a także jakości. Produkty oznakowane marką pochodzenia polskiego były postrzegane przez badanych jako charakteryzujące się mniejszymi możliwościami sprzedaży na rynkach zagranicznych, a także węższym asortymentem niż produkty oznakowane marką pochodzenia zagranicznego. Produkty oznakowane marką pochodzenia polskiego były też postrzegane jako charakteryzujące się niższym poziomem cen i wyższą jakością niż produkty oznakowane marką pochodzenia zagranicznego.
– komentuje dr hab. prof. SGH Radosław Baran.
Konsumenci przyznają, że przy wyborze produktów z kategorii: kosmetyki, mleko i przetwory mleczne, odzież i obuwie, ważniejsze są dla nich inne czynniki niż pochodzenie danego produktu. Badani znacznie częściej wskazywali: wysoką jakość, niską cenę, zaufanie do marki niż kraj pochodzenia marki i wytwarzania produktu
Jednocześnie warto podkreślić, że wyniki różnią się w zależności od kategorii. Spośród badanych kategorii polskość marki miała największe znaczenie przy produktach mlecznych. Potwierdza to wyniki innych badań, wskazujących, że w przypadku żywności kraj pochodzenia ma dla konsumentów większe znaczenie niż w przypadku innych rodzajów produktów. Poza tym, warto zwrócić uwagę, że w przypadku odzieży i obuwia dużą rolę przy wyborze marki odgrywa wzornictwo produktu lub opakowania.