Zarówno handel internetowy, jak i tradycyjna forma sprzedaży, wymagają wsparcia dodatkowych narzędzi i odpowiedniego kontaktu z klientem. Bez względu na to, czy transakcje odbywają się realnie czy wirtualnie, przedsiębiorcy powinni stale dbać o relacje z obecnymi, a także potencjalnymi nabywcami.
Współcześnie coraz trudniej docierać z informacją o produkcie czy usłudze, zarówno z uwagi na większą konkurencję, jak i natłok podobnych komunikatów ofertowych. Licząc na sukces należy więc koniecznie zadbać o jej wyróżnienie, czytelny przekaz, szybkość dotarcia i odpowiedni dobór kanałów do kontaktu z konsumentami. Trzeba mieć również na uwadze rosnące wymagania klientów, którzy oczekują, że w parze z wysokiej jakości zakupami, mogą liczyć na taki sam poziom obsługi i komunikacji oraz indywidualne traktowanie. Jakie narzędzia warto wobec tego wykorzystywać w działalności handlowej?
Stary ale jary e-mail marketing
E-mail marketing to najstarsza, mająca około 40 lat metoda marketingu internetowego. Pomimo zapowiadanej raz po raz śmierci e-maili trzeba obiektywnie stwierdzić, iż poczta elektroniczna ma się dobrze i nadal spełnia swoją rolę, konkurując jednocześnie z bardziej nowoczesnymi formami. Według aktualnych danych GUS, aż 58% internautów sprawdzenie maila traktuje jako najważniejszy cel w korzystaniu z internetu (to najczęściej wskazywana odpowiedź). Nic więc dziwnego, że dla e-marketerów jest to wciąż jeden z istotniejszych kanałów. Według szacunków prawie połowa z nich zaplanowała na 2017 rok wzrost budżetu na e-mail marketing.
– Właściwie prowadzone kampanie e-mail mogą przynieść satysfakcjonujące rezultaty np. przy pozyskiwaniu leadów i budowaniu bazy odbiorców przyszłych komunikatów. Korzystając dodatkowo z nowoczesnych narzędzi, jak np. serwer SMTP w chmurze, możemy zapewnić dostarczalność e-maili na poziomie 99,8%, a do tego jeszcze uzyskać dostęp do zaawansowanych danych statystycznych – mówi Michał Walachowski Managing Director EmailLabs – Pamiętajmy jednak, że dobry wynik i zaangażowanie odbiorców można osiągnąć przede wszystkim poprzez wysyłkę wartościowych komunikatów, do odpowiednich osób, w odpowiednim czasie. Przed wysłaniem newslettera należy zatem zastanowić się, czy niesie on za sobą wartość dla czytelnika- dodaje Walachowski.
SMS – skuteczność w swej prostocie
SMS to prosty, szybki i tani sposób dotarcia z informacją do nieograniczonej liczby odbiorców. To obok MMS-ów i wiadomości głosowych jedno z podstawowych narzędzi marketingu mobilnego. Wg ostatniego badania „Komunikacja SMS w Polsce. Suplement dla biznesu” Ci, którzy marketing mobilny wykorzystują w swojej działalności w 93,7% potwierdzają, że SMS-y odgrywają istotną rolę w ich procesie komunikacji, 91,2% uważa, że to naprawdę skuteczne narzędzie wspierające handel, a więcej niż połowa (55,7%) ocenia ich konwersję sprzedażową na poziomie bardzo dobrym lub dobrym. Na pewno nie bez znaczenia jest też opcja brandingu SMS, możliwości otrzymywania wiadomości zwrotnych oraz wykorzystania elementów flash, vCard czy WapPush.
– Krótka wiadomość tekstowa ma istotne znaczenie dla sektora e-commerce: pomaga autoryzować transakcje, szybko i łatwo powiadamia klientów o statusie zamówienia, czy przekazuje inne informacje niezbędne do sprawnego dostarczenia przesyłki – mówi Edyta Godziek, Marketing & PR Manager w SerwerSMS.pl. – Badania pokazują, że prawie wszystkie dostarczone SMS-y są w całości czytane przez odbiorców i to przeważnie w ciągu kilku minut od ich wysłania. Dzięki temu ten krótki, ale treściwy komunikat, może stać się impulsem do zakupu – dodaje Edyta Godziek.