Kobiety zapewniają innowacyjność
Z uwagi na fakt, że firmy muszą funkcjonować w środowisku ciągłych zmian technologicznych i społecznych skutkujących transformacją wizji pracy w przyszłości, rola kierownictwa firmy będzie niezwykle ważna. W tym zakresie krytyczną rolę odegra różnorodność, zarówno w podejściu do myślenia, jak i do ludzi, a zadaniem kierownictwa firmy będzie zapewnienie świeżego spojrzenia na każde pojawiające się wyzwanie.
– Dzięki kobietom, które znalazły się w organach zarządzających spółek organizacje budują kapitał społeczny, czyli kompetencje, wiedzę i doświadczenie, co z kolei buduje innowacyjność biznesu. Kobiety w zarządach gwarantują wymierne korzyści firmom poprawiając ich konkurencyjność. Różnorodność na poziomie zarządów i rad nadzorczych wynika z racjonalności biznesowej: firmy to robią po to, aby wygrywać na rynku i motywować właściwie swoich pracowników, a nie dlatego, że tak wypada.–– mówi Iwona Georgijew, Partner w Deloitte.
Kobiety promują kobiety
Jak się okazuje firmy, w których kobiety zajmują stanowisko dyrektora generalnego mają prawie dwa razy więcej kobiet w swoim zarządzie niż firmy kierowane przez mężczyzn (odpowiednio 28,8 proc. i 14,5 proc.). Wskaźniki dla Europy wynoszą odpowiednio 33 i 24,3 proc. Prawie takie same statystyki dotyczą kobiet – prezesów firm i liczby żeńskich członków w ich zarządach w porównaniu do firm, w których stanowisko prezesa piastuje mężczyzna (odpowiednio 28,5 proc. i 15,5 proc.).
W Europie jest to odpowiednio 34,5 i 23,8 proc. – W przypadku, gdy zarząd firmy ma bardziej zróżnicowaną strukturę płciową, prawdopodobieństwo wyboru kobiety na stanowisko dyrektora generalnego lub prezesa jest znacznie wyższe. To działa we dwie strony. Im więcej kobiet zajmuje w firmie kluczowe stanowiska, tym większe będzie prawdopodobieństwo pozytywnego wpływu takiej struktury kierownictwa na różnorodność płciową w zarządzie – wyjaśnia Dan Konigsburg, Starszy Dyrektor Zarządzający Globalnego Centrum Zarządzania Korporacyjnego Deloitte. Jednak mimo tych optymistycznych statystyk należy pamiętać, że kobiety w perspektywie globalnej zajmują jedynie 4 proc. stanowisk dyrektorów generalnych i prezesów zarządu.