Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy jesteśmy bardziej skłonni do zapewniania samym sobie drobnych przyjemności – robienia tzw. „komfortowych zakupów”. Wynika to m.in. z faktu, że w okresie zimowym a szczególnie świątecznym, chętniej spędzamy czas w domu. Do chętnie kupowanych w tym czasie towarów należą aromatyczne świece, luksusowe alkohole czy delikatne produkty, np. wyroby ze szkła – wynika z ubiegłorocznego badania DS Smith – producenta zrównoważonych opakowań.
Im bardziej delikatny towar, tym większe ryzyko jego uszczerbku w trakcie dostawy. Tylko w ubiegłym roku prawie co czwarty polski kupujący otrzymał średnio pięć delikatnych przesyłek, które dotarły do niego uszkodzone. W przypadku transportu produktów szklanych, ryzyko, że zakupiony towar ulegnie uszkodzeniu w transporcie, rośnie aż o połowę w porównaniu z innymi produktami kupowanymi online.
W okresie szaleństwa wyprzedaży bardzo chętnie korzystamy z zakupów online. W tym kontekście dużym problemem jest również zjawisko tzw. air-commerce, czyli przewożenia pustej przestrzeni na skutek użycia opakowań niedopasowanych wielkością do ich zawartości. Oprócz zamówionych produktów, rokrocznie do Polaków dostarczanych jest ponad 40 mln m3 powietrza. To tak jakbyśmy płacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tys. basenów olimpijskich.
Niewłaściwie dobrane wielkości opakowań czy nieskuteczne zabezpieczenie produktów generuje ogromne straty finansowe. Szacuje się, że rocznie uszczerbkom w trakcie dostaw podlegają towary o wartości aż 558 mln zł. Otrzymanie uszkodzonego produktu powoduje irytację kupujących. 41 proc. Polaków, którzy otrzymali zniszczony, wadliwy towar deklaruje, że nie zdecydowałoby się ponownie na zakup u tego samego sprzedawcy.
– Black Friday i czas przedświąteczny to okres, gdy szczególnie chętnie robimy zakupy online i kupujemy dużo produktów delikatnych, podatnych na stłuczenie czy uszkodzenie w transporcie. W DS Smith nieustannie pracujemy nad tym, by nasze opakowania kartonowe były wytrzymałe i pozwalały dostatecznie zabezpieczać produkty. Właśnie dlatego poddajemy je różnorodnym testom – upuszczamy je, wstrząsamy nimi, zgniatamy czy uderzamy, by sprawdzić, jak sobie radzą w trudnych warunkach. Po naszych licznych badaniach okazało się, że odpowiedzią nie jest stosowanie większej ilości wypełniaczy, ale postawienie na bardziej funkcjonalne, „szyte na miarę” opakowania. Właśnie dlatego nasi projektanci nieustannie poszukują innowacji i tworzą opakowania, które pozwalają na skuteczne zabezpieczanie produktów, a jednocześnie wykonane są z materiałów pochodzących z recyklingu, nadając się do przetworzenia i ponownego użycia – mówi Renata Siudak, Członek Zarządu, DS Smith Polska.
– Nikt nie chce otrzymywać uszkodzonych towarów. Trend robienia „komfortowych zakupów” podczas Black Friday pokazuje, jak ważne jest, aby opakowanie wytrzymało wymagania nowoczesnych zakupów. Tak, aby kupujący delikatne rzeczy nie byli rozczarowani przy dostawie, a firmy nie były narażone na koszty wymiany towarów – dodaje Renata Siudak, DS Smith.
Oprócz bezpieczeństwa przesyłki, bardzo ważne są także kwestie środowiskowe i rosnące w tym zakresie oczekiwania konsumentów, którzy chcą dostawać opakowania wykonane z materiałów nadających się do recyklingu i dobrze dopasowane do ich zawartości, czyli takie, które minimalizują negatywny wpływ na naszą planetę.