Przymierzalnie w punktach odbioru – francuska nowość, która w Polsce działa od lat

2024-02-20 | 14:22

La Poste szuka sposobu na podniesienie swojej konkurencyjności na francuskim rynku i testuje nowe rozwiązanie dla klientów e-commerce’u. Jak się okazuje, nie jest to oryginalny pomysł francuskiej poczty. Z podobnego od kilku lat korzystać mogą klienci sklepów internetowych w Ukrainie i w Polsce.

La Poste, francuski państwowy operator pocztowy, testuje w kilku swoich placówka udogodnienie dla klientów sklepów internetowych, zwłaszcza z odzieżą. Zainstalowano w nich przymierzalnie, w których sprawdzić można zawartość odbieranej przesyłki i w razie potrzeby na miejscu zwrócić. Usługa jest bezpłatna, a poczta dodatkowo zajmuje się recyklingiem opakowań po obnieranych produktach.

W Ukrainie to działa

Wcześniej podobne rozwiązania wprowadziła Rozetka, lider e-commerce’u w Ukrainie. Od 2020 r. firma ta sukcesywnie buduje sieć punktów odbioru w całym kraju. Aby przyspieszyć ten proces zdecydowano się nawet na to, aby część placówek otwierali prywatni przedsiębiorcy w formie franczyzy. Pod koniec 2023 r. działało już ponad 400 takich punktów w 122 miejscowościach Ukrainy.

Wszystkie punkty odbioru Rozetki wyposażone są w przebieralnie, w których klienci przymierzyć mogą zamówioną odzież i w razie potrzeby dokonać na miejscu zwrotu. To samo zresztą można zrobić z każdym innym zamówionym do punktu towarem – sprawdzić na miejscu i zdecydować czy go zostawić, czy zwrócić.

– Istotnym elementem działania naszych punktów odbioru w Ukrainie jest to, że zamawiając do nich przesyłkę można też skorzystać z płatności przy odbiorze – zauważa Mariya Kallagova, dyrektorka marketingu w polskim oddziale Rozetki. Jest to szczególnie wygodne rozwiązanie dla kupujących odzież lub obuwie. Bez ryzyka i blokowania sobie środków mogą oni zamówić po kilka produktów, wybrać najbardziej im odpowiadające, zapłacić, a resztę bez problemu oddać na miejscu wyjaśnia Mariya Kallagova.

Obecnie do punktów odbioru Rozetki zamawiać mogą też klienci innych marketplace’ów ukraińskich – Prom.ua oraz Shafa.ua.

– Zainteresowanie naszymi punktami odbioru w Ukrainie jest bardzo duże, zarówno ze strony klientów, jak i przedsiębiorców chcących takie punkty prowadzić. Co tydzień otrzymujemy po kilkanaście aplikacji – mówi Mariya Kallagova. – Podejrzewamy, że taka usługa może spotkać się z podobnie dobrym przyjęciem nad Wisłą. I choć sklep internetowy Rozetka w Polsce działa krócej niż rok, to już rozważamy możliwości otwierania takich punktów – zdradza.

W Polsce też już są przymierzalnie

W Polsce punkty odbioru przesyłek z przymierzalniami obecne są już od 2018 r. Wprowadziło je DPD, początkowo w Warszawie, Gdańsku, Katowicach i Wrocławiu. W następnych latach w przymierzalnie wyposażano kolejne Oddziały Miejskie DPD Pickup – obecnie w 69 miejscowościach w Polsce działa 116 takich punktów DPD.

Fiasko fińskiego “brakującego ogniwa”

W 2019 r. fiński operator pocztowy Posti uruchomił w ramach testu w Helsinkach Box by Posti. Był to rozbudowany, samoobsługowy punkt z automatami paczkowymi. Korzystający z niego mieli do dyspozycji dodatkowo nie tylko przymierzalnie. Znajdowały się tam też stanowiska do pakowania i rozpakowywania przesyłek, terminale do nadawania paczek, a nawet strefa relaksu.

Pomysł spotkał się z dobrym przyjęciem, a placówkę tą określano nawet mianem “brakującego ogniwa pomiędzy e-commercem a klientami”. Wygląda jednak na to, że z perspektywy Posti nie spełnił on oczekiwań, bo kolejnych punktów nie otwarto, a ten w Helsinkach zamknięto w 2022 r.

Tagi: E-commerce / Omnichanel
Oceń artykuł:

Źródło: Mat. pras.

Przymierzalnie w punktach odbioru – francuska nowość, która w Polsce działa od lat

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.