Jak ocenia Pan polski rynek nieruchomości komercyjnych? Czy widzi Pan zapotrzebowanie na kolejne inwestycje, zwłaszcza w mniejszych miastach – do 100 tys. mieszkańców?
Prawie we wszystkich miastach Polski liczących ok. 50-100 tys. mieszkańców już funkcjonują lub są budowane nowoczesne centra handlowe. Wszelkie prognozy branżowe, jak również ilość oddanej w ubiegłym roku do użytku powierzchni handlowej wyraźnie wskazują na zbliżające się pełne nasycenie rynku. Trudno obecnie znaleźć dogodne lokalizacje do budowy nowych obiektów, dlatego prawdziwe wyzwanie tkwi przede wszystkim w dobrym utrzymaniu i prowadzeniu już istniejących centrów.
Inwestują Państwo nie tylko w nowe obiekty, ale także w te już istniejące. W planach jest m.in. rozbudowa Dekady Skierniewice. Czym podyktowana jest ta decyzja?
Z przeprowadzonych badań i sugestii mieszkańców wynika, że potrzebna jest dodatkowa, poszerzona oferta handlowa. Aktualnie pozwala ona na zrobienie najpotrzebniejszych, szybkich i wygodnych zakupów w jednym miejscu. Brakuje jednak miejsca na szerszą ofertę modową, strefę food court czy poszerzony sektor usług. W trakcie rozbudowy Dekada Skierniewice zostanie powiększona ponad dwukrotnie. Obecnie jesteśmy na etapie uzgadniania Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego i opracowywania szczegółowej koncepcji obiektu. W przyszłym roku powinny ruszyć prace budowlane. W planach jest także powiększenie naszych obiektów handlowych w Sieradzu i Grójcu.
Głównymi najemcami centrów i galerii Dekada są największe sieci sklepów z różnych branż. W jaki sposób budują Państwo tenant-mix swoich projektów?
Chcemy zawsze stworzyć miejsce do dokonywania wygodnych zakupów w podstawowym zakresie. W każdym z naszych obiektów swój sklep otwiera jeden z dużych operatorów spożywczych, znana sieć drogeryjna, apteczna, operator RTV AGD. Pojawiają się też najpopularniejsze sklepy obuwnicze, odzieżowe i sportowe. Często występuje salon z multimediami oraz popularna gastronomia. W zależności od realnego zapotrzebowania zwiększa się w naszym tenant-mix udział segmentu fashion.
W dobie rosnącej podaży powierzchni handlowych, rywalizacja o najemców staje się coraz bardziej zacięta. Czym centra handlowe Dekada przyciągają uwagę sieci handlowych?
Dekada SA nie tylko buduje centra handlowe, ale także samodzielnie nimi zarządza. Pozwala to na przenoszenie doświadczeń z eksploatacji obiektów na nowe projekty, aby kolejne inwestycje były lepsze zarówno dla klientów, jak i najemców. Zarządzając centrami handlowymi optymalizujemy tenant-mix i koszty eksploatacji, wprowadzamy zmiany w funkcjonalności obiektów, dopasowując je coraz bardziej do wymogów otoczenia biznesowego. Widzimy jak systematycznie rosną obroty naszych najemców oraz odwiedzalność poszczególnych centrów. W ten sposób budujemy większą wartość naszych inwestycji oraz uczymy się minimalizować błędy w następnych projektach.
Jakie cele stawiają sobie Państwo na kolejne lata działalności?
W najbliższych latach planujemy budowę kolejnych Dekad, w tym połączonych z dworcami autobusowymi oraz kolejowymi. Jeden z takich obiektów powstanie w Ciechanowie jeszcze w tym roku. Ponadto w Koninie oraz Mińsku Mazowieckim zostaną wybudowane, we współpracy z PKP, obiekty handlowe połączone z dworcami kolejowymi. Ich otwarcia planowane są na 2017 rok. Również pod koniec 2017 roku powinniśmy oddać do użytku galerię handlową w Nysie. Przygotowujemy projekt w Łowiczu oraz pracujemy nad pozyskaniem kilku nowych lokalizacji. Chcielibyśmy w najbliższych latach oddać do użytku kolejne 10 Dekad.