WISAG pochodzi z Niemiec i w swojej działalności hołduje przekonaniom o niemieckich markach: jest niezawodny, oferuje najwyższą jakość usług i posiada ugruntowaną pozycję. Każdą ofertę przygotowuje i realizuje w myśl zasady garnituru skrojonego na miarę. W swojej codziennej pracy opiera się na trzech głównych wartościach: szacunku, zaangażowaniu i różnorodności. O planach rozwoju i wpływie wprowadzonego zakazu handlu w niedzielę na rynek zintegrowanych usług dedykowanych branży retail rozmawiamy z Tomaszem Raczyńskim, CEO WISAG Polska Sp. z.o.o.
Zasada współpracy i model jakiemu hołduje WISAG Polska to pełna integracja usług związanych z obsługą nieruchomości. Co dokładnie wchodzi w zakres Państwa oferty?
W Polsce skupiamy się na serwisach związanych z utrzymaniem technicznym budynków, zarządzaniem biurem i jego infrastrukturą, sprzątaniem obiektów (tym niespecjalistycznym i specjalistycznym), usługami recepcyjnymi i Concierge, a także utrzymaniem terenów zielonych oraz architekturą krajobrazu. Ponadto oferujemy certyfikację nieruchomości w zakresie BREEM lub LEED, a nasz dział Project Management specjalizuje się w modernizacjach i przebudowach nieruchomości oraz w realizacjach Fit-Out. Świadczymy również usługę Inwestora Zastępczego. Wszystkie te serwisy wykonuje nasz własny personel zatrudniony w firmie WISAG Polska. Z kolei usługi ochrony oferujemy przy współpracy z naszym wieloletnim partnerem biznesowym (jedna z pierwszej piątki największa firma branży ochrony w Polsce) i jest to w jeden z dwóch serwisów z cateringiem jaki zlecamy firmie zewnętrznej.
WISAG to firma mająca swoje korzenie w Niemczech, a niemieckie marki kojarzą się z niezawodnością, dobrą jakością i ugruntowaną pozycją. Czy WISAG również hołduje tym przekonaniom?
Oczywiście, że tak. Implementowaliśmy z WISAG’a w Niemczech nowoczesny system szkolenia naszych pracowników. Podkreślam to o tyle, że cała siła naszej marki w Polsce jest oparta na jej silnych, bardzo doświadczonych, świetnie zorganizowanych strukturach i procedurach w Niemczech.
Staracie się być Państwo zawsze blisko Klienta i być wobec niego bardzo transparentni. Czy może Pan przybliżyć szczegóły obranej strategii działań w tym zakresie?
W bardzo krótkich słowach opiszę to tak: Klient wie za co płaci, a my rozliczamy się z nim w sposób całkowicie jasny i czytelny. Po szczegóły jednak zapraszam do kontaktu indywidualnego. Każdą ofertę przygotowujemy i realizujemy w myśl zasady garnituru skrojonego na miarę.
Wasza działalność opiera się na trzech głównych wartościach: szacunku, zaangażowaniu i różnorodności. Dlaczego akurat te trzy aspekty identyfikują Państwa najtrafniej?
To są bardzo szerokie pojęcia. Szacunek – do Klienta, do pracownika, do firmy, do prawa, do kolegów z pracy, do powierzonego mienia, do zaufania jakim nas obdarzono. Zaangażowanie – w pracę, w szacunek do innych, w reprezentowanie godne siebie i firmy. Różnorodność – ta cecha wiąże się z szacunkiem do tego, że rozumiemy, że każdy jest inny. Każdy ma inne potrzeby, inaczej je komunikuje. Każdy inaczej rozumie otaczający go świat. Wokół nas są ekstrawertycy i introwertycy. W WISAG’u rozumiemy to, że tak właśnie jest. Nie tylko patrząc z perspektywy naszej organizacji. Również patrząc na naszych Klientów. Na ich reprezentantów. Do każdego podchodzimy tak, aby szanować tą właśnie indywidualną różnorodność. Z pełnym szacunkiem i zaangażowaniem.
WISAG działa nie tylko w Niemczech i Polsce.
To prawda. Jesteśmy obecni w całej Europie i poza nią. Rozróżnienie polega na tym, że rzeczywiście nie we wszystkich krajach jesteśmy pod nazwą WISAG. Ma to swoje podłoże w wielu aspektach. Czasem regionalnych, czasami innych. Jako WISAG prowadzimy działalność w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Polsce, Luksemburgu, Hiszpanii i całej Skandynawii. W pozostałych krajach jesteśmy obecni pod szyldem European Customer Synergy (ECS).
Jak Państwa doświadczenie zdobyte na tak wielu rynkach Europy wpływa na działalność w Polsce?
Praca na tylu rynkach pomaga nam tworzyć wspólnie benchmarking. Raz na kwartał organizujemy spotkania zespołów menadżerskich z każdego kraju po to, by właśnie dzielić się swoimi doświadczeniami, pomysłami i szukać rozwiązań w sytuacjach trudnych. Z Polski ostatnio wspieraliśmy braki kadrowe naszej firmy w Niemczech przy obsłudze bardzo dużego Klienta. Z drugiej strony nasz zespół kolegów z niemieckiej dywizji, zajmującej się obsługą przemysłu, podpowiedział nam rozwiązania dotyczące obsługi bardzo specyficznego Klienta w Polsce. I taka właśnie wymiana doświadczeń jest wielką siłą. To buduje tożsamość marki nie tylko w skali kraju, ale daje nam również poczucie przynależności do wielonarodowej i wielokulturowej stabilnej struktury, całkowicie pozbawionej bariery, jaką są granice państw. To również buduje koloryt pracy, to właśnie poczucie szacunku do różnorodności. Dzięki temu nasza percepcja postrzegania świata i pracy jest znacznie szersza! Sprzyja to kreatywności i buduje coraz większą świadomość i pewność siebie oraz daje bardzo ważne dla każdego człowieka poczucie stabilności. Całość przekłada się na zadowolenie z pracy i zaangażowanie.
WISAG oferuje pakiety usług dla różnych sektorów rynku. Jakie korzyści płyną ze współpracy z firmą, która łączy wiele usług w jednym obszarze, np. dedykowanych obiektom handlowym?
Przede wszystkim do obsługi każdego kontraktu jasno wyznaczamy jedną osobę. Bez rozmywania odpowiedzialności. To jest model wymyślony przez Klausa Wisser’a, twórcę WISAG, z początkiem lat 70. minionego stulecia. Taka osoba koordynuje pracę zespołów tak, aby się wspomagały. Może wydawać się, że niewiele jest zależności między pracą agentów ochrony, serwisu technicznego, a zespołu sprzątania. Jest ich jednak mnóstwo. Prawidłowa koordynacja (nasze słodkie know how) tych serwisów może przyspieszyć pracę, poprawić jej jakość i zmniejszyć koszty obsługi. Oczywiście, nie następuje to po drugim dniu naszej pracy. Jednak zawsze, w każdej sytuacji, jesteśmy transparentni w realizacji powierzonych nam prac i założeń wobec naszego Klienta.
Czym Państwa oferta wyróżnia się na tle firm konkurencyjnych?
Powiem z mojej perspektywy, i nie chcę zabrzmieć patetycznie czy banalnie. Jednak to, że jesteśmy nadal firmą rodzinną to wielką siłą. Nie mamy przerośniętych struktur. Traktujemy naszą organizację, jak by to była nasza firma rodzinna. W związku z tym, mamy naprawdę inny poziom indywidualnego podejścia do naszych Klientów. Zawsze staramy się wyjść z innowacjami w stronę naszych Klientów. I zdaję sobie sprawę, że czasami koła na nowo nie wymyślimy. Konkurencja nie śpi i też się uczy pewnych mechanizmów. Jednak jestem dumny, że w tworzeniu wielu z nich jesteśmy często liderami i pomysłodawcami. Naprawdę cieszy mnie, że inni nas próbują naśladować. Nie ma większego komplementu w naszym biznesie. Uwagę naszych potencjalnych Klientów zwróciłbym na to, że mają szansę pracować z firmą wyróżniającą się zaangażowaniem, z liderem na rynku innowacyjności, w branży zintegrowanych usług dla nieruchomości.
Nowoczesne technologie coraz dynamicznie wchodzą w każdą branżę. Są również stosowane w ochronie, sprzątaniu czy technicznej obsłudze budynków. W jaki sposób WISAG wykorzystuje ten trend?
WISAG jest dużą firmą, o międzynarodowym zasięgu działania. Nowe technologie wywierają znaczny wpływ na każdy z obszarów naszych specjalizacji. Poza tym, że WISAG już w 2000 roku opracował system integrujący oferowane dla nieruchomości serwisy o nazwie REMUS 2000, dodatkowo sam współuczestniczy we wprowadzaniu innowacji na rynek. Często polega to na tym, że przy współpracy z naszymi dostawcami testujemy urządzenia przyszłości, zanim jeszcze znajdą się na rynku. Np. tak jest z autonomicznymi robotami sprzątającymi.