Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych podsumowała rok 2010. Sieci franczyzowe będą odgrywać coraz większą rolę na polskim rynku gastronomicznym, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych czy krajach Europy Zachodniej. Zauważyć można, że coraz więcej osób zainteresowanych działalnością w gastronomii poszukuje możliwości działania pod znaną marką i skorzystania z cudzego sprawdzonego sposobu na biznes. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje niewiele sieci, które mogą pochwalić się liczbą lokali rzędu 100 czy 200, a tym samym ogólnopolską skalą działania. Więcej informacji udzieliła Joanna Cabaj–Bonicka z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.
Na polskim rynku obecnych jest już ok. 130 marek gastronomicznych, których właściciele deklarują chęć rozwoju ich w ramach sieci franczyzowych. Przynajmniej jeden lokal na licencji posiada na razie ok. 80 z nich. W ramach tych sieci, które rozpoczęły już faktyczny rozwój poprzez franczyzę, działa 1950 barów i restauracji. Większość z nich należy do franczyzobiorców.
Tylko w ubiegłym roku sieci te powiększyły się o ok. 300 jednostek, w tym ok. 260 franczyzowych. To podobny wynik do tego osiągniętego w roku 2009. Największą popularnością cieszą się licencje na prowadzenie lokalu w segmencie kawiarni i cukierni. Jest to jednak przede wszystkim zasługa Fornetti, największej franczyzowej sieci gastronomicznej. O równie dużym zainteresowaniu, a do tego bardziej równomiernie podzielonym na wszystkich graczy, możemy mówić w segmencie fast food i pizzerii. Sieci, które dzięki franczyzie, osiągnęły do tej pory największą skalę działania, to Fornetti, McDonald′s, Da Grasso i Telepizza. Są to jednocześnie jedyne sieci franczyzowe, które mają już ponad 100 lokali w całym kraju.
Jest to również bezpośrednio związane z długą obecnością tych sieci na polskim rynku, wszystkie rozpoczęły rozwój w latach 90. minionego wieku. Długa obecność na rynku poparta licznymi sukcesami niewątpliwie budzi większe zaufanie wśród potencjalnych franczyzobiorców, co przekłada się na kolejne inwestycje w ramach tych sieci. Możliwości nawiązania współpracy cały czas są duże, gdyż każda z nich planuje dynamiczny rozwój. Fornetii zamierza w tym roku uruchomić kilkadziesiąt nowych punktów, pod szyldem McDonald′s może powstać ponad 20 nowych restauracji. Da Grasso i Telepizza zaplanowały na ten rok po ok. 30 otwarć. W przypadku Da Grasso będą one realizowane w ramach trzech konceptów: Da Grasso Sieć Pizzerii, Da Grasso Sieć Restauracji oraz Da Grasso Express.
Ambitne plany rozwoju ma także sieć z miejsca piątego – Sphinx – który ubiegły roku zakończył z liczbą ponad 90 lokali. Na ten rok właściciel sieci, spółka Sfinks Polska zapowiedziała ok. 40 otwarć w ramach dwóch marek: Sphinx i Wook. Czołówka największych sieci gastronomicznych rozwijających się poprzez franczyzę od lat pozostaje niezmienna. Na uwagę zasługuje fakt, że nadal nie ma wśród nich sieci SUBWAY, która w ubiegłym roku wyprzedziła McDonald’s, i obecnie jest największą siecią restauracji na świecie – komentuje Andrzej Krawczyk, Partner Zarządzający Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych. Szybką ekspansję zapowiadają także sieci spoza pierwszej piątki. Piwiarnie Warki chcą w ciągu 2 lat otworzyć ok. 60 lokali.
Sieć pizzerii Biesiadowo zaplanowała na ten rok ok. 20 otwarć. Ponad 20 nowych lokali może powstać w ramach nowej na rynku sieci Noodle w Pudle (obecnie 5 lokali) serwującej dania z woka na bazie makaronów. Po ok. 15 punktów może przybyć w takich sieciach jak: New York Hot Dog (ponad 40 punktów) oraz Subway (37 barów kanapkowych). Po ok. 10 lokali chcą uruchomić m.in. Multifood STP (obecnie 6 restauracji samoobsługowych z jedzeniem na wagę) oraz sieć kawiarni Cafe Club.
Dynamiczny rozwój zapowiada także międzynarodowa marka Carte d′OrCafe. Działa pod nią już 15 lokali powstałych w wyniku rebrandingu lodziarnio-kawiarni IceCafe. W ciągu 5 lat ma powstać ok. 80 takich lokali w następstwie nowych otwarć oraz nawiązywania współpracy z partnerami, którzy już teraz prowadzą niezależne punkty w tym segmencie rynku. Ekspansję w naszym kraju zapowiadają m.in. szwedzki Max Hamburger, brytyjski Southern FriedChicken, amerykańska Domino′s Pizza, belgijski Belfrit, włoskie Lamborghini Caffe czy Segafredo Zanetti Espresso, polskie sieci: Pizza Dominium, Hana Sushi, Olimp, Express Marché, Carpe Diem.
Tagi: