Czy to jest właśnie misja VIVE Profit?
Tak, naszą misją jest uświadomienie Polakom, że wszystko, czego używamy w życiu codziennym, może znaleźć drugie zastosowanie. Służy temu portal konsumencki Szafa VIVE, dzięki któremu użytkownicy mogą inspirować się proponowanymi stylizacjami z ubrań oferowanych przez naszą sieć. Jesteśmy obecni na portalach społecznościowych, na których zachęcamy do bycia eko i pokazujemy jak zaadoptować nieprzydatne przedmioty, by spełniały zaskakujące funkcje zanim trafią na wysypisko. Wpisujemy się tym samym w nurt upcyklingu, czyli ponownego wykorzystania surowca, w rezultacie którego powstają przedmioty o wyższej wartości użytkowej.
Jakie inne działania podejmujecie, aby aktywnie promować postawy prospołeczne?
Grupa VIVE jest jednocześnie inicjatorem nurtu Textile Upcycling, w ramach którego realizuje ciekawe projekty. Już w 2015 roku, we współpracy z projektantem mody Mariuszem Przybylskim, VIVE Textile Recycling pokazała kolekcję „Transplantacja”, składającą się z eleganckich kreacji uszytych z materiałów pochodzących z recyklingu. Projekt był przedsięwzięciem, na które nie odważyła się dotychczas żadna marka modowa w Polsce, nie mówiąc o firmach z segmentu recyklingu odzieży używanej. Kolejny projekt w ramach nurtu miał premierę w 2016 roku. Tym razem z dodatkowym partnerem – WWF Polska, częścią międzynarodowej organizacji ekologicznej, która od 50 lat chroni przyrodę na całym świecie. W rezultacie powstała kolekcja „Adaptacja”, na którą składała się seria limitowanych toreb casualowych. Materiał na torby, dokładniej melanżowy filc, powstał z tekstyliów wyselekcjonowanych w VIVE Textile Recycling.
Zapraszają więc Państwo do współpracy nie tylko znanych projektantów i organizacje ekologiczne, ale również sportowców.
Zgadza się. Do szerzenia idei Textile Upcyklingu włączeni zostali również zawodnicy drużyny VIVE Kielce, Mistrzowie EHF Champions League w sezonie 2015/2016, którzy w 2017 roku pokazali się w specjalnie dla nich uszytych stylizacjach projektu Mariusza Przybylskiego w projekcie „Re:Aktywacja”. Ważnym elementem stroju była czerwona poszetka zdobiąca szafirową marynarkę. Jedwab z domieszką satyny został skrupulatnie wyselekcjonowany w dziale produkcji VIVE Textile Recycling. Ostatnia nasza realizacja to unikatowa kolekcja ekskluzywnych much stworzona w projekcie „Bow Re:Tied” z materiałów pochodzących z recyklingu tekstyliów, które trafią do ambasadorów na całym świecie, partnerów biznesowych Grupy VIVE i dziennikarzy.
Liczne przedsięwzięcia VIVE Profit są często nagradzane w wielu konkursach. Które najważniejsze projekty zostały docenione?
Grupa VIVE jest faktycznie często nagradzana za swoje zaangażowanie społeczne. Ostatnie nagrody to Lider Ekonomii Społecznej, przyznana przez Marszałka Województwa Świętokrzyskiego, czy Firma Dobrze Widziana Business Centre Club. Bertus Servaas, prezes VIVE Textile Recycling, za działalność charytatywną został w 2011 roku odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Firma VIVE Profit Center rozpoczęła współpracę przy produkcji programu telewizji Polsat „Supermodelka Plus Size”. Uczestniczki biorące udział w projekcie stworzyły modowe stylizacje w jednym ze sklepów VIVE Profit. Skąd pomysł na udział w tej telewizyjnej produkcji?
Program „Supermodelka Plus Size” miał na celu podkreślenie, że urodę i kobiecy czar reprezentują nie tylko szczupłe panie, dominujące na modowych pokazach i wybiegach. Duże też może być i jest piękne. Wspierając realizację jednego z odcinków programu, zaakcentowaliśmy, że piękno nie zależy od rozmiaru. Swoim działaniem obalaliśmy jednocześnie mit, że aby ubrać się modnie, trzeba dużo wydać. Wspólnie z uczestniczkami projektu udowadniamy, że w second handach można znaleźć stylowe, niepowtarzalne ubrania za niewielkie pieniądze.
„Supermodelka Plus Size” to jednak nie debiut VIVE Profit w programie telewizyjnym.
To prawda, projekt „Supermodelka Plus Size” to kolejna współpraca naszej marki przy realizacji programu modowego. Wcześniej, w programie ,,Jacyków w Twojej szafie”, znany stylista Tomasz Jacyków pomagał Polkom w odnalezieniu własnego stylu. Prowadzący zabierał uczestniczki do sklepów sieci VIVE Profit i pokazywał jak można dobierać garderobę, a przy pomocy drobnych poprawek krawieckich nadawać ubraniom nowy charakter. Efektem była całkowita metamorfoza uczestniczek programu.
Rok 2018 był trudny dla branży. Wprowadzenie podatku od nieruchomości, nowa ustawa RODO, ale przede wszystkim zakaz handlu w niedzielę spowodowały, że wiele firm musiało poważnie zrewidować swoje założenia. W jaki sposób w/w wydarzenia wpłynęły na działalność Państwa firmy?
Nie ukrywamy, że zakaz handlu w niedziele zmienił rzeczywistość. Dokonaliśmy zmiany modelu biznesowego naszej działalności i dostosowaliśmy go do zmian w dniach handlowych, wydłużając godziny pracy w dni powszednie. Wdrożyliśmy również działania marketingowe, stymulujące wzrost sprzedaży w tygodniu. Dzięki temu nasze obroty znacząco się nie zmieniły.
Na jakich działaniach chcą się Państwo skupić w nowym roku? Jakie są Państwa cele rozwojowe?
Przede wszystkim skupimy się na usystematyzowaniu standardów obowiązujących w naszych sklepach. Jedną z pierwszych zmian będzie ujednolicenie cykli dostaw w całej sieci na 1-tygodniowe. Jednocześnie będziemy pracować nad ciągłym doskonaleniem obsługi klienta. Chcemy, by czuli się oni u nas dobrze i z przyjemnością wracali na kolejne zakupy.
Według raportu ThredUP rynek mody używanej do 2022 roku ma być wart 41 mld dolarów. Czy rzeczywiście przyszłość wygląda tak optymistycznie?
Cytowany przez magazyn The Atlantic Mattias Wallander, szef firmy recyclingu tekstylnego USAgain, twierdzi, że Amerykanie kupują obecnie pięć (!) razy więcej odzieży niż w latach 80. ubiegłego stulecia. Ubrania zużywają się coraz szybciej. Fast fashion sprawia, że ubrania szyte są szybko i tanio, i równie szybko lądują w koszu na śmieci. W konsekwencji trafiają do takich firm jak VIVE Textile Recycling. Potencjał recyklingu tekstyliów, przy wciąż rosnącym poziomie konsumpcjonizmu, jest więc ogromny.