Starcom: W pierwszym półroczu 2019 r. wydatki reklamowe wzrosły o 1,2 proc. Na plus jedynie internet i kino

2019-09-09 | 12:00

Po sześciu miesiącach 2019 r. polski rynek reklamy był wart 4,7 mld zł. Dynamika wyniosła 1,2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost przyspieszył z 0,1 proc. w pierwszym kwartale do 2,2 proc. w drugim.

W pierwszym półroczu 2019 r. dziesięć sektorów zintensyfikowało swoje inwestycje reklamowe, a sześć zredukowało. Najwyższe wolumenowe wzrosty wygenerowały sektory żywność oraz „pozostałe”. W pierwszym przypadku za wzrost odpowiedzialne były silne kampanie czekolady Wedel, marki Kinder Maxi od Ferrero, a także batonów Snickers i Twix należących do koncernu Mars. Wydatki reklamowe w sektorze pozostałe wzrosły głównie za sprawą kampanii społecznych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwa Sprawiedliwości oraz kampanii związanych z wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Oprócz wydatków branży spożywczej oraz kampanii społecznych i informacyjnych,  wyróżniły się jeszcze trzy inne sektory – czas wolny (+19,9 mln zł, dynamika +12,1%), podróże i turystyka (+13,4 mln zł, dynamika +11,2%) oraz media (+17,4 mln zł, dynamika +7,7%). W pierwszym przypadku za wzrost odpowiedzialne był wydatki Totalizatora Sportowego. W branży podróże i turystyka, hotele i restauracje swoje działania marketingowe mocno zintensyfikowały sieci restauracji McDonald’s, Da Grasso, a także biura podróży Itaka czy Albatros Travel. W sektorze media istotnie więcej niż w poprzednim roku wydały między innymi telewizja TVN, Eleven Sports, a także Ministerstwo Finansów, które promowało portal podatkowy.

Kanały komunikacji
W pierwszym półroczu 2019 r. spadki zanotowały wszystkie klasy mediów z wyjątkiem internetu i kina. Reklama online wygenerowała budżety większe o 7,8%, zaś reklama kinowa o 6,4%. W pozostałych mediach odnotowaliśmy spadki. Radio i telewizja spadły odpowiednio o 1,3% oraz o 1,8%. Wydatki na reklamę zewnętrzną spadły o 0,5%, zaś na dzienniki i magazyny odpowiednio o 9,4% i 9,0%.  Analizując wolumen, budżety internetowe wzrosły o 121,9 mln zł, zaś kinowe o 3,9 mln zł. Redukcja wydatków w pozostałych mediach wyniosła 67,5 mln zł. Najwięcej straciły: telewizja (-39,2 mln zł), magazyny (-14,1 mln zł) oraz dzienniki (-8,6 mln zł).  

Wartość wydatków na reklamę internetową wzrosła w okresie od stycznia do czerwca br. o 7,8%. Łącznie reklamodawcy wydali o 121,9 mln zł więcej niż przed rokiem. Najsłabszym miesiącem był czerwiec – budżety wzrosły jedynie o 4,0% ze względu na fakt, iż w poprzednim roku w czerwcu wydatki napędzały Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Liderem pod względem wolumenu wzrostu był sektor handlowy, który zwiększył swoje inwestycje o 24,3 mln zł (+8,9%). Reklamodawcy z tej branży kładą coraz większy nacisk na sprzedaż online oraz na reklamę w internecie. W pierwszym półroczu część budżetów telewizyjnych i outdoorowych została przeniesiona do internetu. Jeśli chodzi o wydawców liderem wzrostów wciąż pozostaje Facebook, jednak porównując do poprzednich kwartałów, dynamika istotnie wyhamowała. Warto także zauważyć, że zarówno liczba użytkowników serwisu, jak i czas korzystania już nie rosną. Wzrost przychodów jest generowany przez większe wypełnienie odsłon reklamami oraz reklamy w aplikacji Messenger.

Drugi kwartał 2019 był kolejnym okresem spadku budżetów alokowanych w radiu, choć dynamika tego spadku była nieco niższa niż w pierwszych trzech miesiącach roku (-1,0% vs. -1,6%). Ostatecznie przychody reklamowe nadawców w pierwszym półroczu 2019 r. zamknęły się w kwocie o 4,4 mln zł niższej niż w 2018 r. (dynamika -1,3%). Jest to przede wszystkim konsekwencja niższych wydatków reklamodawców z dwóch najważniejszych dla tego medium sektorów: handlu detalicznego (spadek o 7,9 mln zł; dynamika -6,2%) oraz farmaceutyków (6,1 mln mniej; -11,4%). Spadki detalistów w równym stopniu dotyczą elektromarketów (Media Expert, Euro RTV AGD, Media Markt), jak i branży spożywczej (Lidl, Biedronka, Kaufland).

Po pierwszym półroczu wpływy reklamowe operatorów reklamy zewnętrznej spadły o 0,5%, czyli o 1,2 mln zł. Najgłębszy spadek, bo aż -5,9% odnotował segment reklamy tranzytowej. Wpływy segmentu tradycyjnych nośników były niższe o 1,5% (wolumenowo 3,2 mln złotych), co zostało niemal w całości skompensowane wyższymi przychodami z segmentu DOOH. Spośród tradycyjnych nośników rosnącym zainteresowaniem cieszą się natomiast citylighty (wpływy o 5,9 mln wyższe niż przed rokiem) – głównie za sprawą systematycznego poszerzania oferty premium. Ten typ nośnika szczególnie cenią sobie przedstawiciele sektorów media oraz żywność, między innymi: Netflix, Maspex Wadowice czy Colian.

Wydatki w magazynach były w pierwszym półroczu 2019 r. o 14,1 mln zł niższe niż rok wcześniej (dynamika -9,0%). Sektorem, który zredukował wydatki najbardziej, okazały się produkty farmaceutyczne i leki. Branża wydała w magazynach aż 9,9 mln zł mniej niż w 2018 r. (dynamika -31,2%). Jednym z głównych „winowajców” spadków jest Aflofarm, który po sporym wzroście nakładów na magazyny w 2018 r., w kolejnym roku znacznie ograniczył wsparcie. Sporo, bo odpowiednio 3,4 mln zł (dynamika -16,0%) i 3,2 mln zł (dynamika -11,4%), straciły też arcyważne dla magazynów sektory odzież i obuwie oraz higiena i pielęgnacja.

Wydatki w dziennikach spadły ogółem o 8,6 mln zł. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim kwartale dynamika wyniosła -9,4%. Największy udział w spadku medium miał sektor produkty farmaceutyczne i leki. Jego inwestycje w prasie codziennej skurczyły się w pierwszym półroczu o 4,9 mln złotych (dynamika -36,5%). Słabo wypadł także sektor czas wolny - 1,6 mln złotych mniej (dynamika -15,5%). Wzrosty budżetów reklamowych odnotowaliśmy jedynie w trzech sektorach. Więcej o 1,4 mln (dynamika +5,7%) wydał sektor pozostałe. Branża turystyczna zainwestowała w reklamę 0,8 mln zł więcej (+25,4%), zaś motoryzacja o 0,1 mln zł (+2,4%).

Branża kinowa ma za sobą kolejny dobry kwartał zarówno pod względem frekwencji, jak i przychodów reklamowych. Po sześciu miesiącach liczba sprzedanych biletów wzrosła o 6,2% do 28,5 mln, co pozwoliło sieciom kinowym zarobić na sprzedaży reklam o 6,4% więcej niż przed rokiem. Najbardziej wzrosły wydatki sektora finanse – o 4,3 mln zł (dynamika +113,8%) – za sprawą kampanii Cinkciarz.pl, Pekao S.A., BNP Paribas czy Link 4. Istotnie więcej niż w 2018 r. wydali także reklamodawcy z sektorów: handel (+2,5 mln zł, dynamika +112,5%), napoje i alkohole (+1,6 mln zł, dynamika +32,6%) oraz odzież i dodatki (+1,3  mln zł, dynamika +179,8%).

 

Tagi: Starcom
Oceń artykuł:

Źródło: Starcom

Starcom: W pierwszym półroczu 2019 r. wydatki reklamowe wzrosły o 1,2 proc. Na plus jedynie internet i kino

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.