Lider rynku, firma CCC, zamknęła pierwszy kwartał z 4% spadkiem przychodów. O 52% wzrosły jednak przychody online, a powierzchnia sklepowa powiększyła się o 16 tys. m2 i wynosi łącznie już 552 tys. m2 przy 934 sklepach. Spółka wprowadziła również nowy standard raportowania MSSF 16.
Grupa CCC, jedna z największych detalicznych spółek obuwniczych w Europie i jeden z największych producentów obuwia w Europie, w I kwartale 2018 roku odnotowała sprzedaż w wysokości 694 mln PLN zł, w tym 526 mln PLN z kanału offline i 168 mln PLN zł w kanale online.
- Pierwszy kwartał pokazał nam jak wrażliwy na pogodę jest biznes, który prowadzimy. Po zadowalającym początku roku nawrót ostrej zimy w regionie opóźnił start sprzedaży kolekcji wiosennej, wprowadzonej do sklepów w drugiej dekadzie lutego. Odbiło się to na sprzedaży w sklepach porównywalnych, która była niższa o ponad 20% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego
- mówi Marcin Czyczerski, Wiceprezes Zarządu CCC.
Spadek sprzedaży widoczny był we wszystkich regionach oprócz Rosji, która miała również swój znaczny udział we wzroście powierzchni sprzedaży. Z drugiej strony CCC odnotowało znaczny wzrost udziału e-commerce w sprzedaży skonsolidowanej, co pokazuje, że jest to segment dużo bardziej odporny na warunki pogodowe. Sprzedaż internetowa charakteryzuje się mniejszą sezonowością. Grupa docelowa jest dużo bardziej zorientowana na modę, a mniej zwraca uwagę na pogodę.
- Minione 3 miesiące utwierdziły nas w przekonaniu, że praca nad optymalizacją kosztów ma kluczowe znaczenie dla ugruntowania stabilnego poziomu rentowności i uniezależnienia jej choć w części od pogody. Intensywnie pracujemy nad każdym rodzajem kosztów. Pierwsze efekty zaczynają być widoczne już dziś, ale to dopiero początek pracy. Pełen jej wpływ na wynik finansowy będzie można ocenić z perspektywy całego roku. W pierwszym kwartale 2018 roku wprowadziliśmy nowy standard raportowania finansowego zgodnie z MSSF16. Spowodował on duże zmiany w każdym elemencie sprawozdania finansowego w związku z innym ujęciem umów najmu. CCC jest jedną z pierwszych spółek, które wdrożyły ten standard, przypomnę obowiązkowy od 01.01.2019. Cieszymy się z tego, ponieważ zmiany związane były z bardzo dużym nakładem pracy, a przed nami finalizacja wielu projektów strategicznych, które wchodzą w kulminacyjną fazę. Najbliższa przyszłość będzie również upływać pod hasłem porządkowania i rozwoju sieci sprzedaży, co zapowiadaliśmy już na początku roku. Te dwa kierunki pozytywnie wpłyną na wielkość i wyniki Grupy CCC - dodaje Marcin Czyczerski.
CCC szykuje się do przejęcia ponad 40 sklepów agencyjnych w południowo-wschodniej Polsce oraz ponad 50 sklepów franczyzowych w Rumunii. W trakcie przygotowania są również umowy na sieć sklepów franczyzowych w Gruzji i Kazachstanie, a w 2019 roku CCC otworzy pierwsze sklepy na Bliskim Wschodzie. Z kolei eobuwie.pl stawia pierwsze kroki na rynku włoskim i hiszpańskim, a do końca 2018 roku ma wejść jeszcze na rynek francuski.
W sezonie wiosennym CCC rozszerzyło także grono konsumentów i skierowało swój przekaz do młodej grupy docelowej w wieku 18-24 lat. Obecnie realizowana jest kampania Youngsters, a sama oferta CCC została poszerzona o marki takie jak: New Balance, Skechers czy Puma.
Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC w kraju i za granicą po I kwartale 2018 roku wyniosła 552 tys. m2. Najbardziej dynamiczną ekspansję Spółka prowadziła w Rosji, gdzie powierzchnia handlowa wzrosła o 120% rdr. Na dzień 31 marca 2018 roku sieć sprzedaży to 934 salony, w tym 484 za granicą. Grupa CCC obecna jest łącznie w 20 krajach (17 offline i 12 online). Na dzień 31 marca 2018 roku zatrudniała ponad 13 000 pracowników.