Reklama brytyjskiej sieci marketów Iceland „Rang-tan”, przedstawiająca skutki wycinania lasów palmowych, została zakazana przez Clearcastw telewizji. Marka więc postanowiła zamieścić spot na YouTubie. Teraz ma on ponad 5 mln wyświetleń.
Brytyjska sieć marketów Iceland Foods w świątecznej kampanii wykorzystała spot stworzony przez Greenpeace w sierpniu 2018 r. Chciała w ten sposób poinformować o wycofaniu oleju palmowego ze swoich produktów.
90-sekundowy animowany spot „Rang-tan” opowiada wzruszającą historię małego orangutana, który przypadkiem trafia do sypialni małej dziewczynki. Jego dom – las – zniszczyli ludzie pozyskujący olej palmowy. Narratorką filmu jest aktorka Emma Thompson. Iceland Foods odświeżyła przekaz. Na końcu spotu dodała plansze, na których informuje, że usuwa olej palmowy ze wszystkich produktów marek własnych, dopóki pozyskiwanie tego składnika będzie wiązało się z niszczeniem lasów deszczowych.
Kreacja została jednak uznana za niezgodną z przepisami. Niestety zdaniem Clearcast, organu odpowiedzialnego za weryfikację reklam, spot nie pojawi się w telewizji, bo łamie zasady określone w Communications Act z 2003 roku, które zakazują politykowania w reklamach komercyjnych.
Od momentu opublikowania spotu na YouTubie 8 listopada br., obejrzało go już ponad 5 mln osób.