PMR: Wartość rynku wyposażenia wnętrz spadnie o ok.1%

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-10-29 | 11:00
Kryzys na rynku finansowym miał znaczny wpływ na rynek wyposażenia wnętrz, który w ostatnich dwóch latach odnotowywał spadek o średnio 5% rocznie. W rezultacie, na koniec 2011 roku osiągnął wartość 12,6 mld zł.
Pierwsza połowa bieżącego roku przyniosła poprawę na rynku, aczkolwiek pogorszenie sytuacji ekonomicznej w drugiej połowie negatywnie odbije się na branży. Według prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR: „Rynek wyposażenia wnętrz w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014”, wartość rynku spadnie o ok. 1%. Po dalszej korekcie w nadchodzącym roku branża powróci do pozytywnej dynamiki wzrostu w 2014 roku.
2009 był jeszcze rokiem, w którym rynek wyposażenia wnętrz nie odczuł znacząco kryzysu finansowego, co było związane przede wszystkim z wciąż dużym optymizmem konsumenckim i przede wszystkim ze zwiększoną liczbą remontów oraz wykańczaniem mieszkań zakupionych przed kryzysem. Następne dwa lata jednak przyniosły spadek.
Pogorszenie nastrojów konsumenckich, na które wpływa m.in. brak jasnych przesłanek co do polepszenia się sytuacji gospodarczej na świecie, powoduje powstrzymywanie się klientów od większych wydatków. Dodatkowo, znaczne zaostrzenie polityki kredytowej przez banki, zwiększenie bezrobocia, w dużej części wstrzymanie rozwoju przez przedsiębiorstwa i skupienie się na redukcji kosztów, a także zmniejszenie realnego dochodu gospodarstw domowych, pogłębia ten trend.
Klienci skrupulatnie planują zakupy i analizują oferty sklepów, odkładając samą transakcję w czasie. Coraz mniej jest zakupów impulsowych, a także zmniejsza się średnia kwota transakcji, co jest związane z poszukiwaniem przez klientów głównie tanich rozwiązań. Choć ubiegły rok w niektórych segmentach przyniósł wzrost sprzedaży ilościowej, to jednak nie pociągnęło to za sobą wzrostu sprzedaży pod względem wartościowym. Te wszystkie czynniki spowodowały spadek wartości rynku o ponad 10% do wartości 12,6 mld zł na koniec 2011 roku w stosunku do roku 2009.
Choć rok 2012 rozpoczął się dobrze dla branży wyposażenia wnętrz, jednak jego druga połowa, w związku z pogarszającą się dynamiką wzrostu gospodarczego, przyniesie osłabienie koniunktury. W pewnym sensie można mówić o tymczasowym procesie stabilizacji rynku, co oznacza, że sytuacja utrzyma się na podobnym poziomie jak rok wcześniej.
Brak widocznych wzrostów podyktowany będzie różnymi czynnikami, wśród których w przypadku handlu detalicznego bez wątpienia cena jest najistotniejsza. Z jednej strony sklepy starają się przyciągnąć klientów niskimi cenami, a z drugiej już przyzwyczajeni do tej formy marketingu klienci oczekują od sklepów czegoś więcej.
Handel detaliczny na polskim rynku meblowym radzi sobie znacznie gorzej niż handel hurtowy produktami przeznaczonymi na eksport. Obecnie sieci sklepów oferujące wyposażenie wnętrz dokonują przeglądu swoich placówek i w związku z tym wśród obserwowanych przez nas sieci specjalistycznych na rynku wyposażenia wnętrz ubyło prawie 130 punktów, pomimo nowych otwarć inicjowanych przez wiele sieci.
Bezpośrednie przełożenie na sytuację na rynku wyposażenia wnętrz ma także sytuacja na rynku  budownictwa mieszkaniowego, które od początku kryzysu wciąż nie odnotowuje poprawy.
Prognozy ekonomiczne na rok 2013 przewidują wyhamowanie dynamiki wzrostu gospodarczego, a przejściowo może wystąpić też recesja. Jest to spowodowane przede wszystkim pogarszającą się sytuacją w całej Europie. Spowolnienie gospodarcze w przyszłym roku wpłynie na słabsze perspektywy dla konsumpcji prywatnej, w tym także dla rynku wyposażenia wnętrz. Poprawę sytuacji przyniesie jednak rok 2014, w którym według prognoz branża powinna odnotować pierwszy wzrost wartości po czterech latach spadku.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2012-08-25 do 2012-08-25

Zobacz także

PMR: Wartość rynku wyposażenia wnętrz spadnie o ok.1%

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.