OpinionWay: Prezenty na święta inne w czasie pandemii

2020-12-11 | 12:00

Święta zbliżają się wielkimi krokami, a koronawirus napędza sprzedaż prezentów online. Do sklepów internetowych przekonują się już nie tylko młodzi, ale i seniorzy. Jak będzie wyglądać nowa rzeczywistość zakupów świątecznych w czasach pandemii? O nowym sposobie robienia zakupów online możemy przeczytać w najnowszym raporcie OpinionWay „Zmiany w branży e-commerce w Polsce”.

Zaprzyjaźnieni z siecią
Pandemia i lęk przed koronawirusem spowodowały wzrost liczby osób zainteresowanych zakupami online. Średnia wartość internetowego koszyka Polaków badanych w tym roku na przełomie  października/listopada to 250 PLN. W przypadku zakupów FMCG wartość ta wynosi 96,40 PLN, a dla dóbr trwałych 436,30 PLN.

Obecnie kupujemy zdecydowanie więcej przez internet niż przed początkiem kryzysu. Co trzeci polski klient eCommerce jest „apostołem” zakupów online – jest klientem zaangażowanym w tę formę zakupów, szuka okazji, kupuje więcej niż przed pandemią COVID-19 i bardzo dotknąłby go brak możliwości robienia zakupów przez Internet. „Apostoł” jest również wysoko usatysfakcjonowany taką formą zakupów, mimo pojawiających się obaw oraz barier związanych głównie z dostawą produktów.

Polacy wskazują średnio trzy bariery w dokonywaniu zakupów online, z czego ponad połowa dotyczy kwestii związanych z dostawą. Najbardziej przeszkadza nam konieczność zapłaty za wysyłkę (34%), brak możliwości wypróbowania produktu przed zakupem (32%), a także obawa przed nieotrzymaniem przesyłki (27%).

Co ciekawe, dosyć często do zakupów online namawia nas rodzina lub przyjaciele. 72% Polaków przyznaje, że było choć raz namawianych przez kogoś bliskiego, aby dodać jakiś produkt do koszyka, którego na początku zakupów wcale nie planowaliśmy kupować.

W tym roku nawet Twoja babcia kupi prezent w sieci!
Z badania zrealizowanego przez firmę badawczą OpinionWay wynika, że w tym roku, aż 64% Polaków planuje zakup podarunków przez internet. Prezenty online w zdecydowanej większości będą kupowały osoby w wieku 18-29 lat (71%) oraz 30-39 lat (70%). Jednak nie jest to tylko domena młodego pokolenia. Zakupy w ten sposób planuje zrobić ponad połowa osób w wieku 50-59 lat (58%) i co zaskakujące, również ponad połowa seniorów 60+ (57%)! Osoby starsze coraz częściej korzystają z internetu i jego możliwości.

A co Twój Mikołaj ma dla Ciebie?
W tym roku nasze świąteczne podarunki będą jednak nieco inne niż rok temu. Pandemia spowodowała, że lista kupowanych upominków zmieniła się ze względu na nowy tryb w jakim żyjemy. Popularność zdobywają te kategorie, które urozmaicą nam czas spędzany w domu. Tygodnie spędzone w domu w pierwszej fazie pandemii spowodowały, że odkrywamy, iż tutaj też może być fajnie. Chwile spędzone z rodziną stały się bardziej jakościowe. Myślimy o tym, czym umilić sobie wspólne godziny z rodziną. Zauważamy, że topową kategorią planowaną w tym roku, jako prezent kupiony online są książki, film i muzyka (31%). Inne popularne kategorie to w kolejności kosmetyki i perfumy (28%) oraz odzież i moda (27%). W roku ubiegłym kosmetyki znajdowały się na pierwszym miejscu planowanych prezentów świątecznych.  

Co ciekawe, w tym roku popularna staje się nowa kategoria wśród kupowanych prezentów online. Na wysokie, piąte miejsce na liście upominków wpisuje się obecnie elektronika – aż 17% Polaków deklaruje zakup produktów z tej kategorii. Jest więc szansa, że m.in. ta kategoria napędzi tegoroczne wydatki na prezenty świąteczne, bo na „regularne” (nieświąteczne) zakupy elektroniki Polacy wydają średnio prawie 900 PLN. Ta rosnąca kategoria jest też znakiem czasów, bo z jednej strony są to  umilacze czasu, a z drugiej wykorzystujemy święta jako pretekst do zakupu sprzętu do nauki i pracy w nowych warunkach. 

Pandemia niewątpliwie zmienia polski e-handel. Coraz większa rzesza Polaków robi zakupy w sieci. Duża jest grupa nabywców silnie zaangażowanych w zakupy online - swoistych „apostołów” - którzy lubią robić zakupy w ten właśnie sposób. Ich zaangażowanie to wartościowa waluta zarówno dla sklepów, jaki i dla marek obecnych w eCommerce. To ci konsumenci w pierwszej kolejności zwrócą uwagę na oferty pojawiające się w sieci. Widzimy także, że zakupy online nie są jedynie domeną młodych osób, aż połowa Polaków w wieku 60+ planuje zakup świątecznych podarunków w sieci. To zaskakująco wysoki wynik

–  komentuje Piotr Sztabiński, Business Development Director.

Metodologia:
Raport: „Zmiany w branzy e-Commerce zrealizowany przez firmę badawcza Opinioway”, to raport przedstawiający aktualne zachowania zakupowe Polaków w eCommerce, z uwzględnieniem zmian, jakie przyniosła pandemia i opisujący plany zakupów internetowych Polaków na Święta. 

Badanie zrealizowane zostało przy zastosowaniu techniki CAWI Computer Assisted Web Interview) na próbie 1174 dorosłych mieszkańców Polski (powyżej 18 roku życia). Próba badawcza reprezentatywna dla całej populacji Polski pod względem płci, wieku, poziomu wykształcenia i województwa zamieszkania.

Wywiady przeprowadzano od 27 do 30 października 2020 roku.

Wyniki badania należy analizować mając na uwadze margines błędu od 1 5 do 3 punktów procentowych dla próby 1000 respondentów.

Tagi: OpinionWay Piotr Sztabiński
Oceń artykuł:

Źródło: OpinionWay

OpinionWay: Prezenty na święta inne w czasie pandemii

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.