MANGO-MNG Holding zamknęła rok 2017 ze sprzedażą w wysokości 2 194 mln euro i EBITDA o wysokości 115 mln, czyli o 50% więcej niż w poprzednim roku. 2017 r. podzielony został na dwa bardzo odmienne półrocza: w pierwszym EBITDA odnotował znaczną poprawę w porównaniu do roku poprzedniego, a w drugim odnotowano nieznaczny wzrost, na co wpływ miały wysokie temperatury w większości najważniejszych dla firmy rynków. W związku ze wzrostem EBITDA, wynik finansowy spółki poprawił się o 45%, strata zmalała z 61 do 33 milionów euro.
- W 2017 roku sprawdziliśmy, że nasz model biznesowy oparty na omnichannel i fast fashion jest drogą, która powinniśmy podążać. Przy zachowaniu poziomu sprzedaży w drugim półroczu, podobnego do tej z pierwszej połowy roku, spółka wkroczyłaby na ścieżkę zysków. To był nasz cel na początku roku. Mamy nadzieję na dalszą poprawę w 2018 roku. Pod koniec lipca dokonaliśmy ulepszeń. Sprzedaż łączna przeszła bardzo dobrą zmianę: utrzymywała stały wzrost w ciągu ostatnich 5 miesięcy. W tym samym czasie kanał sprzedaży internetowej rozwija się powyżej celów ustalonych na początku roku. Wszystkie kroki, które podejmujemy ukierunkowując decyzje naszej firmy względem klienta, są trafne. Jest to oś, na której opiera się nasza strategia
- podkreśla wiceprezes firmy MANGO, Daniel López.
Podobnie, w całym 2017 r., firma MANGO przeprowadziła ważne działania w celu uporządkowania bilansu, co doprowadziło do znacznej redukcji zobowiązań bankowych i zmniejszenia zadłużenia finansowego netto. Na dzień 31 grudnia 2017 r. zadłużenie finansowe netto zmniejszyło się o 33%, z 617 do 415 milionów euro, co znacznie poprawia pozycję kapitałową grupy.
77% obrotów odpowiadało działalności międzynarodowej, a 23% rynkowi krajowemu. Według linii biznesowych wyróżniają się działy MAN, KIDS i Violeta, odpowiedzialne za 18,3% całkowitego obrotu, przekraczające 17,6% obrotu z ubiegłego roku.
Sprzedaż online przyspiesza i przekracza 15% całości
Sprzedaż internetowa przyspieszyła swój wzrost i znaczenie w całej Grupie. W 2017 r. sprzedaż z tego kanału wzrosła o 15,4%, osiągając kwotę 339,2 mln euro, co stanowi 15,5% całkowitego obrotu. W związku z bardzo dobrym początkiem pierwszej połowy 2018 r., firma zakłada, że sprzedaż online osiągnie 20% całkowitego obrotu w 2019 r., co było pierwotnie planowane na koniec 2020 r.
MANGO prowadzi sprzedaż online w 83 krajach, oferując zakupy internetowe w pełni zintegrowane ze sklepami fizycznymi. W 2018 roku planowane jest rozszerzenie tego kanału sprzedaży na Iran i Ukrainę. Firma, oprócz różnych opcji dostawy, takie jak odbiór w sklepach lub dostawa do domu w większości krajów, oferuje także dostawy do domu już następnego dnia w głównych miastach europejskich, a także we wszystkich prowincjach Hiszpanii.
W 2017 roku stronę internetową MANGO odwiedziło ponad 450 milionów użytkowników, co stanowi wzrost o ponad 50 milionów w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponadto, zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych i tabletów przekroczyły po raz pierwszy te robione za pośrednictwem komputerów (z wynikiem 52%, a w 2016 r. powyżej 44%). Podobnie wyglądały wizyty na stronach internetowych, 67% zostało zrealizowanych za pomocą urządzeń mobilnych, o 4 punkty więcej niż rok wcześniej. Firma posiada 21,5 miliona obserwujących na profilach w sieciach społecznościowych.
W trakcie ubiegłego roku MANGO dokonało znacznych inwestycji, by stale ulepszać wygodę użytkowania swojej strony internetowej tak, aby zapewnić klientom jak najlepszy komfort z dowolnego urządzenia. Należy zwrócić uwagę na wdrożenie sztucznej inteligencji, która pomaga w rekomendacji odpowiednich produktów podczas przeglądania strony internetowej, a także wysyła spersonalizowane wiadomości w oparciu o preferencje klientów oraz pomaga im wybrać odpowiedni rozmiar. Co więcej, dzięki wprowadzeniu cyfrowego paragonu w fizycznych sklepach, klienci mogą zapoznać się ze swoją historią zakupów także w Internecie i w aplikacji mobilnej.
Inwestycje i strategia skupiająca się na Kliencie
MANGO znajduje się w trakcie procesu transformacji, którego celem jest przekształcenie w firmę klientocentryczną. Firma zdecydowanie stawia na umieszczenie klienta w centrum wszystkich swoich decyzji i w związku z tym celem pod koniec 2017 został stworzony dział, którego dyrektorem jest Guillermo Corominas, były dyrektor ds. komunikacji. Głównym zadaniem nowego działu jest dostarczenie firmie bardziej szczegółowej wiedzy o klientach MANGO w celu zaprojektowania i wdrożenia nowych inicjatyw. Pomogą one pozytywnie wpływać na wrażenia i odczucia klientów w stosunku do marki, a tym samym zwiększyć poziom ich lojalności.
Inwestycje firmy w 2017 roku wzrosły do 45 milionów euro. Znaczna część tej sumy została przeznaczona na poprawę systemów technologicznych w celu przyspieszenia jej cyfrowej transformacji. Firma będzie nadal podążać w tym samym kierunku w 2018 r., przeznaczając dodatkowe 30 mln euro na inwestycje w tym obszarze. Łączne inwestycje w 2018 roku wzrosną do 50 milionów.
W celu przyspieszenia cyfrowej transformacji firma zatrudniła Jordi Álexa Moreno jako nowego dyrektora ds. technologii informacyjnych i komunikacyjnych, który będzie odpowiedzialny za wzmocnienie i zarządzanie tym obszarem. Moreno dołączył do Komitetu Zarządzającego i Komitetu Wykonawczego MANGO, co pozwoli mu bezpośrednio przyczynić się do osiągnięcia najwyższego poziomu.
Nowe flagships i wzrost liczby franczyz
W 2017 roku firma MANGO kontynuowała rozwój nowego modelu detalicznego w oparciu o otwarcie megastore, ze średnią powierzchnią 1100 m2, równolegle zamykając mniejsze sklepy.
Firma zamknęła rok z 211 megastore, z czego 20 zostało otwartych w ciągu ostatniego roku. Nowe otwarcia i znaczna przebudowa innych sklepów, w celu dostosowania ich do nowego wizerunku "The Line", pochłonęły znaczną część inwestycji ubiegłego roku. Najbardziej emblematycznymi otwarciami były flagships z SoHo w Nowym Jorku, Serrano w Madrycie i Restauradores w Lizbonie.
Na koniec 2017 roku grupa posiadała 2190 sklepów w 110 krajach, a powierzchnia sprzedaży wzrosła o 1,8%, z 798 000 do 812 000 m². Od kiedy w 2012 roku firma MANGO rozpoczęła przekształcenie swojej sieci sklepów, zwiększyła się ona o ponad 300 000 m², a średnia wielkość jej sklepów wzrosła o 54%.
Pod koniec ubiegłego roku franczyzy stanowiły 55% punktów sprzedaży firmy. W roku 2018 przewiduje się utrzymanie wzrostu i otworzenie kolejnych 45 000 m2 we franczyzach na całym świecie.