Ostatni w tym roku numer Magazynu Galerie Handlowe właśnie trafił na rynek. W dwumiesięcznym wydaniu (grudzień-styczeń) eksperci Rady Programowej podsumowują kluczowe wydarzenia, które miały największy wpływ na branżę retail w mijającym roku i dzielą się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi wyzwań, przed którymi stanie rynek w nowym roku. Ponadto Państwa uwadze polecamy również ciekawe rozmowy z przedstawicielami wiodących na rynku sieci handlowych.
Sephora zadebiutowała w Polsce prawie 20 lat temu, dając Polkom możliwość testowania, eksperymentowania i przede wszystkim stając się miejscem, w którym można kupić oryginalne produkty kilkuset światowych marek, nierzadko dostępnych na wyłączność. Rynek kosmetyczny od tego czasu zmienił się diametralnie. Dojrzał, pojawiło się wiele nowych marek i konceptów, zmienili się klienci, a digitalizacja jest już zjawiskiem na masową skalę. Udział e-commerce będzie rósł, ale jak zauważa Katarzyna Bielecka, Dyrektor Generalna Sephora Polska, nie zastąpi on sprzedaży stacjonarnej. Konsumenci posiadają bowiem ciągle silną potrzebę testowania produktów i przyjemności z wizyty w perfumerii, a także osobistego odkrywania nowości.
Bezdyskusyjnie największym wydarzeniem tego roku, mającym kolosalny wpływ na branżę retail, był wprowadzony zakaz handlu w niedzielę. Jego skutki odczuli zarówno właściciele centrów i sieci handlowych, jak i konsumenci. Odwiedzalność w galeriach handlowych spadła, a część zakupów przeniosła się do Internetu. Branża stawia na mniejsze obiekty handlowe w myśl koncepcji convenience. Spośród innych, znaczących wydarzeń należy wymienić przejęcie części sklepów Piotr i Paweł przez Jeronimo Martins oraz otwarcie innowacyjnego salonu sprzedaży i przełomowej usługi esize.me przez eobuwie.pl. Z kolei Sfinks uruchomił własny portal delivery, a Jysk i Lidl chwalą się znakomitymi warunkami pracy. Ponadto polskie marki coraz lepiej radzą sobie za granicą, promując nasz kraj na arenie międzynarodowej. Rośnie znaczenie Customer Experience i mediów społecznościowych odpowiadających w coraz większej mierze za kontakt z klientami. Na popularności zyskuje wirtualna rzeczywistość, a o serca i uwagę konsumentów zabiegają marki stawiające na autentyczność i szczerość w przekazie. Zapytaliśmy ekspertów zrzeszonych w Radzie Programowej Magazynu Galerie Handlowe, jakie jeszcze wydarzenia miały wpływ na rynek retail w 2018 roku i czego możemy spodziewać się w kolejnych miesiącach.
Pierwsze dżinsy zostały zaprojektowane w USA w XIX w. przez Leviego Straussa z myślą o górnikach i farmerach. Spodnie te ze względu na swoją wytrzymałość, praktyczną stylistykę i atrakcyjny sportowy krój, zyskiwały w każdej dekadzie szerokie uznanie wśród klientów. Ze względu na swoją ponadpokoleniową popularność zyskały status jednej z ikon popkultury XX w. Każdego dnia noszą je miliony ludzi na całym świecie. Jak zapewnia Cagatay Isik, Retail Sales and Marketing Director Cross Poland Sp. z o.o., technologiczne innowacje, rewolucyjne wzornictwo oraz funkcjonalne detale, a także wciąż udoskonalane projekty pod kątem stale zmieniającej się mody i potrzeb coraz bardziej wymagających klientów, są najważniejsze dla marki Cross Jeans.
Biżuteria to coś więcej niż ozdoba. Według Joanny Kozłowskiej, Managera ds. Sprzedaży marki Verona, daje wiarę w siłę i trwałość rodzinnych więzi, podkreśla uczucia, wydobywa najpiękniejsze emocje. Jest to też główna myśl, która przyświecała założycielom YES Biżuteria S.A. przy tworzeniu drugiego konceptu, jakim jest Verona. Swoim Klientom oferuje odrobinę włoskości, zaczynając od klasycznych, pięknych wzorów biżuterii, przyjaznych, rodzinnych i kompetentnych Doradców Sprzedaży, a kończąc na ciepłej aranżacji wnętrz.
Jest projektantką i bizneswoman, choć sama mówi o sobie, że jest bardziej rzemieślnikiem niż artystą. Często wyjeżdża do europejskich stolic, nie tylko na targi modowe, ale też na przysłowiowe szlifowanie bruków w poszukiwaniu inspiracji modowych. Korzysta z każdej okazji, by odwiedzić muzea, galerie sztuki i opery. Ma głowę pełną pomysłów, którymi mogłaby obdarzyć niejedną markę. O przyszłości rynku odzieży damskiej, zdominowanym przez firmy sieciowe z produktem w niskiej cenie, rozmawiamy z Barbarą Chwesiuk, założycielką i właścicielką, dyrektor kreatywną marek Bialcon i Rabarbar.
Tam, gdzie jest sieć, tam są i klienci. Internet nie ogranicza nas do jednego stoiska, sklepu czy nawet narodowego rynku. W wirtualnym świecie zarabia się globalne pieniądze. Dowolna oferta w ciągu minuty może obiec kulę ziemską i dotrzeć do mieszkańców każdego jej zakątka. Wystarczy tylko wiedzieć, jak ten sygnał sformułować i jaką elektroniczną drogę wybrać do jego rozpowszechniania. Bez cienia wątpliwości dobrze prowadzona sprzedaż przez Internet może zwiększać przychody sklepów stacjonarnych.
Muzyka na stałe zagościła w galeriach handlowych, bowiem odpowiednio dobrana może wpływać na nastrój klientów, tworząc przyjazną dla zakupów atmosferę. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie brytyjskich organizacji zbiorowego zarządzania Phonographic Performance Limited (PPL) oraz PRS for Music wśród klientów sklepów, 82 proc. zgodziło się, że muzyka tworzy lepszy klimat podczas dokonywania zakupów.