10 kwietnia w Warszawie odbyła się 11. edycja Retail Marketing Forum. Wydarzenie przyciągnęło ponad 100 uczestników – głównie właścicieli, menedżerów i dyrektorów marketingu sieci handlowych oraz deweloperów. Podczas spotkania ogłoszono również wyniki konkursu Retail Marketing Awards na najlepsze sklepy stacjonarne.
Na tegorocznej edycji, której tematem przewodnim była sprzedaż wielokanałowa, pojawili się przedstawiciele m.in. takich marek, jak: Reserved, New Balance, 4F, Kazar, Wittchen czy Coccodrillo. Retail Marketing Forum podzielone było na część wystawienniczą i wykładową. Na stoiskach można było zapoznać się z nowymi rozwiązaniami dla retailu. Dużym zainteresowaniem cieszyła się na przykład wirtualna przymierzalnia, którą można było osobiście przetestować.
Blok seminariów rozpoczął wykład Tomasza Żołnierza, head of Business Development EMEA, PayU Credit, o tym, jak zwiększyć wartość koszyka z odroczoną płatnością. Następnie Michał Adamczak, specjalista ds. sprzedaży, PayPro SA/DialCom24 radził, jakich błędów unikać wdrażając rozwiązania płatnicze, a Marcin Rutkowski, marketing & PR manager i-systems, pokazywał, jak aplikacja mobilna – brakujące ogniwo omnichannel – zmieni e-commerce. Kolejne prelekcje poświęcone były konsumentowi. O tym, jak zbadać emocje klienta i zadziałać na jego zmysły, opowiadał Wojciech Grendziński, wiceprezes zarządu, dyrektor handlowy IMS. Niezdecydowany klient i sposoby dotarcia do niego były przedmiotem wykładu Marzeny Kamińskiej, managing partnera UP&MORE, i Damiana Guczy, sales directora Youlead. Natomiast Judyta Mojżesz-Zimonczyk, head of PR & marketing INIS, tłumaczyła, jak zwiększyć ruch, sprzedaż i lojalność klientów przez wielopoziomową komunikację internetową.
Dla większości sklepów przepisy o ochronie danych osobowych to istne pole minowe. Jak się po nim poruszać, można było dowiedzieć się na wykładzie Joanny Michalskiej-Reich, dyrektor marketingu i PR Tide Software, oraz Judyty Kowalczyk, account manager Tide Software. Prelegentki zwróciły uwagę na pięć haczyków RODO, na które łatwo się dać złapać, prowadząc marketing omnichannel. Z kolei Anna Nowak, product development manager Posterscope Polska, i Malwina Kozakiewicz, head of creative technology Posterscope Polska, pokazały, dlaczego retailtainment i Big Data są przyszłością handlu. Uczestnicy Retail Marketing Forum mogli również wziąć udział w prelekcji o e-commerce nowej generacji Macieja Synoradzkiego, key account managera 2ClickShop, dowiedzieć się z wykładu Edyty Godziek, marketing & PR managera SerwerSMS.pl, jak skutecznie sprzedawać za pomocą wiadomości SMS oraz pogłębić swą wiedzę o strategiach skutecznego handlu omnichannel podczas prezentacji Artura Halika, head of Shoper Premium.
Cykl wykładów zakończył panel dyskusyjny, w którym wzięli udział: Marcin Rutkowski, marketing & PR manager i-systems, Wojciech Grendziński wiceprezes zarządu, dyrektor handlowy IMS, Marzena Kamińska, managing partner UP&MORE, Joanna Michalska-Reich, dyrektor marketingu i PR Tide Software, Maciej Synoradzki, key account manager 2ClickShop i Elżbieta Dmowska-Mędrzycka, prezes Mediadem. Rozmowę moderował Jerzy Osika, prezes Promedia. Eksperci rozmawiali o tym, jak stworzyć efektywne doświadczenie zakupowe w sprzedaży wielokanałowej.
Wiedzę zdobytą na wykładach można było pogłębić na stoiskach w części wystawienniczej, gdzie na zwiedzających czekał również przegląd najnowszych usług i produktów dla retail marketingu. Znalazły się tu ekspozycje firm: AllBag, LocalScreens, PayU Credit, PayPro SA/DialCom24, i-systems, IMS, UP&MORE, Youlead, INIS, Tide Software, Posterscope Polska, 2ClickShop, SerwerSMS.pl i Shoper Premium.
Podczas Retail Marketing Forum ogłoszono wyniki konkursu na najlepsze sklepy stacjonarne Retail Marketing Awards. Zwycięzcą tegorocznej edycji został salon Lancerto w Galerii Rzeszów. Drugie miejsce ex aequo zajęły sklepy Reserved w Złotych Tarasach, New Balance w Sadyba Best Mall oraz Recman w Galerii Sfera. Jako trzeci na podium znalazł się salon Kazar w Arkadii. Laureaci zostali dodatkowo nagrodzeni voucherami reklamowymi o wartości 10 tys. zł (I miejsce), 7 tys. zł (II miejsca) i 5 tys. zł (III miejsce) przez Partnera Głównego Konkursu , firmę IMS. W jury Retail Marketing Awards zasiadali: Ewa Fijałkowska, redaktor prowadząca „Fashionbusiness.pl”, Darek Gocławski, właściciel firmy A+D Retail Store Design, Monika Harłacz, właścicielka firmy mhshowroom, wykładowca visual merchandisingu w Szkole Artystycznego Projektowania Ubioru, i Eliza Mrowińska-Zalas, redaktor naczelna magazynu „Galerie Handlowe”. Jurorzy oceniali m.in. visual merchandising, korzystanie z nowoczesnych narzędzi marketingowych, programy lojalnościowe i poziom obsługi klienta.
Kolejna edycja Retail Marketing Forum oraz konkursu na najlepsze sklepy stacjonarne Retail Marketing Awards planowana jest za rok.