JLL: Rynek centrów handlowych w III kw. 2012 r. powiększył się o niespełna 31,6 tys. mkw.

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-10-05 | 12:59
Jak wynika z podsumowania sytuacji na rynku centrów handlowych na koniec III kw. 2012 r., przygotowanego przez firmę Jones Lang LaSalle, utrzymujące się zainteresowanie międzynarodowych sieci oraz modernizacja centrów to kluczowe trendy na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.
Eksperci Jones Lang LaSalle podsumowali sytuację na rynku centrów handlowych w Polsce na koniec III kw. 2012 r. Najważniejsze wnioski płynące z nowego raportu to:
- Rynek centrów handlowych w III kw. 2012 r. powiększył się o niespełna 31,6 tys. mkw. powierzchni handlowej w dwóch centrach, zrealizowanych na południu kraju przez polskiego dewelopera P.A. Nova: Galerię Miodową w Kluczborku (10, 6 tys. mkw. GLA) oraz Odrzańskie Ogrody w Kędzierzynie – Koźlu (21 tys. mkw. GLA). Potwierdza to trend zainteresowania deweloperów i najemców mniejszymi rynkami, nawet poniżej 50 tys. mieszkańców.
- Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych sieci handlowych. W ostatnim czasie pojawiło się kilka nowych marek, np. Victoria’s Secret Beauty & Accessories oraz American Eagle Outfitters (obydwie w Warszawie). Debiut pierwszego w kraju sklepu Hollister z sieci Abercrombie & Fitch zapowiadany jest w Galerii Mokotów. Niemiecka marka zoologiczna Fressnapp / Maxi Zoo również pojawi się w stolicy. Brytyjskie sieci (Debenhams, All Saints, French Connection, Superdry), a także amerykańskie Disney store czy Banana Republic również poszukują możliwości zaistnienia na polskim rynku.
Według JJL pojawienie się sieci Bath&Body Works to dobry przykład rosnącego potencjału sektora „zdrowie i uroda”, który odnotował silny wzrost obrotów z mkw. ze wszystkich branż. Powiększa się również liczba sklepów DIY („dom i ogród”) – w ostatnim czasie najwięcej lokali otworzyła Castorama. Poszerza się też spektrum operatorów w branży obuwniczej (wejście na rynek Centro i Kari). Z kolei marka CCC zwiększa format swoich lokali. Warto wspomnieć, że Grupa LPP zapowiedziała rozszerzenie swojego portfolio poprzez wprowadzenie nowej marki Sinsay na początku 2013 r. Sieć H&M, która niedawno zadebiutowała nową marką (COS), poinformowała o planach utworzenia kolejnego konceptu handlowego - & Other Stories. Inaczej prezentuje się sytuacja w sektorze RTV/AGD, zmagającym się z rosnącą konkurencją ze strony sklepów on-line.
- Poziom pustostanów w miastach pow. 200 tys. mieszkańców wyniósł na koniec I poł. br. ok. 3% (wzrost o ok. 1% w stosunku do grudnia 2011 r.). Najwięcej wolnej powierzchni zaobserwowano na rynkach, na których w ostatnim okresie pojawiły się nowe obiekty, m.in. w Kielcach, Trójmieście i Wrocławiu. Miasta, w których odsetek pustostanów jest obecnie najniższy to m.in. Szczecin i Lublin.
Stawki czynszowe za najlepsze lokale w wiodących centrach nie uległy zmianie w analizowanym kwartale. Najwyższy poziom stawek czynszowych za powierzchnie typu „prime” odnotowuje się w Warszawie (€ 80 – € 95/mkw./m-c). W pozostałych głównych aglomeracjach za najem lokali tego typu płaci się między € 40 a € 55/mkw./m-c. W miastach od 100 do 300 tys. mieszkańców stawki czynszowe kształtują się na poziomie pomiędzy € 21 a € 40/mkw./m-c, natomiast w nieco mniejszych (od 50 do 100 000 mieszkańców) - € 20 do € 27/mkw./m-c. Nadal właściciele i deweloperzy muszą być przygotowani na silną presję najemców na obniżkę czynszów oraz wysokie oczekiwania co do wkładu finansowego w wykończenie lokali. Dotyczy to głównie obiektów niżej pozycjonowanych, a nie liderów danego rynku.
- Trendy i perspektywy dalszego rozwoju. Najbardziej aktywny okres pod względem otwarć przypadnie na ostatni kwartał, podczas którego można spodziewać się 162 tys. mkw. nowej podaży w siedmiu nowych i trzech rozbudowanych obiektach. W całym 2012 r. rynek urośnie o 415 tys. mkw. powierzchni najmu. To poziom porównywalnym do lat 2011 i 2010, co jest oznaką stabilnego rozwoju rynku. Obecnie w całym kraju w budowie jest 690 tys. mkw. z perspektywą otwarcia do końca 2014 r.
Zainteresowanie mniejszymi miastami rośnie, jednak duże rynki z rozbudowaną już ofertą handlową nadal pozostają w planach deweloperów. W perspektywie kilku lat eksperci spodziewają się, że aglomeracje wzbogacą się o kilka nowoczesnych obiektów. Kluczowe projekty obejmują zarówno te będące już w fazie budowy (m.in. Plac Unii w Warszawie i Auchan w Łomiankach, Poznań City Centre w Poznaniu, Auchan Bronowice w Krakowie, Europa Centralna w Gliwicach, Galeria Katowicka w Katowicach oraz Wzgórze w Gdyni), jak i te w fazie planowania. W stolicy firma GTC przygotowuje się do realizacji dwóch galerii handlowo-rozrywkowych (na Białołęce i w Wilanowie). Projekty Łacina w Poznaniu (Apsys) i Serenada w Krakowie (Mayland) otrzymały niedawno pozwolenia na budowę. Rynek aglomeracji katowickiej może wzbogacić się o kolejne obiekty: Supersam w Katowicach, Gemini Park w Tychach i Galerię Galena w Jaworznie. Kilka wrocławskich centrów będzie rozbudowanych (Bielany Park Handlowy, Magnolia Park i Pasaż Grunwaldzki). Po otwarciu projektu Forum Radunia (Multi Development) zmieni się obraz handlowy w centrum Gdańska. Centrum Galaxy w Szczecinie ma zostać powiększone, a w Łodzi szykowane są dwa nowe projekty: Łódź Plaza oraz Sukcesja.
Oprócz powstawania nowych obiektów, silny jest trend modernizacji i rozbudowy istniejących starszych centrów handlowych. Proces ten objął już 74 obiekty o łącznej powierzchni ok. 2,5 mln mkw. (32% istniejącej podaży). Eksperci Jones Lang LaSalle szacują, że do końca 2014 r. w kolejnych co najmniej 20 obiektach przeprowadzone zostaną działania mające na celu ich odnowienie, przebudowę lub rozbudowę (m.in. Klif, Blue City, Promenada czy Galeria Mokotów).
- Pomimo najwyższych wskaźników siły nabywczej, aglomeracja warszawska to jeden z najmniej nasyconych rynków. Sytuacja ta nie zmieni się sposób znaczący nawet po zakończeniu planowanych inwestycji. Miasta takie jak Wrocław, Toruń, Legnica i Zamość osiągają najwyższe statystyki nasycenia powierzchnią handlową w swoich kategoriach wielkości. Jednocześnie istnieje pula lokalizacji, do których zaliczamy m.in. Lublin, Olsztyn, Elbląg, Siedlce czy Ostrołękę, charakteryzujących się wyraźnym potencjałem rozwoju nowoczesnych powierzchni handlowych - komentuje Agnieszka Tarajko-Bąk, analityk rynku Jones Lang LaSalle.
Zobacz raport JLL: Rynek powierzchni handlowych w III kw. 2012 roku
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

JLL: Rynek centrów handlowych w III kw. 2012 r. powiększył się o niespełna 31,6 tys. mkw.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.