Tendencje i mody żywieniowe pojawiają się i znikają, jednak od wielu lat da się zaobserwować rosnące zainteresowanie żywnością tradycyjną i regionalną. Jej ceny nie należą do najniższych, dlatego pojawia się pytanie: czym kierują się konsumenci decydując się na jej zakup?
Smak przede wszystkim
Niedawno przeprowadzone na zlecenie grupy E.Leclerc badanie „Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej” przybliża powody, dla których konsumenci wybierają żywność tradycyjną i regionalną. Zdaniem większości respondentów, ten rodzaj żywności jest po prostu lepszy. Żywność tradycyjna kojarzy się z czymś bardzo smacznym, pachnącym, znanym od lat. Są to produkty, które mają znaną, tradycyjną recepturę, nie ma w nich „ulepszaczy”, jedynie naturalne składniki. Żywność regionalna kojarzona jest przede wszystkim z danym regionem. Walory smakowe oraz jakościowe zdają się być podstawowymi kryteriami wyboru tego typu żywności.
Jakość kosztuje
Konsumenci często utożsamiają ze sobą lepszy smak i wysoką jakość produktów. Jak potwierdza Anna Radowicka, specjalistka ds. żywienia.
„Wysoka jakość produktów regionalnych czy tradycyjnie produkowanych wiąże się z wykorzystaniem tradycyjnych, często ekologicznych surowców, takich jak dawne odmiany owoców, stare odmiany zbóż oraz rodzime rasy zwierząt gospodarskich. Jakość produktów wiąże się z bioprzyswajalnością witamin i składników mineralnych.”
Badania potwierdzają, że cena nie jest czynnikiem determinującym zakup. Za produkty lepszej jakości, a za takie uważa się artykuły regionalne i wyroby tradycyjne, klient jest w stanie zapłacić więcej. Na cenę zwraca uwagę co piąty kupujący, a jedynie dla 5% badanych jest to czynnik najważniejszy.
Moda na Slow Food
Można zakładać, że trend pokazujący zwiększone zainteresowanie żywnością tradycyjną i regionalną to nie tymczasowa moda czy szpan, ale słuszny wybór świadomego konsumenta.