1 czerwca to data wyczekiwana przez wiele dzieci niczym Mikołajki. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PAYBACK w tym roku upominki swoim pociechom z okazji Dnia Dziecka zamierza wręczyć 70% rodziców.
Wśród pomysłów na prezent królują zabawki. Ich zakup planuje co trzeci rodzic. Na drugim miejscu najpopularniejszych podarunków plasują się książki (20%), a tuż za nimi prezent w formie gotówki (19%). W dalszej kolejności wybierane są ubrania (14%), kosmetyki (12%) i słodycze (11%).
Na prezent z tej okazji rodzice wydają najczęściej kwotę w granicach 50-100 zł (45%). 22% deklaruje przeznaczenie na ten cel nawet 200 zł, a prawie tyle samo rodziców (21%) – mniej niż 50 zł. Na wyższe obroty przed 1 czerwca mogą liczyć przede wszystkim sklepy internetowe, ponieważ blisko połowa rodziców planuje zakup prezentów w sieci.
Tylko co piąty rodzic otwarcie deklaruje, że nie zamierza niczego kupować swoim pociechom z okazji Dnia Dziecka. Najczęściej wskazywanym powodem jest nieobchodzenie tego święta (42%). Część rodziców uważa Dzień Dziecka za komercyjne święto nastawione wyłącznie na zysk (31%), a nieco ponad 20% twierdzi, że to niepotrzebne rozpieszczanie dzieci.
Zoo, smakołyki i inne przyjemności
Prezenty to jednak nie jedyne niespodzianki, które mają w zanadrzu rodzice z tej okazji. Co trzeci rodzic planuje zorganizować dodatkowe atrakcje dla swoich pociech w związku z Dniem Dziecka. Przeszło 30% z nich chce zabrać dziecko na wycieczkę, np. do zoo czy wesołego miasteczka, a 28% planuje okolicznościowy obiad lub deser „na mieście”. Nieco ponad 20% rodziców planujących dodatkowe atrakcje chce przygotować niespodziankę w domu. 1 czerwca w wielu miastach organizowane są wydarzenia dla najmłodszych. Uczestnictwo w nich (oczywiście, wraz ze swoją pociechą) deklaruje co piąty rodzic. Na obchody Dnia Dziecka zdecydowana większość rodziców rezerwuje czas po pracy, tylko 14% z nich planuje wziąć z tej okazji urlop.